DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Børn skal lære værdier i dagtilbud

21.09.2017Værdigrundlaget i danske dagtilbud kan virke diffust. Men værdierne er der, og de præger personalets interaktioner med børnene i hverdagen. Derfor bør personalet blive bevidst om værdierne og arbejde

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

Ingen nyheder i denne liste

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

Kortlægningen viser bl.a., at veluddannede pædagoger gør en positiv forskel for de yngste børn.

10.04.2014 |

Øget opmærksomhed på dagtilbud i skandinavisk forskning

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) er klar med en rapport, der kortlægger skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6 års-området for 2012. Projektet er finansieret af Danmarks Evaluering

VIDA-projektet har fokus på børns trivsel, læring og social inklusion. Nøglen dertil er kompetenceløft hos det pædagogiske personale.

09.12.2013 |

Pædagogisk kompetenceløft øger kvaliteten i dagtilbud

Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvorda

05.11.2013 |

Nyt udviklingsprogram skal styrke børns trivsel og læring i dagtilbud

Forskere fra Aarhus Universitet er med i et nyt konsortium, der netop har indgået en aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriet om at gennemføre et stort forsøgs- og forskningsprogram. Pro

24.10.2013 |

En dag med barnet i centrum

Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til gennem forskningsprojektet Barnet i Centrum. Proj

Viser resultater 29 til 32 ud af 52

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2018

Bidrag til bog/antologi

Encyclopædiartikel

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Artikler fra magasinet Asterisk

Et naturligt image

01.06.2012Børnehaver med naturprofil er populære hos forældre, for de symboliserer vores forestillinger om den gode barndom. Men de er også sunde og gode for børn. Til gengæld giver naturinstitutioner ikke nødv

Hjernen og pædagogikken 3: Brainfood på menuen

01.03.2012Fødevareindustrien reklamerer i stigende grad for brainfood-produkter, som lover højere IQ eller bedre præstationer. Men der er meget lidt videnskabeligt bevis for effekten, siger lektor Esben Skipper

Hjernen og pædagogikken 1: Udsatte børn har mindre hjerner

01.03.201220 procent af de danske børn får ikke den fornødne opmærksomhed og stimulering fra deres forældre, og det kan ses i deres hjerner. De skrumper. Hvilke pædagogiske metoder støtter bedst de udsatte børn

Hvorfor æder Askepot min datter?

01.03.2012Piger er prinsesser, og drenge er pirater. Sådan lyder den stereotype beskrivelse af børn, men hvor kommer den fra? Er det kultur eller biologi? Kampen om kønnet spidser til i pædagogikken, hvor en ny

Primadonnapædagoger er værd at satse på

01.12.2011’Primadonnaer’ bryder sig ikke om ros og bliver dybt frustrerede, når de ikke får lov til at præstere deres bedste, men de er nøglen til, at pædagoger, lærere og sygeplejersker får deres status tilbag

Viser resultater 36 til 40 ud af 47

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskningsprojekter

  1. Daginstitutioner i grænseland. En undersøgelse af institutioner, lokal forankring og mobilitet

    Gulløv, E.

    04/04/201630/04/2019

    Projekt

  2. Kvartersprojektet - en undersøgelse af børneliv i et københavnsk boligkvarter

    Clemensen, N., Kryger, N., Holm, L., Laursen, H. P., Dannesboe, K. I., Jørgensen, N. J., Mogensen, N. D., Kjær, B. & Winther, I. W.

    01/10/201501/12/2017

    Projekt

  3. Unge udsatte mødre og deres små børn

    Petersen, K. E.

    01/09/201530/11/2017

    Projekt

  4. Hvad sker der i og omkring relationen mellem familie og daginstitution?

    Bach, D., Kjær, B., Kryger, N., Palludan, C., Ellegaard, T., Westerling, A. & Dannesboe, K. I.

    28/08/201501/03/2018

    Projekt

  5. Children of the Welfare State

    Gulløv, E., Gilliam, L., Bach, D. & Olwig, K. F.

    01/08/201501/03/2017

    Projekt