DPU

PIRLS 2016

I 2016 gennemførtes en ny PIRLS-undersøgelse, PIRLS 2016, for elever på 4. klassetrin fra mere end 50 lande.

Som noget nyt er læsekompetencen for elever i 3. klasse i Danmark også blevet undersøgt. Det giver en unik mulighed for at se på læseudviklingen i overgangen mellem indskolingen og mellemtrinnet, hvor kravene til læsefærdighederne øges, og hvor eleverne i højere grad skal læse med det formål at lære noget i andre fag end dansk. Desuden er det en unik mulighed for at vide, hvad forskellen er på et klassetrin i PIRLS.

Derudover deltog de danske 4. klasseelever i en helt ny undersøgelse af læsning af elektroniske tekster, ePIRLS.

Materialer om undersøgelsen PIRLS 2016

Hvad vil det sige at deltage i PIRLS?

Her kan du se en kort film om, hvad det vil sige at deltage i PIRLS. Filmen opsummerer, hvad PIRLS-undersøgelsen går ud på, og giver korte eksempler på, hvilken type opgaver eleverne kan forvente at møde i PIRLS. Filmen henvender sig primært til de deltagende elever på de udvalgte skoler, og lærere er meget velkommen til at vise filmen i deres klasse.