DPU

Faciliteret undervisning

Faciliteret undervisning

Proceskonsulenter kører spændende og involverende workshops, men lektorer holder stadig forelæsninger. Og dét kursus, der så så afvekslende ud i kataloget, viser sig blot at være én lang stribe af foredrag.

Hvilke læringsteknikker og samtaleprocesser kan der indlægges før og efter en forelæsning, så tilhørerne kommer frem i stolen?

Deltagerne skal have lejlighed til at sætte det, de har hørt, i relation til de projekter, de selv har gang i for tiden. Der skal være processer, hvor de inddrager deres egne erfaringer aktivt og vurderer, hvordan de bedst kan drage nytte af det hørte.

Som facilitator bruger man med fast og blid hånd processer, der involverer deltagerne på helt nye måder. Sammen med andre interesserede vil vi gerne udvikle facilitering som alternativ til forelæsninger.

Uden for foreslæsningslokalet kan lærende og engagerende processer også faciliteres. Studiefacilitatorer kan forestå arbejdet i studiegrupper, som i projektet Facilitering i studielivet.

Læs mere:

  • "17 læringsteknikker til forelæsere" - her (fra Ib Ravns blog)
  • "Det lærende møde for kursusarrangører" - her.

Kontakt Ib Ravn eller Hanne Adriansen.