DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Turbolæring kræver opfølgning

20.03.2017Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de va

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om leg. Det er vigtigt, at børn får tid til at lege, da det er med til at danne dem.

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

02.03.2016 |

Aarhus Universitet inviterer til samarbejde om uddannelsesforskning

Landets største institution for uddannelsesforskning og landets største professionshøjskole stiller sig i spidsen for en national forsknings- og udviklingsindsats til gavn for dagtilbud og skole. Aarh

En gruppe forskere fra DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel til at teste dagplejere og pædagoger for empati i ansættelsessamtalen.

03.01.2016 |

Nyt screeningsværktøj tester pædagogers empati

Er du empatisk nok til at arbejde med børn? En gruppe forskere ved DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel, der skal forbedre rekrutteringsprocessen, så kun de bedste pædagoger bliver

30.11.2015 |

Sådan afleverer du bedst dit barn i vuggestuen

Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt forskningsprojekt om de mindste børns trivsel og udvikling.

Det nye Center for Daginstitutionsforskning åbner i dag d. 28. august 2015 og er fysisk placeret på RUC

28.08.2015 |

Nyt forskningscenter sætter daginstitutioner på dagsordenen

Center for Daginstitutionsforskning er et nyt forskningscenter, som skal skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med både nationalt og internationalt perspektiv.

Viser resultater 13 til 16 ud af 44

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Artikler fra magasinet Asterisk

Musik har en vigtig plads i børns liv

01.03.2015Hvad betyder musik for børns udvikling og læring, og hvordan er musikkens vilkår i børns liv? Asterisk har sat musikforsker Sven-Erik Holgersen i stævne.

Curlingforældre er en myte

01.12.2014Idéen om at danske børn bestemmer for meget, og at deres forældre er curlingforældre, er en myte. Faktisk bestemmer børn ikke særlig meget i en hverdag fuld af faste spisetider, sengetider og legeplad

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefeltet vader i daglige udfordringer, krav fra folkeskolereform og læreplaner og halvtomme tilbud om n

Fokus på børns alder er forældet

01.09.2014Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den australske professor Marilyn Fleer. Når skoler og institutioner inddeler børn slavisk i alderstrin, bliver vi blinde

Skab tid til nærvær

01.09.2014Dagtilbud er underlagt en stram tidsstyring og PISA-tænkning, men læring er mere end det målbare. Nyt forskningsprojekt viser, at pædagoger bruger tiden med børn anderledes, hvis de udvider deres syn

Viser resultater 16 til 20 ud af 41

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste