DPU

Teoretisk pædagogik

Om forskningsenheden

Den teoretiske pædagogik fungerer som grundlagsdisciplin for pædagogisk forskning. Forskningsenhedens mål er gennem udvikling af den teoretiske pædagogik at dokumentere og godtgøre nødvendigheden af begrebsafklaring og begrebsudvikling inden for alle sider af den pædagogiske forskning.

Forskningsenheden undersøger, hvordan kategorier, såsom modeller, teorier og begreber, bidrager til at afdække, nuancere og udvide den pædagogiske forsknings erkendelses- og vidensområde.  Konkret arbejder enheden med en tematisering af pædagogikkens grundlæggende teori/praksis-problematik samt spændingsfeltet mellem pædagogikkens henholdsvis normative og videnskabelige aspekt.

Forskningsenheden har et eksplicit fokus på pædagogik som disciplin med særligt henblik på at undersøge, hvad der udgør det særligt pædagogiske – i teori og i praksis. Forskningsenheden er af direkte relevans for hele DPU, idet kandidatuddannelser og bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab har pædagogik som ramme. Således indgår pædagogik i kombination med henholdsvis filosofi, antropologi, psykologi, sociologi og tilspidses i uddannelsen generel pædagogik.

Johannes Adamsenjoad@via.dk
Carla Birgitte Nielsencabn@via.dk
Jan Jaap Rothuizenjjr@via.dk