DPU

Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition

KULT

  • Forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition

     

Forskning i unge

KULT, Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, er et tværfagligt forum for forskning i unge, ungdom og ungdomsliv på DPU. KULT danner ramme for forskere ved instituttet, der på forskellig vis beskæftiger sig med unge, ungdomslivet og ungdomsindsatser i deres arbejde. KULT møder fire gange om året og er et åbent forum for ungdomsforskning på instituttet.

  • Læs mere

Ny viden

Kult forsker hædret

Inge Henningsen, der er med i KULT forskningssamarbejdet har den har den 31. januar 2017 modtaget
RUBIN-Prisen, der uddeles af Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. Prisen gives som en belønning for det faglige og det velskrevne, for aktualitet og det særlige – samt for evnen til at formidle et komplekst stof.

 

 

Bevægelser i og på tværs af ekstreme grupper og bande- og rockermiljøet - En kritisk undersøgelse og diskussion af ”Cross-over”

”Cross-over” er en kategori, der dækker over bevægelser mellem kriminalitet og bandetilhør til politisk og religiøs ekstremisme. Den er opstået i kølvandet på Omar El-Husseins terrorangreb i København foråret 2015. Denne undersøgelse giver et billede af de komplekse bevægelsesmønstre i og på tværs af kriminelle netværk, bander, rockere og ekstreme grupper. Den giver en nuanceret forståelse af de veje ind, processer og perspektiver, der er nødvendige at begribe, når man skal udvikle og arbejde med forebyggelse af radikalisering.
Pjecen og rapporten er skrevet af forskere ved DPU, Aarhus Universitet og er finansieret af Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Læs mere


Social praksisteoretiske analyser af unge i partnerskaber

Redigeret af Line Lerche Mørck & Merete Munkholm

Vild Ungdom? Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift 2/2016

Temanummer af PPT fra forskere i KULT. Unge fremstilles ofte i offentligheden gennem voksnes bekymringer. De unge fremstilles som utilpassede og problematiske i samfundet. Samtidig forstås de unge også som ensomme, triste, stressede og lidende under præstations- og perfektionskrav. Men på samme tid er der langt de fleste unge i gang med skole og uddannelse, lever liv med familie og venner, har fritidsinteresser og de holder øje med hinanden, når de er til fest. Billederne af unge er brogede og modsætningsfyldte, men hvem er de egentlig?

Nye forskningsprojekter

Vil du bidrage til et projekt om skolevrede?

Forskere ved DPU efterlyser nuværende såvel som forhenværende skoleelever, der vil bidrage med personlige beretninger om vrede mod skolen. Har du i din tid som skoleelev i grundskolen oplevet at være MEGET vred på skolen? Har du lyst til at skrive eller fortælle om hvad der skete, og hvorfor du blev vred, så kontakt Helle Rabøl Hansen på hrh@dpu.dk

Video

Ny film af Ida Wentzel Winther fra KULT: ”Vi får lige en lufter” – skolereform i børnehøjde

KULT Momentos er produceret i samarbejde med Hindenburg