DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Om programmet

På forskningsprogrammet for Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser beskæftiger vi os med, hvordan teknologi forandrer og forandres af mennesker og samfund. Fokus ligger ikke kun på konkrete teknologier eller på mennesker, men på relationsforholdet mellem disse. Når man har sagt noget om teknologi, har man også sagt noget om kultur og læreprocesser; to begreber som begge indikerer, at der sker en forandringsproces.

Programmets dicipliner

Programmet repræsenterer vi forskellige videnskabelige discipliner som bl.a. Uddannelsesforskning, antropologi, kulturstudier,  neurobiologi, neuropsykologi, specialpædagogik, socialpsykologi, organisationspsykologi, design og ingeniørvidenskab, hvilket danner et fundament for et differentieret perspektiv på problematikker og potentialer i fremtidsteknologi. FTKL’s forskere arbejder primært, men ikke kun, empirisk i studiet af menneskets relation til teknologi.

Læs mere

Igangværende projekter

Living labs -An Interventionist Ethnographic Approach to Technologies of the Future (DFF)

Projektet handler om videnskabelige og samfundsmæssige forhold, der knytter sig til ‘levende laboratorier’ og vidensprocesser i ’smart cities'

AnTech - Research Network for the Anthropology of Technology (DFF)

Research into human interaction with technology

INSIST (DFF

Projektet handler om teleomsorg og opbygger systematisk viden om hvad måling, standarder og skærme indebærer for borgere; for faglig viden og for omsorg.

REELER   -  (H2020)

Søger at sikre samarbejde mellem robotudviklere og socialvidenskaben samt skabe forståelse for etiske og samfundsmæssige spørgsmål ifm. robotter. 

Naturlig teknik   -  (Nordea fonden)

Undersøger hvordan teknologien kan understøtte de effekter, som naturen har på børns udvikling.

SMECT   -  (AUFF)

Undersøger den rolle kommunikationsteknologier spiller hos unge med handicap.

ASPPIN   -  (PlayTrack)

Projektet studerer kulturelle læreprocesser i relation til børns leg i naturen.

PhD stipendier

Andreas Brandt

Undersøger de vidensprocesser, der opstår mellem mennesker og mellem mennesker og nye teknologier, når byens rum gøres til ”levende læringslaboratorier” for skabelsen af klimaforandringsløsninger

Mette Marie Vad Karsten

Ehrvervs-ph.d. projekt som undersøger hvordan viden og kompetencer om brandsikkerhed digitaliseres 

Stine Rath Hansen

Undersøger hvordan viden, standarder og rutiner udvikles i internetpsykiatrisk behandling af angst og depression

Anne-Lise E. W. Laursen

Undersøger kommunikationsteknologiers betydning for identitetsdannelse hos unge med handicaps.

Lasse Blond

Studerer overførsel af sociale robotter fra Asien til Europa og integrationen af dem i velfærdssektoren.

Kontakt

Cathrine Hasse

Professor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Emdrup
M
H J, 110
P +4587163949
P +4523233631

Jessica Sorenson

Videnskabelig assistent DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Emdrup