DPU

PISA 2003

PISA 2003 - Danske unge i en international sammenligning

Den danske rapport fra anden del af PISA-undersøgelsen, hvor matematik var hovedområdet og hvor problemløsning blev inddraget som et nyt domæne.

I den danske rapport fra undersøgelsen gives der en grundig beskrivelse af hvad der er blevet undersøgt, hvordan det er gjort, og hvordan de danske resultater ser ud i en international sammenhæng - med fokus på et nordisk perspektiv.

I år 2003 har 15-åriges matematikfærdigheder været i focus, men også deres færdigheder i læsning og naturfagene samt de gennerelle problemløsningsfærdigheder er blevet undersøgt. I 2006 vil fokus ligge på naturfagene.

Udover de fagspecifikke færdigheder beskæftiger PISA sig også med elevernes selv-opfattelse og deres indstilling til forskellige former for tværfaglige kvalifikationer - i daglig tale ofte benævnt som: de "bløde" færdigheder.

PISA 2003-undersøgelsen omfatter mere end en kvart million 15-årige fra 41 lande og repræsenterer således næsten 23 millioner skolesøgende 15-årige. 58 lande har tilmeldt sig 2006-undersøgelsen, hvilket vil gøre undersøgelsen til den hidtil mest omfattende undersøgelse af unges færdigheder.

Yderligere information om PISA 2003 i Danmark

Yderligere information om PISA 2003 internationalt

  • SE den internationale omtale af PISA ->
    www.pisa.oecd.org
  • HENT den internationale rapport som pdf-fil (5,7Mb) ->
    Learning for Tomorrow's World
  • HENT Erratum til den internationale rapport som pdf-fil ->
    Erratum
  • HENT den internationale rapport om problemløsning som pdf-fil           (1,8Mb) ->
    Problem Solving for Tomorrow's World
  • HENT den internationale tekniske rapport som pdf-fil (5,1Mb) -> PISA2003TechReport
  • Det internationale datasæt ligger tilgængeligt på OECDs hjemmeside, så man selv kan foretage analyser - se linket HER
  • Der er tillige udgivet særlige vejledninger i, hvordan man foretager analyser ved hjælp af de mest almindelige dataanalyse programmer - vejledningerne kan downloades HER