DPU

Demokrati, dannelse og medborgerskab

VIDEN og VÆRKTØJER


Viden på video

2017

2016

2015

2014

Korsgaards kamp. Seminar 28. november 2014

Konkurrencestatens krav om dannelse. Konference 20. november 2013

Web-tv: Medborgerskab og demokrati (2010)

K.E. Løgstrup: Skolens formål (1981)

Artikler fra magasinet Asterisk

Danske elever er verdensmestre i demokrati

01.11.2015 Danske skoleelever plejer at sakke bagud i internationale undersøgelser, men når det kommer til viden om politik og samfund, er danske 8.-klasse-elever helt i front.

En åben invitation til at blive en anden

01.03.2015Tidens mest påtrængende opgave er at udvikle følelserne, mente den tyske digter Friedrich Schiller på tærsklen til 1800-tallet. Siden er der tænkt mange tanker om, hvad æstetik er og kan. Lektor Jørge

Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

01.03.2015De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Men bør den frie kreativitet fylde mere i børn og unges uddannelse? JA, mener billedkunstner Bjørn Nørgaard, for v

Fem bud på fremtidens skole

01.06.2014Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere, der hver giver deres vision for fremtidens skole.

Et slag for den stolte håndværker

01.12.2013Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og erhvervsfolk. Asterisk har sat den ansete amerikanske sociolog Richard Sennett i stævne for at få svar på, hvad

Får håndværket comeback?

01.12.2013Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund kan vi outsource håndværket. Den retorik har været ekstremt skadelig for erhvervsuddannelserne, som har lidt

Drømmen om transfaglighed

01.06.2013Fagene er under pres. Tidens krav om grænseløse kompetencer truer med at rive faggrænserne ned for at slå porten op til transfaglighedens forjættede land. Men der findes ingen genvej bagom fagene, for

Tre bud på vendepukter: 2. Højskolen forandrer livet

01.03.2013Et højskoleophold bliver ofte et vendepunkt, fordi man finder mod og mening i et fællesskab befriet for moraliserende præstationskrav. Det kunne andre uddannelsesinstitutioner lære af, mener lektor Ka

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

01.12.2012Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske forskning kan bidrage væsentligt til at skabe mere demokratiske, fredelige og stabile samfund, fortæller professor P

Medier & madpakker

01.12.2012Det historiske samspil mellem dannelse og medier er en lang og snørklet historie. Asterisk giver et indblik. Fra den sokratiske dialog og frem til i dag. Og det handler ikke bare om bøger og iPads, me

Viser resultater 11 til 20 ud af 29

Forrige 1 2 3 Næste

Nyhedshistorier fra DPU

24.11.2016 |

Kommunalt selvstyre afskaffes i de nordiske skoler

Kommunernes muligheder for at forme de lokale skoler forringes i de nordiske lande. Stærkere statslig detailstyring betyder, at det kommunale demokrati reduceres til budgetadministration. Det fortæller forsker bag en ny sammenlignende undersøgelse af kommunale skoleledere i de nordiske lande.

16.06.2016 |

DPU-forskere i debat om dannelse på Folkemødet 2016

Almendannelsen indtager tidens offerrolle. Det ser vi, når forskere og filosoffer fortæller os, at skolereformen fører til halvdannelse, og gymnasiereformen fører til misdannelse. Men hvorfor overhovedet gøre almendannelsen til løsning på vores problemer med at holde skole? Tre DPU-forskere diskuterer dannelse på folkemødet på Bornholm.

26.09.2013 |

Skolens historie gør os klogere på nutidens skole

Hvordan har skolen set ud og ændret sig gennem tiden? Hvorfor er den så svær at forandre? Et indblik i skolens historie kan kvalificere nutidens skoledebat. Det mener skolehistorikere fra Aarhus Universitet, som er klar med et forskningsprojekt, der skildrer skolen gennem 500 år.

Viser resultater 4 til 6 ud af 8

Forrige 1 2 3 Næste