DPU

Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser

  • Interdisciplinær forskning med fokus på konvergensen mellem kultur, læreprocesser og fremkomsten af nye teknologier

     

 

 

Om programmet

Interdisciplinær forskning med teknologi som omdrejningspunkt

Forskningen i Fremtidsteknologi, kultur og læreprocesser har baggrund i så forskellige områder som antropologi, specialpædagogik og handicap, neurobiologi, neuropsykologi, design, kulturstudier, materialitet og læring.

Vores fælles fokus er de kulturelle læreprocesser der omgærder designet og brugen af teknologier i hverdagen. 


Nyheder

25.05.2016 |

Robotter i Folkeskolen. Begrundelser, visioner, faktisk brug og udfordringer

E-bogen bygger på en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, som viser, at skoler investerer i ny robotteknologi, men ikke nok i de fagprofessionelles møde med de nye teknologier.

28.04.2016 |

Kommunikationshandicap

Bog af Louise Bøttcher og Jesper Dammeyer udgivet af Samfundslitteratur

05.03.2015 |

TEKU-modellen. Teknologiforståelse i professionerne

Redigeret af Cathrine Hasse og Lene Storegaard Brok - med bidrag fra samtlige Technucation-forskere (hent som e-bog)

28.01.2015 |

An Anthropology of Learning

By Cathrine Hasse. Published by Springer

Projekter

  • REELER - Responsible Ethical Learning with Robotics er et nyt H2020-projekt med fokus på etik og kollaborativ læring i robot design-, udvikling- og implementeringsfaserne. 
  • ASPPIN - Attentional and Sociocultural Processes at Play in Nature
  • SMECT - Social Mediations through Communication Technology, udforsker hvordan kommunikationsteknologier konstrueres gennem sociale handlinger, hvori sprog anvendes og udvikles. 
  • PENSOR - Philosophical and transdisciplinary enquiries into social robotics er støttet af Velux Fonden, the Hiroshi Ishiguro Lab (ATR) in Kyoto og Aarhus Universitet. 

Flere projekter

  • RIF - Robotter i Folkeskolen undersøger bl.a. vision og begrundelser overfor praktisk brug af robotter i undervisningen.
  • Technucation -  Technological Literacy and New Employee Driven Innovation through Education er støttet af Det Strategiske Forskningsråd.
  • X-changery er et udviklingsprojekt mellem Technucation og Gladsaxe kommune, herunder Gladsaxe Hjemmepleje og Søborg Skole.

  • TIPP - Teknologi i produktionsprocesser. Projektet er et samarbejde mellem Teknologisk Institut og Aarhus Universitet (DPU) og kødindustrien.

Nye forståelser af teknologi

Med sit udgangspunkt i mennesker, kultur og læring bidrager programmet til udvikling af nye og humanistisk baserede måder at forstå teknologi på. Det betyder, at vi opnår indblik i, hvordan teknologi forandrer os og samfundet, og hvordan vi som mennesker kan opfylde vores behov for at styre denne udvikling” - Programleder professor Cathrine Hasse

Forskningsfelter

Kontaktpersoner

Viden og værktøjer

FTKLs viden på video