DPU

Nyheder

11.04.2014 | Livslang Læring

Vejledning af udsatte unge: Australien og Danmark kan lære af hinanden

En dansk og en australsk forsker deler fælles interesse og bekymring for de unge, der ikke passer ind i det traditionelle uddannelsessystem. Begge har som mission at gøre ungdomsuddannelsessystemet i deres hjemlande mere fleksibelt og sikre de unge solid og struktureret uddannelsesvejledning.

Nyt forskningsprojekt kortlægger, hvordan specialskolerne kan øge kvaliteten af undervisningen og elevernes trivsel.

04.04.2014 | 75:Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning

Specialskoler skal samarbejde med de almene skoler

Specialskolerne lever for isoleret, og det går ud over kvaliteten, fastslår en ny undersøgelse om kvalitet i specialskolerne. For at sikre kvalitet i undervisningen og trivsel blandt eleverne skal specialskolerne blive bedre til at sparre og samarbejde både med andre specialskoler og med almindelige folkeskoler.

01.04.2014 | Pædagogik, læring og filosofi

PISA Etnisk: Stadig forskel på elever med og uden indvandrerbaggrund

Elever med anden etnisk baggrund end dansk halter stadig efter deres etnisk danske skolekammerater i matematik. Det viser resultater fra PISA Etnisk, der blev gennemført i 2012.

01.04.2014 | Pædagogik, læring og filosofi

PISA Problemløsning 2012: Danske elever på gennemsnittet

Danske elever i grundskolen er middelgode problemløsere. Det viser en ny undersøgelse, der offentliggøres i dag.

En gruppe forskere fra hele verden mødes til et tredages-seminar om robotter, læring, kultur og etik d. 25., 26. og 27. marts.

19.03.2014 | Arts

Forskere bringer læring, etik og kultur til robotforskningen

Hvordan interagerer mennesker med robotter, hvilke betydninger får det for vores menneskelige relationer, og hvilke læreprocesser sætter det i gang? Disse spørgsmål er i fokus, når en gruppe forskere fra hele verden mødes til et tredages-seminar 25., 26. og 27. marts.

11.03.2014 | Asterisk

Asterisk Live: Erhvervsuddannelserne til debat

Er adgangskrav en god idé? Gør erhvervsuddannelsesreformen en forskel? Det var nogle af spørgsmålene som et engageret panel og publikum tog fat på til Asterisk Live om erhvervsuddannelsernes fremtid, hvor forfatter og politiker Mattias Tesfaye sluttede af med at gøre erhvervsuddannelserne til sin mærkesag.

10.03.2014 | Grundskole

Intensivt læringsforløb løfter fagligt svage drenge

Et tre uger intensivt læringsforløb løfter fagligt udfordrede drenge med flere læringsår. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der har evalueret effekten af LøkkeFondens DrengeAkademi.

Ny forskningsrapport viser succes med idrætsklasser. Eleverne trives og præsterer godt - både sportsligt og i skolen.

10.03.2014 | Grundskole

Skoler gør plads til flere sportstalenter

Skoler skal hjælpe med at udvikle flere idrætstalenter fra 7. klasse. Det er idéen bag eliteidrætsklasserne, men fungerer det for eleverne? Ja, lyder konklusionen i ny forskningsrapport, der viser, at eleverne klarer sig godt fagligt og sportsligt. Særligt drengene har høje sportslige ambitioner.

Ny ph.d.-afhandling fra AU dokumenterer hvilke pædagogiske og didaktiske tiltag og metoder, der øger koblingen mellem teori og praksis på professionsbacheloruddannelserne.

24.02.2014 | Livslang Læring

Refleksion skaber sammenhæng mellem teori og praksis på professionsuddannelserne

En ny ph.d.- afhandling fra Aarhus Universitet undersøger, hvordan en række pædagogiske og didaktiske strategier kan skabe bedre sammenhæng mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.

Lærere, der bruger læseguides i undervisningen, sikrer eleverne en mere fokuseret læsning af fagtekster, og dermed stiger elevernes læringsudbytte.

19.02.2014 | Arts

Læseguides fremmer elevers læring

Med en læseguide får lærerne et redskab, der kan optimere elevernes læringsudbytte. Eleverne læser fagtekster fokuseret og tager aktivt del i undervisningen. Særlig god effekt har læseguiden for de fagligt svage elever.

Viser resultater 91 til 100 ud af 1016

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste