Du er her: AU » Om AU » DPU » Uddannelse » Master » Underviser i dansk som andetsprog

Underviser i dansk som andetsprog

Beskrivelse af uddannelsen

Uddannelsen til underviser i dansk som andet- og fremmedsprog for unge og voksne er en videregående etårig uddannelse, der udbydes som åben uddannelse.

Formål

Uddannelsens formål er at give de studerende kompetencer til at varetage danskundervisning for unge og voksne, der ikke har dansk som deres modersmål. Uddannelsen består af en fagrække, der udgør centrale kernefaglige områder i al undervisning inden for dansk som andetsprog

Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til undervisere og konsulenter inden for en bred vifte af uddannelser:

  • Lærere ved sprogcentre og andre udbydere af danskundervisning
  • Undervisere på seminariernes liniefag i dansk som andetsprog.
  • Undervisere på de tekniske skoler, handelsskolerne, VUC og ved de gymnasiale uddannelser.
  • Lærere og konsulenter i folkeskoler og ungdomsskoler

To uddannelser om dansk som andetsprog

DPU udbyder to uddannelser om dansk som andetsprog. Uddannelsernes faglige indhold er stort set det samme, og de giver begge adgang til at undervise på sprogcentrene. Men der er forskelle - læs mere her: Master eller DAV?

Uddannelsens opbygning

Studieplan for deltidsstuderende:

  • 1. semester: Sprogbeskrivelse
  • 2. semester: Kulturforståelse og interkulturel kommunikation
  • 3. semester: Andetsprogspædagogik
  • 4. semester: Sprogtilegnelse

Studieplan for fuldtidsstuderende:

  • 1. semester: Sprogbeskrivelse og Andetsprogspædagogik
  • 2. semester: Kulturforståelse og interkulturel kommunikation og Sprogtilegnelse

Læs mere om modulerne

Adgangskrav og adgangsbegrænsning

For at blive optaget skal du have gennemført en læreruddannelse hvori indgår en liniefagsuddannelse i sprog, eller en humanistisk bacheloruddannelse hvori indgår sprog som centralt fag, eller en anden uddannelse hvor tilsvarende forudsætninger er erhvervet.

Ansøgere med udenlandsk adgangsgivende uddannelse skal have bestået Studieprøven eller danskprøver på tilsvarende niveau.

De studerende skal være opmærksomme på at der i uddannelsen kan anvendes faglitteratur på engelsk, tysk, norsk og svensk.

Erhvervserfaring

Der er ikke krav om erhvervserfaring.

Dispensation

Studienævnet kan efter en konkret vurdering give adgang til uddannelsen for ansøgere med andre kvalifikationer som skønnes nødvendige for at gennemføre uddannelsen, eventuelt efter nærmere fastsat supplering.

Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, bør du kontakte Efter- og videreuddannelse, Arts Studier

Adgangsbegrænsning

Vær opmærksom på, at der indføres adgangsbegrænsning fra og med optaget til forårs-semestret 2016.

Det er vigtigt at du i din ansøgning, hvis du vælger at søge om optagelse på mere end én uddannelse eller på mere end ét uddannelsessted, prioriterer din ansøgning, så vi kan se, hvad du foretrækker. Det gør du ved at skrive f.eks. 1/3, hvis uddannelsen er din foretrukne af tre ansøgte. Se mere på ansøgningsskemaet.

Studieordning og tilhørsforhold

I studieordningen kan du læse mere om de enkelte moduler, om adgangskrav og eksamensformer, og om hvilke kompetencer du opnår.

Uddannelsen hører under Studienævnet for DPU under Arts.

For generelle regler og bekendtgørelser vedr. masteruddannelser se Regler og bekendtgørelser.

Ansøgning

Du kan søge om optagelse to gange om året. I fakta-boksen øverst til højre kan du se hvornår, den næste ansøgningsfrist er, samt hvad der udbydes, og fx om du kan søge om optagelse på hele masteruddannelsen eller enkeltfag. 

De fleste uddannelser skal søges via det digitale ansøgningssystem DANS, hvor du sender din ansøgning direkte i systemet. Enkelte uddannelser skal du dog stadig søge via ansøgningsskema. Du ser ude til højre, hvordan du søger optagelse på uddannelsen.

Sammen med din ansøgning skal du vedlægge/uploade kopi af eksamensbeviser og en beskrivelse af anden uddannelse eller andre relevante kvalifikationer.

Du skal også vedlægge/uploade dokumentation for to års relevant erhvervserfaring* (fx arbejdsgivers erklæring eller kopi af ansættelsesbevis eller lønseddel). Har du inden for de seneste 3 år søgt om optagelse på en af vores efter- og videreuddannelser, behøver du ikke vedlægge/uploade den samme dokumentation igen.

Alle dine bilag skal være mærket med dato, navn og CPR-nummer.

Skal du ikke søge via det digitale ansøgningssystem, skal du i stedet sende ansøgningsskemaet til:

  • Aarhus Universitet
    Efter- og Videreuddannelse, Arts studier
    Tåsingegade 3, bygn. 1442
    8000 Århus C

6 uger efter ansøgningsfristens udløb modtager du svar på din ansøgning

Universitetet registrerer persondata, adgangsgrundlag samt resultatet af universitetets behandling af ansøgningen.

Universitetet har ret til at aflyse et kursus eller udbudt undervisning efter ansøgningsfristens udløb. Fx i tilfælde af for få tilmeldte.

*Hvis du kun søger optagelse på Uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog, skal du ikke vedlægge dokumentation for erhvervserfaring.

Deltagerbetaling

Deltagerbetalingen er per modul og ses i fakta-boksen øverst til højre. Deltagerbetaling ved universitetets efter- og videreuddannelser pålignes ikke moms.

Deltagerbetalingen opkræves forud for semesterstart. Betalingen dækker omkostninger til undervisning, 3 eksamensforsøg pr. disciplin og administration. Der kan udover deltagerbetalingen være udgifter til undervisningsmateriale.

Deltagerbetalingen giver dig ret til at følge undervisningen i det semester, du er optaget i. Hvis du ønsker at deltage i det samme undervisningsforløb igen senere, skal du indsende en ny ansøgning om optagelse, og der vil blive opkrævet deltagerbetaling igen. En ny deltagerbetaling giver ikke flere eksamensforsøg, og du kan derudover ikke gå til eksamen i et allerede bestået fag.

Du får først eksamensret, når din deltagerbetaling er registret i vores system.

Statstilskuddet til deltidsuddannelse fastsættes i finansloven for et år ad gangen. Aarhus Universitet tager forbehold for eventuelle justeringer af deltagerbetalingen.

Afmelding og refundering af deltagerbetaling

Hvis du ønsker at afmelde dig fra et uddannelsesforløb, skal du gøre det skriftligt til administrationen for efter- og videreuddannelse på Arts:

  • Efter- og Videreuddannelse, Arts Studier
    Tåsingegade 3, Bygning 1442, 2. sal
    8000 Aarhus C

Medmindre andet fremgår af dit optagelsesbrev, kan du få deltagerbetalingen refunderet, hvis vi modtager din skriftlige afmelding senest 1. september ved undervisning i efterårssemestre og senest 1. februar ved undervisning i forårssemestre. Efter undervisningen er startet, er det ikke længere muligt at få refunderet din deltagerbetaling.

Kontakt

  • Spørgsmål om uddannelsens faglige indhold

    Kontakt faglig koordinator Karen Lund

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 19.04.2016