DPU

Du er her: AU » Om AU » DPU » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

VIDA-projektet har fokus på børns trivsel, læring og social inklusion. Nøglen dertil er kompetenceløft hos det pædagogiske personale.

09.12.2013 | Førskole

Pædagogisk kompetenceløft øger kvaliteten i dagtilbud

Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvordan kompetenceløft blandt pædagogisk personale kan styrke alle børns muligheder.

Resultaterne af PISA 2012 viser, at Danmark fastholder sit niveau nogenlunde i forhold til den forrige PISA-undersøgelse for tre år siden.

03.12.2013 | Grundskole

PISA resultater: Danmark fastholder sit niveau

Danske skoleelever går tilbage i matematik i årets PISA-undersøgelse, men ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit. I læsning er det gået en anelse fremad. Samlet set ligger vi på samme niveau som ved sidste PISA-undersøgelse i 2009.

Undervisningsminister Christine Antorini åbnede forskningdelen af konferencen. Foto: Ib Jensen/AU Kommunikation

03.12.2013 | Videnudveksling

Matematikvanskeligheder under lup

Matematiklærere og forskere fra hele Norden mødtes ved en tredages konference for at blive klogere på matematikvanskeligheder og hvilke indsatser der virker.

03.12.2013 | Pædagogik, læring og filosofi

Nyt Asterisk om håndværkets comeback

Erhvervsuddannelserne og de praktiske orienterede uddannelser har lidt et voldsomt prestigetab i det kreative vidensamfund, der snarere hylder ånden end hånden. Hvad kan vi gøre ved det? Står vi ved et vendepunkt?

26.11.2013 | Arts

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

13.11.2013 | Grundskole

Målrettet pædagogisk indsats gør børn skoleparate

Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere skoleparate. Men det kræver solide pædagogiske indsatser både i vuggestue og børnehave. Det er budskabet i en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

05.11.2013 | EDU

Nyt udviklingsprogram skal styrke børns trivsel og læring i dagtilbud

Forskere fra Aarhus Universitet er med i et nyt konsortium, der netop har indgået en aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriet om at gennemføre et stort forsøgs- og forskningsprogram. Programmet skal skabe ny viden om, hvordan vi bedst muligt styrker børns trivsel og læring i dagtilbuddene.

01.11.2013 | Arts

Studerende fra Balkan møder dansk uddannelseskultur

Studerende fra Serbien og Montenegro var for nylig på studietur til Aarhus Universitet for at studere det danske uddannelsessystem. De blev bl.a. klogere på, hvordan den skandinaviske kultur og velfærdsstat smitter af på vores uddannelser og arbejdsliv.

24.10.2013 | Førskole

En dag med barnet i centrum

Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til gennem forskningsprojektet Barnet i Centrum. Projektet udvikles løbende i samarbejde mellem forskere og praktikere. Reportage fra fælles laboratoriedag 2. oktober for de omkring 400 deltagere i…

03.10.2013 | Livslang Læring

Hvor dygtige er danske voksne på en international skala?

Forskningsprogrammet Livslang Læring inviterer til direkte transmission fra OECD’s offentliggørelse af PIAAC-undersøgelsen, der måler voksnes kompetencer i et internationalt og komparativt perspektiv.

Viser resultater 91 til 100 ud af 997

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste