DPU

Børn, familier og dagtilbud

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt forskningssamarbejde vil styrke udsatte børnehavebørns udvikling

21.02.2017Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og fællesskab. Hvordan et engageret samspil mellem voksne o

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om lærerplaners indflydelse på pædagoger.

Dygtige børn har brug for dygtige voksne

Læs kronik i Politiken 14/3 2017

af Bente Jensen, professor MSO, DPU, Aarhus Universitet, Dorte Brøns, børnechef i Randers Kommune, og Anne Kjær Olsen, uddannelseschef, Professionshøjskolen UCC

Stort set alle børn går i børnehave og vuggestuer. Skulle vi ikke prøve at blive bedre til at styrke alle børn, også de mest udsatte?

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

22.04.2013 |

Vuggestuebørn har brug for voksenkontakt og planlagt hverdag

Der er brug for et kvalitetsløft af den pædagogiske praksis i vuggestuer. Det kræver mere struktur i børnenes hverdag, og det skal ske gennem en bedre organisering af det pædagogiske arbejde. Det vise

26.02.2013 |

Nyt forskningssamarbejde vil give de mindste bedre hverdag

Ni ud af ti danske børn under tre år tilbringer lige så mange timer i et dagtilbud som deres far og mor gør på arbejde. Hvad betyder det for børnene? Og hvad kan vi gøre for, at børnenes arbejdsuge på

Fotos: Lise Balsby

06.02.2013 |

Asterisk-debat: Ja eller nej til iPads?

Skal vi skærme børnene i dagtilbud og skole? Et veloplagt publikum stillede skarpe spørgsmål til to førende forskere i it-didaktik og medieleg, da magasinet Asterisk inviterede til debat om børn og ny

11.12.2012 |

Nyt Asterisk om Generation Touch

Bliver børn smartere af smart teknologi? iPads, digitalkameraer og ny touch-teknologi rykker ind i skolen, ud i vuggestuens sandkasse og med børnehaven på tur. Er digitale medier nødvendige redskaber

Viser resultater 29 til 32 ud af 44

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

Bog

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Bog

  • Broström, S., Hansen, O. H., Jensen, A. S., Svinth, L., 28.1.2016, "Barnet i centrum"Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Artikler fra magasinet Asterisk

Følelser i fokus

01.03.2011Fremtidsforskere har længe bebudet følelsessamfundets komme, hvor det er følelser, og ikke fornuft, der er den vigtigste faktor, når vi køber varer og ydelser. Når det gælder pædagogik og undervisning

Kommentar: Nervøse forældre i en forandringstid

01.12.2010Forældrerollen har skiftet karakter i løbet af den seneste generation. Stadig flere forældre gør forældrerollen til det centrale i deres eget liv og afholder sig fra nemme løsninger som kravlegårde, d

Hvem peger flaskehalsen på?

01.12.2010Forældre, pædagoger, lærere og andre aktører skal blive bedre til at dele opgaverne imellem sig og udvide de ofte alt for snævre idealer for det gode børneliv og det gode forældreskab. Det mener to DP

Det nye ideal er det entreprenante barn

01.06.2010Det globale kapløb sætter en ny dagsorden for livet i børnehaven, og det er med til at skabe et nyt - og måske for snævert - begreb om pædagogisk faglighed, mener lektor John Krejsler og ph.d.-studere

Forældre: Almægtige eller afmægtige opdragere?

03.03.2009Dorte Kousholt og Lars Dencik om vor tids forældre, deres børn og hverdagens dilemmaer. Hvad vil forældre gerne give videre til deres børn ? og hvori består forældreansvaret i dag?

Viser resultater 36 til 40 ud af 41

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste