DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Børn skal lære værdier i dagtilbud

21.09.2017Værdigrundlaget i danske dagtilbud kan virke diffust. Men værdierne er der, og de præger personalets interaktioner med børnene i hverdagen. Derfor bør personalet blive bevidst om værdierne og arbejde

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Det er ikke nok, at børn kan ramme skraldespanden. Vi skal sætte barren højere, hvis kommende generationer skal have en mere bæredygtig tilgang til affald, mener professor MSO Jeppe Læssøe. Han har sa

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

fre 01 dec
10:00-15:00 | Festsalen (A220), DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Inklusion og eksklusion – status og nye tendenser
Afslutningskonference for professor Susan Tetler om inklusion og inkluderende indsatser i relation til børn og unge. Hvordan er det muligt at arbejde med inkluderende indsatser, og hvilke betingelser

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

18.04.2017 |

Nyt udviklingsprojekt sætter fokus på læring og trivsel for de mindste

Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal styrke samspillet mellem forskning og praksis i dagtilbud og skabe ny viden om indsatser, der understøtter børns trivsel, udvikling og læring.

23.03.2017 |

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de va

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmek

Viser resultater 1 til 4 ud af 44

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.

Artikler fra magasinet Asterisk

Opdragelse til fællesskabet

02.06.2017 Daginstitutioner arbejder målrettet på at lære børn at indgå i fællesskaber fra den dag, de starter i vuggestue. Men nogle børn og unge har svært ved at finde sig til rette inden for fællesskabets ra

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Den mest effektive måde at gøre børn til gode elever i folkeskolen på er at lade dem lege i dagtilbuddet. For leg er ikke kun sjov og ballade, men en vigtig forudsætning for at blive en livsduelig per

Kommentar: Kig på børn frem for diagnoser

05.12.2016 Med den nye udredningsgaranti er der en risiko for, at udredning og diagnosticering af børn bliver hastet igennem. Vi skal sikre, at børnene selv, deres familier og den praksis, der omgiver dem, også

Derfor hitter Pokémon

05.12.2016 I sommeren 2016 landede Pokémon GO i Danmark med et brag. Børn og voksne fik en uhørt trang til at gå lange ture for at udklække æg, Pokéstops og Pikachu blev daglig tale og enkelte smadrede hovedet

Det sjove læringsliv

02.09.2016I 2004 tog vi afsked med læringsfri leg for de 0-6 årige i dagtilbud. Det skete, da Lov om pædagogiske læreplaner blev indført. Den igangværende ændring af læreplanen for de 0-6-årige er et varsel om,

Viser resultater 1 til 5 ud af 40

1 2 3 4 5 6 7 8 Næste

Forskningsprojekter

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.