DPU

Fremtidsinvestering gav mig drømmejobbet

Anette Sønderby er uddannet sygeplejerske og var med på holdet, da kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab på DPU blev udbudt for første gang i 2013. I juni 2015 blev hun den allerførste kandidat, men allerede inden hun afleverede specialet, havde hun fået job som kvalitets- og udviklingsansvarlig i Akutafdelingen i Hospitalsenheden Vest.

”Det var netop for at kunne komme i betragtning til den slags jobs, jeg tog kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab. Jobbet indeholder lige præcis det jeg gerne vil arbejde med, og uddannelsen gav mig netop det, jeg havde brug for!”, fortæller Anette Sønderby.

Genial blanding af fagretninger

”Jeg ville gerne arbejde fuldtids med uddannelse, udvikling og læring, og det krævede en master- eller en kandidatuddannelse. Den nye uddannelse i uddannelsesvidenskab indeholdt det jeg søgte – perspektiver på uddannelse i det komplekse samspil mellem samfund, institution og individ. Blandingen at de forskellige fagretninger på uddannelsen var i min optik genial!”

”Jeg valgte derfor at sige mit gode faste arbejde op for at gå på SU og investere i min fremtid. Det var livslang læring i praksis! Jeg vil gerne have mange år tilbage på arbejdsmarkedet, og med en kandidatuddannelse får jeg forhåbentlig flere muligheder for at søge de jobs, jeg synes er spændende og udfordrende”.

Specialet var kronen på værket

Anette Sønderby har under hele uddannelsen haft glæde af at koble teori med praksis. I sine opgaver har hun haft fokus på sundhedsvæsenet og de sundhedsfaglige uddannelser, og hun fremhæver specialiseringen i uddannelsesforvaltning som særlig udbytterigt.

”Fagene var alle anvendelige i praksis. Her fik jeg koblet dybden på det, jeg havde lært på første år. Specialet blev kronet på værket, hvor jeg fik bragt det hele i spil. Det var en hård proces, men meget lærerigt. Her kom mine nyerhvervede akademiske kompetencer i brug, og det blev tydeligt for mig, hvor meget jeg egentlig havde lært på kandidatuddannelsen. Og nu bruger jeg mit speciale om "Påvirkning af professionsmarkører i de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser" i mit daglige arbejde.”

Sjovt at mor har lektier for

Livet som fuldtidsstuderende er anderledes end at være ansat på fuld tid.

”Det giver nogle andre muligheder. For mit vedkommende betød det mere tid hjemme. Mine drenge, der var 7, 9 og 12 år, da jeg startede, nød at jeg var mere hjemme, og de syntes det var sjovt, at mor også havde lektier for! Forberedelsen til forelæsningerne var fleksibel og kunne gøres på skæve tidspunkter, men det tog lang tid - så det har været fuldtidsarbejde. Jeg arbejdede som vikarsygeplejerske i nogle weekender og i ferierne for at supplere SU’en, og eksamensperioderne har været hårde. Så det har været en anderledes periode for familien”.

Økonomisk har det også været en investering og en hård prioritering.

”Hele familien er glad for, at jeg har fået arbejde igen! Men alt i alt har fordelene været større end ulemperne. Jeg vil gerne anbefale andre at springe ud i mere uddannelse og dermed nye jobmuligheder - og jeg kan helt klart anbefale Uddannelsesvidenskab”, slutter Anette Sønderby.