8. februar 2016 kl. 9:30 – 16
DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Bygning A, Festsalen (A 220), Tuborgvej 164, 2400 København NV
10. februar 2016 kl. 9:30 – 16
Nobel Auditorium (1482-105), Nobelparken,
Jens Chr. Skous Vej 4, 8000 Århus C
Tilmelding nødvendig
v. Seniorforsker Jan Mejding, DPU - Aarhus Universitet.
v. Seniorforsker Jan Mejding, DPU - Aarhus Universitet
Det er 20 år siden, at de yngste elever i det danske skolesystem første gang deltog i en international læseundersøgelse. Siden da er meget ændret og internationale undersøgelser har fået lov at sætte dagsordenen i den politiske debat. Hvad har vi lært af de forudgående undersøgelser. Hvorfor deltage i endnu en international undersøgelse?
v. Professor Per Fibæk Laursen, DPU Aarhus Universitet
At få alle elever med og få afskaffet de sidste rester af sortering i skolen er vor epokes største pædagogiske og skolepolitiske udfordring. To aktuelle bøger giver et bud på, hvordan det kan gøres: Frans Ørsted Andersens Pædagogik på kanten (Forlaget Mindspace 2015) tager udgangspunkt i historiske og aktuelle eksempler på vellykkede projekter for elever på kanten. Min egen Didaktiske ambitioner (Hans Reitzels Forlag 2016) tager udgangspunkt i undersøgelser af, hvad der virker i almindelige skoler, særligt for elever med svag social baggrund.
v. v. Jan Mejding og Katja Neubert
Hvilke materialer indgår i PIRLS, og hvordan skal de bruges.
Overblik over skolekontaktens og testlærerens opgaver
v. Jan Mejding og Katja Neubert
v. Jan Mejding og Katja Neubert
Mere og mere af det vore elever skal læse, skal de finde frem til på computeren. Men faktisk ved vi ikke meget om, hvordan eleverne klarer den opgave, og hvordan de håndterer de digitale medier. ePIRLS er en helt ny undersøgelse, som ser på, hvordan elever i 4. klasse kan finde frem til informationer på internettet.
Der serveres en let frokost, med vand.