DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Professor Lars Qvortrup holdt oplæg om trivselsmålinger ved årets første Asterisk Live.

Asterisk Live gav tid til trivsel

07.02.2018DPU, Aarhus Universitet inviterede indenfor til årets første Asterisk Live under overskriften ’Tid til trivsel’. Temaet blev belyst af tre forskere med hver deres perspektiv på trivsel – og mistrivsel

Gåden om den sociale arv er pædagogisk raketvidenskab

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. To DPU-professorer forsøger på forskellig vis at knække koden til, hvordan vi som samfund bedst s

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

Ingen nyheder i denne liste

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

02.03.2016 |

Aarhus Universitet inviterer til samarbejde om uddannelsesforskning

Landets største institution for uddannelsesforskning og landets største professionshøjskole stiller sig i spidsen for en national forsknings- og udviklingsindsats til gavn for dagtilbud og skole. Aarh

En gruppe forskere fra DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel til at teste dagplejere og pædagoger for empati i ansættelsessamtalen.

03.01.2016 |

Nyt screeningsværktøj tester pædagogers empati

Er du empatisk nok til at arbejde med børn? En gruppe forskere ved DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel, der skal forbedre rekrutteringsprocessen, så kun de bedste pædagoger bliver

30.11.2015 |

Sådan afleverer du bedst dit barn i vuggestuen

Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt forskningsprojekt om de mindste børns trivsel og udvikling.

Det nye Center for Daginstitutionsforskning åbner i dag d. 28. august 2015 og er fysisk placeret på RUC

28.08.2015 |

Nyt forskningscenter sætter daginstitutioner på dagsordenen

Center for Daginstitutionsforskning er et nyt forskningscenter, som skal skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med både nationalt og internationalt perspektiv.

Viser resultater 21 til 24 ud af 52

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2018

Bidrag til bog/antologi

Encyclopædiartikel

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Artikler fra magasinet Asterisk

Skab tid til nærvær

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om alternativ læring i dagtilbud. Dagtilbud er underlagt en stram tidsstyring og PISA-tænkning, men læring er mer

Når evidens rykker ind på grøn stue

01.03.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om eveidensbaserede metoder. Evidensbaserede metoder indtager med høj hast danske vuggestuer og børnehaver. Tromler

Ja tak til nationale anbefalinger om skolestart

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om mere skoleparate børn. Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere skoleparate

Et værdifuldt slid at være søskende

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om søskende. Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med

Hvad optager forskeren?: Didaktikkens forkæmper

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om didaktik i dagtilbudene. Nej tak til mini-skoler. Ja tak til mere didaktik i dagtilbud og et målrettet arbejde

Viser resultater 26 til 30 ud af 47

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste