Spørgeskemaundersøgelse

For at identificere generelle træk ved de universitetsstuderendes prioriteter og valg udføres en lansdækkende spørgeskemaundersøgelse.

Spørgeskemaet har forud for udsendelsen været testet på over 80 studerende fra forskellige studieretninger. Spørgeskemaet distribueres i samarbejde med DSF og de faglige organsationer og er åben fra den 14. til den 24. april 2015

Se spørgeskemaet på dette link: https://www.inquisiteasp.dk/cgi-bin/qwebcorporate.dll?idx=NPE6F5

Empirisk baggrund for spørgeskema

Spørgeskemaundersøgelsen er udformet på baggrund af tidligere spørgeskemaundersørgelser, policystudier (nationale og lokale reformdokumenter, høringssvar samt studieordninger), workshops med undervisere og studerende fra forskellige studieretninger, interview med administrativt personale på fakultetsniveau samt studieledere og studerende ved udvalgte humanistiske og naturvidenskabelige uddannelser.

Databehandling og formidling

Undersøgelsens resultater behandles og formidles I følgende tempi:

• Umiddelbare udtræk til brug for de medvirkende organsationer ultimo april 2015
  • Videnskabelig sammenfatningsrapport, som offentliggøres medio oktober 2015
  • Åben lanceringskonference medio november 2015. arangeres i samarbejde med DM

Forventninger

Spørgeskemaet er udsendt til mindst 50.000 studerende via følgende organisationer:

• Bibliotekarforbundet
  • Danske Studerendes Fællesråd, DSF
  • Dansk Magisterforening, DM
  • Dansk Psykolog Forening
  • Den Danske Dyrlægeforening, DDD
  • Djøf
  • Forbundet Kommunikation og Sprog
  • FADL
  • IDA
  • JA
  • Landinspektørforeningen
  • De Offentlige Tandlæger
  • Tandlægeforeningen
  • Pharmadanmark

Forventningen er, at respondentgrundlaget i vid udstrækning vil være repræsentativt samt tillade deltaljerede, tværgående analyser af spørgsmål vedr. arbejdsmarkedsperspektivets betydning for studerendes uddannelsesvalg, løbende til-, fra- og omvalg og prioriteter ml. personlige læringsinteresser, erhvervsrettede moduler (fx i entreprenørskab) samt evt. ekstracurriculære aktiviteter (fx vejledning og studiejob).