DPU

Educating for Viable Futures

Om forskningsenheden

Denne tværfaglige forskningsenhed beskæftiger sig med vigtige og presserende spørgsmål om muligheder for læring og uddannelse relateret til udfordringerne med at forestille sig og skabe levedygtige, fælles fremtider.

Vores mål er at udvide og styrke forskningsbestræbelser vedrørende følgende spørgsmål:

  • Hvordan relaterer igangværende bæredygtighedsprojekter sig til opfattelser af demokrati, moral, teknologi, socialitet og natur i en verden præget af hastig globalisering?
  • Hvordan relateres bæredygtighed til kollektive tilhørsforhold og dermed til spørgsmål om medborgerskab? Hvilke uddannelsesmæssige udfordringer giver disse relationer anledning til og hvordan kan de adresseres?
  • Hvilke forståelser af fælles tid og rum understøtter bæredygtighed som en etisk, uddannelsesmæssig bestræbelse? På hvilke måder kan fælles rum give anledning til uddannelse og hvilke former for pædagogik og læring muliggør sådanne fælles rum?
  • Hvilke særlige læringsmæssige udfordringer indebærer uddannelse i relation til spørgsmål om globale risici – og hvilke pædagogiske tilgange og praksisser giver det anledning til blandt pædagoger, lærere og forandringsagenter i forskellige kontekster?

Forskningsenhedens medlemmer beskæftiger sig med disse spørgsmål ud fra deres faglige ekspertise indenfor en række forskellige områder og temaer, herunder uddannelsesteori, bæredygtighed, medborgerskab, politisk filosofi, naturfilosofi, miljøsociologi, grundskoleforskning, organisation, socialitet samt uddannelse i det globale syd.

Eksterne deltagere

Nanna Jordt Jørgensen
Niels Larsen
Jeppe Høj Christensen