DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt udviklingsprojekt sætter fokus på læring og trivsel for de mindste

18.04.2017Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal styrke samspillet mellem forskning og praksis i dagtilbud og skabe ny viden om indsatser, der understøtter børns trivsel, udvikling og læring.

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Den mest effektive måde at gøre børn til gode elever i folkeskolen på er at lade dem lege i dagtilbuddet. For leg er ikke kun sjov og ballade, men en vigtig forudsætning for at blive en livsduelig per

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

ons 27 sep
09:00-17:00 | The Danish School of Education, Aarhus University, Campus Copenhagen, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen, Denmark
Educational Architecture – Pasts, Presents and Futures
International working conference in Copenhagen. The purpose of this conference is to bring together international scholars working in the field of educational architecture in the broadest sense of th
fre 01 dec
10:00-15:00 | Festsalen (A220), DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Inklusion og eksklusion – status og nye tendenser
Afslutningskonference for professor Susan Tetler om inklusion og inkluderende indsatser i relation til børn og unge. Hvordan er det muligt at arbejde med inkluderende indsatser, og hvilke betingelser

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de va

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmek

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

Viser resultater 1 til 4 ud af 43

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Artikler fra magasinet Asterisk

Kommentar: Kig på børn frem for diagnoser

05.12.2016 Med den nye udredningsgaranti er der en risiko for, at udredning og diagnosticering af børn bliver hastet igennem. Vi skal sikre, at børnene selv, deres familier og den praksis, der omgiver dem, også

Derfor hitter Pokémon

05.12.2016 I sommeren 2016 landede Pokémon GO i Danmark med et brag. Børn og voksne fik en uhørt trang til at gå lange ture for at udklække æg, Pokéstops og Pikachu blev daglig tale og enkelte smadrede hovedet

Det sjove læringsliv

02.09.2016I 2004 tog vi afsked med læringsfri leg for de 0-6 årige i dagtilbud. Det skete, da Lov om pædagogiske læreplaner blev indført. Den igangværende ændring af læreplanen for de 0-6-årige er et varsel om,

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016 Næsten ni ud af ti pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for det, de er sammen med børnene om. De fleste pædagoger oplever læreplaner som nyttige, men også ressourcekrævende. En

Redskaber på skolebænken

03.06.2016 Forholdet mellem teori og praksis på professionsuddannelserne er til debat. Mange studerende og nyuddannede efterspørger konkrete værktøjer og mere sammenhæng. Hvordan kan vi tænke redskaber ind i ud

Viser resultater 1 til 5 ud af 38

1 2 3 4 5 6 7 8 Næste