DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Turbolæring kræver opfølgning

20.03.2017Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de va

Det sjove læringsliv

02.09.2016Leder i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om sjov læring. Institutleder på DPU, Claus Holm skriver om, hvordan loven om pædagogiske lærerplaner har påvirket de

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

Viser resultater 13 til 4 ud af 4

Forrige 1 2

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

VIDA-projektet har fokus på børns trivsel, læring og social inklusion. Nøglen dertil er kompetenceløft hos det pædagogiske personale.

09.12.2013 |

Pædagogisk kompetenceløft øger kvaliteten i dagtilbud

Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvorda

05.11.2013 |

Nyt udviklingsprogram skal styrke børns trivsel og læring i dagtilbud

Forskere fra Aarhus Universitet er med i et nyt konsortium, der netop har indgået en aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriet om at gennemføre et stort forsøgs- og forskningsprogram. Pro

24.10.2013 |

En dag med barnet i centrum

Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til gennem forskningsprojektet Barnet i Centrum. Proj

09.09.2013 |

Pædagoger er væsentlige for børns læring og udvikling

En ny undersøgelse, udarbejdet for Kommunernes Landsforening (KL) af forskere fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, viser, hvordan pædagoger allerede i dagtilbuddet kan

Viser resultater 25 til 28 ud af 47

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2018

Bidrag til bog/antologi

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Artikler fra magasinet Asterisk

Hjernen og pædagogikken 3: Brainfood på menuen

01.03.2012Fødevareindustrien reklamerer i stigende grad for brainfood-produkter, som lover højere IQ eller bedre præstationer. Men der er meget lidt videnskabeligt bevis for effekten, siger lektor Esben Skipper

Hjernen og pædagogikken 1: Udsatte børn har mindre hjerner

01.03.201220 procent af de danske børn får ikke den fornødne opmærksomhed og stimulering fra deres forældre, og det kan ses i deres hjerner. De skrumper. Hvilke pædagogiske metoder støtter bedst de udsatte børn

Hvorfor æder Askepot min datter?

01.03.2012Piger er prinsesser, og drenge er pirater. Sådan lyder den stereotype beskrivelse af børn, men hvor kommer den fra? Er det kultur eller biologi? Kampen om kønnet spidser til i pædagogikken, hvor en ny

Primadonnapædagoger er værd at satse på

01.12.2011’Primadonnaer’ bryder sig ikke om ros og bliver dybt frustrerede, når de ikke får lov til at præstere deres bedste, men de er nøglen til, at pædagoger, lærere og sygeplejersker får deres status tilbag

Hvad optager forskeren?

01.09.2011Ph.d.-stipendiat Ole Henrik Hansen fortæller om sin forskning i børns liv i danske vuggestuer, og om hvordan hans forskningsresultater har placeret ham i en mindre mediestorm.

Viser resultater 31 til 35 ud af 41

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste