DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt udviklingsprojekt sætter fokus på læring og trivsel for de mindste

18.04.2017Et nyt forsknings- og udviklingsprojekt skal styrke samspillet mellem forskning og praksis i dagtilbud og skabe ny viden om indsatser, der understøtter børns trivsel, udvikling og læring.

Kommentar: Kig på børn frem for diagnoser

05.12.2016 Med den nye udredningsgaranti er der en risiko for, at udredning og diagnosticering af børn bliver hastet igennem. Vi skal sikre, at børnene selv, deres familier og den praksis, der omgiver dem, også

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

03.03.2017 |

Socialt udsatte børn og unge lærer mere, når forældrene er involveret

Forældresamarbejde i dagtilbud, på skoler og i hjemmet øger socialt udsatte børn og unges læring, udvikling og trivsel. Det viser en ny forskningskortlægning fra DPU, Aarhus Universitet.

21.02.2017 |

Nyt forskningssamarbejde vil styrke udsatte børnehavebørns udvikling

Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og fællesskab. Hvordan et engageret samspil mellem voksne o

01.09.2016 |

Store udsving i kvaliteten i danske børnehaver

Der kan være stor forskel på den pædagogiske kvalitet i vores dagtilbud. Og når kvaliteten ligger i den lave ende, går det især ud over drenge, minoritetssprogede børn og børn med lav social status, v

Viser resultater 5 til 8 ud af 44

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Artikler fra magasinet Asterisk

Bag om redskabet

03.06.2016 Det er ikke kun kommercielle redskaber med brugervenlig finish og lækkert design, der kæmper om pædagoger og læreres opmærksomhed. Forskerne laver også redskaber – ofte for at udvikle praksis. Asteri

En kamp om kernen

03.06.2016 Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne v

Hvor kommer modstandkraften fra?

26.02.2016Fra mønsterbrydere og mælkebøttebørn til livsduelige størrelser. Forskning i resiliens har i de seneste årtier ændret blikket på, hvordan man udvikler en robust personlighed.

Det fantasifulde håb hjælper unge med syge forældre

01.12.2015DPU-forskeren Ditte Winther-Lindqvist er optaget af håbet hos unge med syge forældre. De unge er på én gang drevet og tynget af håb i deres søgen efter løsninger på og ud af problemerne.

Historien om den kostbare læringstid

01.06.2015I hvert nummer stiller Asterisk skarpt på et aktuelt forskningsprojekt fra DPU. Denne gang handler det om "Pædagogprofessionens historie og aktualitet", der er udkommet som bog fra U Press

Viser resultater 6 til 10 ud af 38

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 Næste