DPU

Aarhus Universitets segl

Netværk

Netværk og samarbejde

Evidensinformeret politik og praksis fordre aktiv involvering af de aktører, der skal benytte den indsamlede viden. Derfor er de områder inden for uddannelse, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning kortlægger og syntetiserer, styret af interessen blandt praktikere og politikere.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning er en del af et internationalt miljø af institutioner og netværk, der arbejder med evidensbaseret politik og praksis. Det er vigtigt at lære af andres erfaringer, specielt når man arbejder med metoder, der endnu er under udvikling, som det er tilfældet med det systematiske review, der første har fundet anvendelse inden for uddannelsesområdet i nyere tid.


Internationale producenter af systematiske reviews

Blandt de vigtigste internationale producenter af systematiske reviews på uddannelsesområdet er:

EPPI-Centeret ved Institute of Education, UCL London, har udgivet reviews om blandt andet effekter af grammatikundervisning, brug af IT i engelskundervisning og konfliktløsning blandt skoleelever.

Skolverket, den svenske regerings forvaltningsenhed for skoler og voksenuddannelser, har udgivet reviews om blandt andet informationsteknologi i skolen og elevers matematikkundskaber.

Kunnskapssenter for utdanning, hører under det norske forskningsråd og producerer blandt andet systematisk reviews inden for uddannelse.

What Works Clearinghouse finansieret af det amerikanske undervisningsministerium har udgivet reviews om blandt andet læsning, matematikundervisning i grundskolen og skoleelevers personlige udvikling.

Education Counts i New Zealand er et videnscenter, der samler national statistik og forskning om uddannelse, herunder producerer systematiske reviews.

Canadian Council on Learning har ligesom Education Counts en bred portefølje af opgaver med fokus på viden om det nationale uddannelsessystem.

Campbell Collaboration er et internationalt netværk af forskere, der arbejder med systematiske reviews af effektstudier indenfor socialområdet, kriminologi og uddannelse.

National Foundation for Educational Research er en britisk forsknings- og evalueringsorganisation, der arbejder med evidens indenfor pædagogik og uddannelse i samarbejde med industri, politik og praksis. De udgiver blandt andet systematiske reviews, og evaluerer programmer, metoder eller indsatser inden for uddannelsessektoren.

The British Educational Research Association (BERA) er den primære nationale organisation for uddannelsesforskere i Storbritannien.

Best Evidence Encyclopedia er etableret af Johns Hopkins University School of Education's Center for Data-Driven Reform in Education (CDDRE) med støtte fra The Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Formålet med hjemmesiden er at give undervisere og forskere evidensbaseret information om, hvad der virker og ikke virker i de amerikanske uddannelser.