DPU

Positiv psykologi

Velkommen

Positiv psykologi er videnskaben om trivsel (når vi har det godt) og optimal menneskelig funktion (når vi klarer os godt). Positiv psykologi er forskning inden for menneskelig opblomstring, herunder opdagelse og udvikling af de muligheder, ressourcer og styrker, som ethvert menneske rummer. Uddannelsen omhandler menneskers trivsel, udvikling, optimale funktion og psykiske sundhed.

Beskrivelse af uddannelsen

Masteruddannelsen i positiv psykologi er en akademisk videreuddannelse, som giver en bred indføring i positiv psykologi som forskningsdisciplin, forståelsesramme og afsæt for interventioner. En master i positiv psykologi skal gennem videnskabeligt grundlagte, personlige og faglige kompetencer kunne varetage højt kvalificerede funktioner ved institutioner og virksomheder, der beskæftiger sig med at forløse menneskers potentialer.

Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til professionelle, som arbejder med menneskers potentialer og opblomstring for eksempel inden for HR, ledelse, undervisning, sundhed eller pleje, og som ønsker en videregående uddannelse i positiv psykologi. Adgang til uddannelsen forudsætter, at ansøgeren har en relevant bachelor- eller kandidatuddannelse, professionsbacheloruddannelse, mellemlang videregående uddannelse eller diplomuddannelse. Herudover kræves mindst to års relevant erhvervserfaring.

Uddannelsens opbygning

Modul 1: Positiv psykologi og individuelle styrker og trivsel

Modulet giver en bred indføring i positiv psykologi med hovedvægt på den enkelte. De studerende får blandt andet viden om menneskets psykologiske konstitution og oplevelsesverden samt kompetencer i at tilrettelægge og iværksætte interventioner og udviklingsforløb, der sigter mod at udvikle andre menneskers talenter, styrker, emotioner, engagement og mentale sundhed.

Modul 2: Positiv psykologi i læring og læringsmiljøer

Modul 2 handler om organisatoriske forudsætninger for individuel og kollektiv læring og kreativitet. De studerende får redskaber til at organisere og lede gode læringsmiljøer i uddannelse og arbejdsliv på baggrund af teorier, forståelser og metoder fra positiv psykologi.

Modul 3: Positiv psykologi i ledelse og organisation

Det tredje modul beskæftiger sig med det gode arbejdsliv, gode organisationer og et meningsfuldt arbejdsliv. De studerende får indsigt i og metoder til at arbejde med positiv psykologi i organisationer.

Modul 4: Masterprojekt

Modul 4 afslutter masteruddannelsen. De studerende arbejder med positiv psykologis teorier, analyser og metoder med henblik på at behandle og formidle en selvvalgt problemstilling inden for masteruddannelsens emneområde.

På modul 1, 2 og 3 tager undervisningen dobbelt udgangspunkt i de studerendes egne praksisproblemstillinger og en serie seminarer om modulets emner. På modul 4 er der enkelte seminarer og workshops og herudover faglig udveksling i forbindelse med undervisning og specialegrupper, selvstudium, vejledning og e-learning.

Adgangskrav og adgangsbegrænsning

Adgang til uddannelsen forudsætter, at ansøgeren har:

  • en relevant bachelor- eller kandidatuddannelse inden for humaniora eller samfundsvidenskab (f.eks. psykologi, pædagogik eller antropologi), eller sundhedsvidenskab (f.eks. folkesundhedsvidenskab)
  • en relevant mellemlang videregående uddannelse, f.eks. som folkeskolelærer, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske
  • en relevant professionsbacheloruddannelse, f.eks. som folkeskolelærer, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske
  • en relevant diplomuddannelse, primært inden for det pædagogiske (f.eks. almen pædagogik, pædagogik med psykologi som speciale, voksenlæring) samfundsfaglige (f.eks. den sociale, ledelse, børne- og ungeområdet), eller sundhedsfaglige område (f.eks. sundhedsfremme og forebyggelse).


Ved studiestart forventes de studerende at være i stand til at læse faglitteratur på engelsk og i begrænset omfang på norsk og svensk.

Erhvervserfaring

Herudover kræves mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Erhvervserfaringen skal være erhvervet i jobs, hvor indholdet hovedsageligt består i at udvikle menneskelige potentialer – individuelt, i læringsmiljøer, organisationer eller gennem ledelse.

Dispensation

På grundlag af individuel vurdering kan der dispenseres fra adgangsbetingelserne, hvis det skønnes, at du har tilsvarende uddannelsesmæssige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen. Der kan derimod ikke dispenseres fra kravet om 2 års relevant erhvervserfaring.

Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, bør du kontakte Efter- og videreuddannelse, Arts Studier

Adgangsbegrænsning

Der er adgangsbegrænsning på masteruddannelsen i positiv psykologi. Vi har mulighed for at optage 60 studerende pr. optag: 30 i København(Emdrup) og 30 i Århus. Hvis der er flere ansøgere end studiepladser, sker udvælgelsen af ansøgere til optagelse på baggrund af følgende kriterier:

  1. Minimum tre års sammenhængende erhvervserfaring efter den adgangsgivende uddannelse inden for ledelse, konsulentarbejde eller HR med ansvar for udvikling af menneskelige ressourcer blandt medarbejdere, borgere eller kunder
  2. Ledererfaring med personaleansvar
  3. Karaktergennemsnit fra adgangsgivende uddannelse, jf. de i studieordningen beskrevne adgangsgivende uddannelser

Kriterierne er prioriterede. Kriterium 2 finder således alene anvendelse, hvis der fortsat er flere ansøgere end pladser efter vurdering af ansøgerne i kriterium 1. Ligeledes finder kriterium 3 kun anvendelse, hvis der fortsat er flere ansøgere end pladser efter vurdering i kriterium 1 og 2.

Det er vigtigt, at du i din ansøgning vedlægger dokumentation for din erhvervserfaring (kriterium 1) og evt. dokumentation for ledererfaring med personaleansvar (kriterium 2) i form af en underskrevet bekræftelse fra ansættelsessted. Derudover skal du sende kopi af eksamens-/kursusbeviser, medmindre du inden for de sidste 5 år har været indskrevet ved Aarhus Universitet, åben uddannelse/deltidsuddannelse, og der ikke foreligger ny dokumentation.

På Masteruddannelsen i positiv psykologi er der kun mulighed for at søge optagelse på hele uddannelsen - ikke på de enkelte moduler.

Studieordning og tilhørsforhold

I studieordningen kan du læse mere om de enkelte moduler, om adgangskrav og eksamensformer, og om hvilke kompetencer du opnår.

Uddannelsen hører under Studienævnet for DPU under Arts.

For generelle regler og bekendtgørelser vedr. masteruddannelser se Regler og bekendtgørelser.

Ansøgning

Ansøgning til masteruddannelser på Arts

På de fleste uddannelser kan du søge om optagelse to gange om året. I foråret (typisk 1. maj) kan du søge optagelse på enten hele uddannelsen eller på modul 1 eller 3. I efteråret (typisk 15. november) kan du søge optagelse på modul 2 eller 4. Modul 4 er masterprojektet og det kan du kun blive optaget på hvis du har bestået de tre foregående moduler.

På nogle uddannelser er der kun mulighed for optagelse på hele uddannelsen, ikke på enkeltmoduler. Enkelte uddannelser har andre ansøgningsfrister.

I faktaboksen (Fakta om uddannelsen) kan du se hvornår, den næste ansøgningsfrist er, samt hvad der udbydes, og fx om du kan søge om optagelse på hele masteruddannelsen eller enkeltmoduler. 

Ansøgningsprocedure

De fleste uddannelser skal søges via det digitale ansøgningssystem DANS, hvor du sender din ansøgning direkte i systemet. Enkelte uddannelser skal du dog stadig søge via ansøgningsskema. Du ser i faktaboksen, hvordan du søger optagelse på uddannelsen.

Sammen med din ansøgning skal du vedlægge/uploade kopi af eksamensbeviser og en beskrivelse af anden uddannelse eller andre relevante kvalifikationer.

Du skal også vedlægge/uploade dokumentation for to års relevant erhvervserfaring* (fx arbejdsgivers erklæring eller kopi af ansættelsesbevis eller lønseddel). Har du inden for de seneste 3 år søgt om optagelse på en af vores efter- og videreuddannelser, behøver du ikke vedlægge/uploade den samme dokumentation igen.

Alle dine bilag skal være mærket med dato, navn og CPR-nummer.

Skal du ikke søge via det digitale ansøgningssystem, skal du i stedet sende ansøgningsskemaet til:

  • Aarhus Universitet
    Efter- og Videreuddannelse, Arts studier
    Tåsingegade 3, bygn. 1442
    8000 Århus C

6 uger efter ansøgningsfristens udløb modtager du svar på din ansøgning

Universitetet registrerer persondata, adgangsgrundlag samt resultatet af universitetets behandling af ansøgningen.

Universitetet har ret til at aflyse et kursus eller udbudt undervisning efter ansøgningsfristens udløb. Fx i tilfælde af for få tilmeldte.

*Hvis du kun søger optagelse på Uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog, skal du ikke vedlægge dokumentation for erhvervserfaring.

Deltagerbetaling

Deltagerbetalingen er per modul og ses i fakta-boksen øverst til højre. Deltagerbetaling ved universitetets efter- og videreuddannelser pålignes ikke moms.

Deltagerbetalingen opkræves forud for semesterstart. Betalingen dækker omkostninger til undervisning, 3 eksamensforsøg pr. disciplin og administration. Der kan udover deltagerbetalingen være udgifter til undervisningsmateriale.

Deltagerbetalingen giver dig ret til at følge undervisningen i det semester, du er optaget i. Hvis du ønsker at deltage i det samme undervisningsforløb igen senere, skal du indsende en ny ansøgning om optagelse, og der vil blive opkrævet deltagerbetaling igen. En ny deltagerbetaling giver ikke flere eksamensforsøg, og du kan derudover ikke gå til eksamen i et allerede bestået fag.

Du får først eksamensret, når din deltagerbetaling er registret i vores system.

Statstilskuddet til deltidsuddannelse fastsættes i finansloven for et år ad gangen. Aarhus Universitet tager forbehold for eventuelle justeringer af deltagerbetalingen.

Afmelding og refundering af deltagerbetaling

Hvis du ønsker at afmelde dig fra et uddannelsesforløb, skal du gøre det skriftligt til administrationen for efter- og videreuddannelse på Arts:

  • Efter- og Videreuddannelse, Arts Studier
    Tåsingegade 3, Bygning 1442, 2. sal
    8000 Aarhus C

Medmindre andet fremgår af dit optagelsesbrev, kan du få deltagerbetalingen refunderet, hvis vi modtager din skriftlige afmelding senest 1. september ved undervisning i efterårssemestre og senest 1. februar ved undervisning i forårssemestre. Efter undervisningen er startet, er det ikke længere muligt at få refunderet din deltagerbetaling.

Kontakt

Masterstudiecentret

T: 8716 1320
E: master@dpu.dk

Afklaring i forhold til valg af masteruddannelse
E: masterstudievejledningen@dpu.dk

Spørgsmål om uddannelsens faglige indhold
- kontakt Nina Tange
Faglig koordinator på masteruddannelsen: Ib Ravn

Vejledning om optagelse samt spørgsmål til indskrivning og fakturering 
Efter- og Videreuddannelse, Arts Studier
Tlf.: 8716 1097
E-mail: evu.arts@au.dk 
Åbningstider: hverdage fra 9-12