Truslen om terror? Tilkald pædagogikken!

Har vi at gøre med terror, radikalisering og voldelig ekstremisme, så tilkalder vi politiet. Men politiet er ikke nok og faktisk udtryk for en for sen indsats. Pædagogikken må i brug.

Integration, ikke isolation, er vejen til at undgå konflikter – ja, i værste fald terror. Og integrationen af næste generation begynder i folkeskolen. I morgen fortæller amerikaner og adjunkt Reva Jaffe-Walter fra Montclaire State University, på DPU, Aarhus Universitet, hvor gode vi er til netop det i Danmark. Det sker på DPU, Campus Emdrup i København, fra kl. 14-16 i morgen.

Her vil Reva Jaffe-Walter fortælle om resultaterne af sine studier af danske elever med muslimsk baggrund og deres lærere. Resultaterne peger blandt andet på, at lærerne praktiserer et dansk ligheds- og omsorgsideal som vejen til integration. Men de peger også på, at piger med muslimsk baggrund ikke uden videre deler skolelærernes syn på kærlighed, på vigtigheden af at deltage i hytteture, på hvordan man går klædt, m.v. Det fører til konflikter og skaber risiko for isolation i stedet for integration af den næste generation af borgere med indvandrerbaggrund.

Nu er der selvfølgelig et stykke vej fra dårlig integration i folkeskolen til isolation af grupper og enkeltindivider, der fører radikalisering og terrorvirksomhed med sig. Heldigvis. Men vi ved også, at det er en langstrakt og tålmodig pædagogisk indsats fra det civile samfunds side, der forhindrer det.

Et konkret og vigtigt eksempel på denne erkendelse stammer tilbage fra midten af februar, hvor rapporten ”Modstandskraft mod radikalisering og voldelig ekstremisme – et eksplorativt studie af modstandskraft i udvalgte danske lokalmiljøer” blev offentliggjort. Rapporten var udarbejdet af CERTA Intelligence and Security for TrygFonden, og direktør for CERTA og tidligere chef for Politiets Efterretningstjeneste, Jakob Scharf, har siden udgivelsen gentagne gange udtrykt rapportens hovedbudskab; nemlig at det ikke er mere politi, der forebygger og forhindrer terror. For at gøre en reel forskel må man hente støtte fra forebyggende kræfter i det civile samfund.

Det kan pædagogikken udtrykke mere fyndigt. Tilkald pædagogikken, brug ikke flere penge på mere politi! Og når der er god grund til at tilkalde pædagogikken, hænger det sammen med, at et kernespørgsmål for pædagogikken er spørgsmålet om værdioverførsel fra den ene generation til den næste. Konkret kan det dreje sig om, at forældre og skolelærere har vanskeligt ved at vælge og videregive værdier, der er identitetsopbyggende for andengenerationsindvandrere.

Pædagogikken består netop i at gøre sig overvejelser om, hvordan man på bedst mulig vis videregiver værdier til næste generation. Klarer pædagogikken denne opgave godt, så bidrager den til at forhindre, hvad man kalder meningsløshed mellem generationer. Det vil her konkret for eksempel sige, at den næste generation af muslimske indvandrere risikerer at blive borgere uden et værdimæssigt og kollektivt tilhørsforhold til det danske samfund. Ansvaret for, at noget sådant ikke sker hviler på forældregenerationer og uddannelsesinstitutioner med professionelle lærere og pædagoger.

Skal dette ansvar så løftes på anden vis? Sandsynligvis. Det peger Reva Jaffe-Walters forskning på. Men også lektor Laura Gilliam fra DPU, Aarhus Universitet, har vist, hvordan den danske skoles idé om et afslappet og overfladisk forhold til religiøse forskelle stik mod hensigten bidrager til en identitetsløshed, der nærer trangen til en identitet knyttet til radikale værdisæt.

Der er brug for at tilkalde pædagogikken, ikke mere politi. Men måske er der også brug for at tilkalde en anden type af pædagogik. Hør om det på DPU i morgen.

Yderligere oplysninger:

Adjunkt Reva Jaffe-Walter forelæsning ”Coercive Concern” foregår i morgen på DPU, Aarhus Universitet fra kl. 14-16 på DPU, Campus Emdrup, lokale D 170

Lektor Laura Gilliam kan kontaktes på: lagi@au.dk eller 87163784

DPUs forskningsprogram ”Engage - (Dis)Engaging Children and Young People” har blandt andet projekter om ”Islam, muslimer og danske skoler”. Læs mere her.