Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

16.11.2012 |

Målrettet pædagogisk praksis i dagtilbud giver børn bedre kompetencer

Fjerde statusrapport fra forskningsprojektet VIDA er klar. Projektet undersøger mulighederne for at rykke ved socialt udsatte børns trivsel og læring gennem en målrettet inkluderende pædagogisk indsats. Og alt tyder på, at VIDA virker i praksis.

13.11.2012 |

Årets lærebogspris går til AU-forsker

Lærebogsprisen på 100.000 kr. går i år til Simon Nørby, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, og Maria Nordfang, Københavns Universitet.

16.10.2012 |

Højskolens fællesskab åbner døren til sundhed med mening

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, har undersøgt ’ånden’ i højskolefællesskabet, og hvilken betydning denne særlige højskoleånd har for et sundt liv. Undersøgelsen viser, at danske højskoler tager afstand fra formynderi og forventningspres og i stedet danner ramme om berigende samvær, solide…

08.10.2012 |

Aarhus Universitet i spidsen for globalt projekt om universitetsreformer

Aarhus Universitet står i spidsen for et globalt uddannelsesnetværk for ph.d.-studerende, der skal sammenligne og nytænke universitetsreformer i Europa, Asien, Australien og New Zealand. De unge forskningstalenter bliver alle tilknyttet et internationalt forskningsprojekt, der netop har fået bevilget 31,6 millioner kr. af EU.

04.10.2012 |

Skolen fylder 200 år

Skolen har 200-års jubilæum i 2014, og det skal fejres med en række aktiviteter, der markerer skolen som en vigtig samfundsinstitution. Skolehistorikere ved Aarhus Universitet er drivkraften bag jubilæet, som bliver en anledning til at debattere skolen i samfundet – før og nu.

03.10.2012 |

Pædagogers engagement kan bryde den negative sociale arv

Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor i forhold til udsatte børns sproglige udvikling? Et nyt forskningsprojekt viser, at gode daginstitutioner kan gøre en positiv forskel for udsatte børn, mens særligt institutioner med mange udsatte børn risikerer at forstærke den negative sociale arv. Hvis mønsteret skal brydes, kræver det en…

01.10.2012 |

Forskning fra Grønland viser vej for nedbrudte samfund

Hvordan kan man vende udviklingen for lokalsamfund, der er plaget af vold og alkoholisme? Et nyt forsknings - og interventionsprojekt har formået at sænke kriminaliteten med 45 procent i en grønlandsk by. Nu uddanner de unge sig, og lokalsamfundet er under genopbygning. Metoderne bag succesen kan med fordel overføres til andre nedbrudte og…

07.09.2012 |

Viden om inklusion er nu kortlagt

Ny kortlægning fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har samlet viden om, hvad der virker, når elever med særlige behov skal rummes i den almindelige undervisning. Kortlægningen og den efterfølgende analyse af forskningen giver en unik mulighed for, at inklusion af elever med særlige behov kan ske på et solidt fagligt grundlag.

04.09.2012 |

Forskere efterlyser bedre teknologiforståelse blandt lærere og sygeplejersker

Forskningsprojektet Technucation sætter fokus på de udfordringer lærere og sygeplejersker møder i samspillet med ny teknologi i deres arbejdsliv. Projektet viser, at der er brug for nye og bedre uddannelsesmuligheder, der giver lærere og sygeplejersker den nødvendige teknologiforståelse.

30.08.2012 |

AU-forsker modtager prestigefyldt EU-bevilling til forskning i social arv

En ung forsker ved Aarhus Universitet har fået bevilget 10,2 millioner kr. af EU’s forskningsråd til forskning i social arv. Projektet går på tværs af landegrænser med det formål at knække koden for den sociale arv.

Viser resultater 91 til 100 ud af 946

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 24.06.2015

Find DPU i Aarhus

Vis detaljeret kort
Campus Aarhus
Niels Juels Gade 84
bygning 2110
8200 Aarhus N
E: aarhus@dpu.dk

Find DPU i Emdrup

Vis detaljeret kort
Campus Emdrup
Tuborgvej 164
2400 København NV
T: 8715 0000 (Aarhus Universitets hovednummer)
E: edu@au.dk

Er du studerende?

Er du medarbejder?