DPU

Aarhus Universitets segl

2016 #19

Sammenlignende fagdidaktik 4

Tema: Sammenlignende fagdidaktik
Redaktører af dette nummer: Ellen Krogh og Sven-Erik Holgersen (red)
Udgivet: November 2016 

Indhold

Ellen Krogh og Sven-Erik Holgersen (red)
Forord

Hovedartikler

Ingrid Carlgren
Att kunna eller låtsas kunna

Peter Hobel
Læringsmål og sammenlignende skrivedidaktik

Jens Dolin
Idealer og realiteter i målorienteret undervisning

Jeppe Bundsgaard
Er dansk (stadig) et dannelsesfag? – Om baggrunde og fremtider med Forenklede Fælles Mål

Morten Misfeldt & Andreas Lindenskov Tamborg
Læringsmålstyret undervisning og målforståelser – statiske og dynamiske mål
 

Responsartikler

Ane Qvortrup
En didaktisk begrundelse for læringsmålsorienteret undervisning

Jesper Bremholm
Læringsmål i literacyperspektiv

Susana S. Fernández
De nye læringsmål og dannelsesbegrebet fra fremmedsprogsfagenes
perspektiv

Anders Stig Christensen
Konsekvenser af kompetencer – belyst ud fra samfundsfagdidaktikken

Sven-Erik Holgersen
Læringsmålstyring eller dannelsesorientering?

Morten Rask Petersen
Styrer målet eller bliver målet styret i naturfagsundervisningen?

Dorthe Carlsen & Rune Hansen
Målforståelser

Boganmeldelser

Per Fibæk Laursen
Uden mål og med
Keld Skovmand, 2016: Uden mål og med – forenklede Fælles Mål?

Sven-Erik Holgersen
Alle skolens fag er dannelsesfag!
Alexander von Oettingen (red.) 2016: Almen dannelse. Dannelsesstandarder og fag

Henning Eichberg
Tegn-mennesket, krops-mennesket – og det poetiske menneske?
John Holten-Andersen, 2016: Sprogets magt – magtens sprog. Et forsvar for sansernes verden

Om forfatterne

Tak til årets peer reviewere

Tidligere udgivelser

English summaries:

Comparative Disciplinary Didactics