DPU

Nyheder

17.02.2015 | Forskning

Lærere og sygeplejersker skal have teknologiforståelse

Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver medarbejderne ikke forberedt ordentlig på at skulle bruge dem i praksis.

04.02.2015 | Forskning

Speciel matematikindsats til både svage og stærke elever

I matematikundervisningen skal både de svage og de stærke elever udfordres og støttes, så de kan blive så gode til matematik som muligt. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet og Metropol har derfor sat et projekt i gang, hvor udvalgte elever på 41 skoler i hele landet er blevet tilbudt undervisning ud fra en særlig tilgang.

Pædagoger og dagplejere formidlede i ord og billeder på konferencen, hvordan de har udviklet deres pædagogiske praksis som resultat af deres deltagelse i projekt Barnet i Centrum.

09.12.2014 | Videnudveksling

Selv små tiltag giver de mindste børn en bedre hverdag

En blidere vuggestuestart, øget nærvær i hverdagen og fleksibel brug af læreplaner var nogle af de emner, der var på dagsordenen ved en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) den 3. december 2014. Her formidlede forskere, vuggestuepædagoger og dagplejere, hvad de har fået ud af at deltage i projektet Barnet i Centrum.

01.12.2014 | Konference

Tour de force i skolehistorie

Fredag d. 21. november 2014 blev fembindsværket Dansk Skolehistorie i 500 år præsenteret på en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) i Emdrup. Forskerne bag projektet fremlagde fem års intensivt arbejde efterfulgt af oplæg og debat ved en række af skolens historiske vidner.

Clara Guttman Andersen ved siden af undervisningsminister Christine Antorini

25.11.2014 | Studerende

Gymnasieelev har metode til at lette matematikundervisningen

Gymnasieeleven Clara Guttman Andersen er kåret som vinder af Projekt Forskerspirer 2014 inden for kategorien humaniora. Hendes forskningsprojekt bygger på en humanistisk metode, der gør det nemmere for elever at udføre matematiske beviser.

19.11.2014 | Forskning

Danske skoleelever blandt de bedste til it – men har meget at lære

Danske børn ligger i toppen i en ny international undersøgelse, der sammenligner skoleelevers computer- og informationskompetencer i mere end 20 lande. Men myten om børn som fødte superbrugere holder ikke. De danske elever er skrappe til det basale, men ikke alle børn har styr på computere eller har brugt dem siden de var små.

12.11.2014 | Nyt fra ledelsen

Claus Holm bliver konstitueret institutleder

Viceinstitutleder for forskning, lektor Claus Holm (ph.d.), Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), er 12. november blevet konstitueret som institutleder. Han afløser institutleder Hanne Løngreen, der 30.11. forlader AU til fordel for en stilling på RUC.

Hanne Løngreen

09.10.2014 | Nyt fra ledelsen

Institutleder Hanne Løngreen skifter job

Hanne Løngreen stopper som institutleder for Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), når hun 1. december 2014 tiltræder en stilling som institutleder for Institut for Kommunikation, Virksomhedsstudier og Informationsteknologier på Roskilde Universitet.

15.09.2014 | Navne

Professor Ning de Coninck-Smith får Aarhus Universitets Forskningsformidlingspris 2014

Professor Ning de Coninck-Smith fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er tildelt Aarhus Universitets Jubiluæmsfonds Forskningsformidlingspris 2014. Prisen bliver tildelt som en anerkendelse af fremragende og banebrydende formidling af viden fra universitetet til samfundet.

08.09.2014 | Pædagogik, læring og filosofi

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at børn med muslimsk baggrund oplever den danske folkeskole som et sted, hvor deres religion ikke er relevant, og hvor de ikke kan være religiøse.

Viser resultater 91 til 100 ud af 1029

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste