DPU

Nyheder

24.08.2015 | Grundskole

Skolereform: Vi får lige en lufter og lidt flere sprællemænd

Hvordan ser skolereformen ud i børnehøjde? Hvordan forstås, mærkes og ses reformen hos de elever, som det hele drejer sig om. Det er blevet undersøgt i et forskningsprojekt fra DPU, og det er der nu kommet en film ud af.

12.08.2015 | Udgivelse

Lærerindsats nedbringer frafald på VUC

Ny rapport peger på, hvordan frafald kan nedbringes på VUC uddannelserne

04.08.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Ansigtsløs europæisk styring af de videregående uddannelser

Uden den store offentlige debat styrer Bologna-processen og EU udviklingen af de videregående uddannelser i Europa. Det sker gennem en veritabel eksplosion af standardisering og monitorering. Men de nye standarder er ikke bare redskaber for en national eller international ledelse af uddannelserne. Standarderne er selv blevet ledende – en…

22.06.2015 | EDU

Forskning på tre minutter

Kan man formidle kompliceret ungdomsforskning på bare tre minutter? Ja siger et nyoprettet netværk af forskere ved DPU, som går nye veje i forskningsformidlingen.

10.06.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Nyt Asterisk: Kan vi skabe vindere uden tabere?

Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Magasinet Asterisk sætter i det nyeste nummer fokus på drømmen om lighed gennem uddannelse.

08.06.2015 | Forskning

Ny læringsmodel giver teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-modellen. Effekterne af at anvende TEKU-modellen i relation til teknologiforståelse er blevet afprøvet i et RCT-lignende forsøg af Teknologisk…

07.05.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Ny Danmarkshistorie om pædagogprofessionen afdækker 200 års trekantsdrama mellem skole, hjem og børnehave

Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’, der for første gang systematisk fortæller historien om, hvordan nutidens daginstitutioner og den moderne pædagogprofession er blevet til - i nøje…

04.05.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Nye pædagogiske anbefalinger skal styrke de erhvervsrettede voksenuddannelser

Hvad fremmer motivationen hos voksne, der tager en erhvervsuddannelse? Hvordan kan deres kompetencer inddrages i undervisningen? Hvad får dem til at deltage aktivt? Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) har udarbejdet et pædagogisk inspirationsmateriale med praksis- og forskningsbaseret viden om voksenpædagogik.

02.03.2015 | EDU

Nyt Asterisk: Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

Magasinet Asterisk sætter i sit nye nummer fokus på de æstetiske læreprocesser. Fag som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en stadig mere snæver læringsdagsorden, men nu er æstetiske læreprocesser i stigende grad på vej ind i varmen og med god grund.

26.02.2015 | Pædagogik, læring og filosofi

Store daginstitutioner giver bagslag for børns trivsel og udvikling

Bliver daginstitutioner for store, koster det i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling. Det viser en ny forskningsrapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Forskerne kan derfor ikke anbefale, at kommunerne opretter store daginstitutioner med 100 børn eller mere.

Viser resultater 81 til 90 ud af 1029

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste