DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Succesfuld opgaveløsning i PPR kræver tværfagligt samarbejde

05.03.2018Viden om inklusion og inkluderende fællesskaber er vigtigere end nogensinde for PPR. Det viser en kortlægning fra Aarhus Universitet, der samtidig peger på, at samarbejde mellem forskellige faggrupper

Venskaber styrker trivsel i børnehaven

06.12.2017Relationer og leg er afgørende for børnehavebørns trivsel. Pædagoger spiller en vigtig rolle i legen – ikke mindst for de børn, der befinder sig i periferien af fælleskabet.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

30.11.2015 |

Sådan afleverer du bedst dit barn i vuggestuen

Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt forskningsprojekt om de mindste børns trivsel og udvikling.

Det nye Center for Daginstitutionsforskning åbner i dag d. 28. august 2015 og er fysisk placeret på RUC

28.08.2015 |

Nyt forskningscenter sætter daginstitutioner på dagsordenen

Center for Daginstitutionsforskning er et nyt forskningscenter, som skal skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med både nationalt og internationalt perspektiv.

07.05.2015 |

Ny Danmarkshistorie om pædagogprofessionen afdækker 200 års trekantsdrama mellem skole, hjem og børnehave

Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’

26.02.2015 |

Store daginstitutioner giver bagslag for børns trivsel og udvikling

Bliver daginstitutioner for store, koster det i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling. Det viser en ny forskningsrapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universit

Viser resultater 25 til 28 ud af 54

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Rapporter og e-bøger

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2018

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Encyclopædiartikel

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Artikler fra magasinet Asterisk

Tre bud på pædagogik i et grænseland: 2. Pædagogik er bedre medicin

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens medicinske effekt. Der udstedes oftere recept på piller end på pædagogik, når børn og unge får diagno

Tre bud på digitalisering i praksis: 2. Apps gør familien til læse-mester

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Apps kan bryde skolens monopol på at lære børn at læse. Det kræver dog, at man erstatter lærern

Skal vi skærme børnene?

01.12.2012iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber i det pædagogiske arbejde, eller er det b

Pædagogers engagement kan bryde social arv

01.09.2012Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor for børns sproglige udvikling? Et netop afsluttet forskningsprojekt peger på, at påvirkningen kan gå begge veje, men særligt institutioner med ma

Tid til at ryste pose

25.06.2012Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund

Viser resultater 31 til 35 ud af 47

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste