DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Demokrati, dannelse og medborgerskab

VIDEN og VÆRKTØJER


Viden på video

2018

2017

2016

2015

2014

Korsgaards kamp. Seminar 28. november 2014

  • Lars-Henrik Schmidt: Kappestriden - om Korsgaard og akademiet
  • Hans Jørgen Lundager: Korsgaard som forerunner
  • Jørgen Carlsen: Kampen om lyset - findes der sejre uden nederlag?
  • Ove Kaj Pedersen: Hvorfor individet er folket - et bidrag til Ove Korsgaards kamp for folket
  • Michael Bøss: National identitet mellem kultur, historie og stat
  • Jens Erik Kristensen: Kampen om borgeren - fra medborger til medarbejderborger
  • Marianne Jelved: Grundtvigs frihedssyn og dets aktualitet i dag
  • Lea Korsgaard: Solskin for det sorte muld - til debat

Konkurrencestatens krav om dannelse. Konference 20. november 2013

Asterisk TV

Tænkepauser

Web-tv: Medborgerskab og demokrati (2010)

K.E. Løgstrup: Skolens formål (1981)

Artikler fra magasinet Asterisk

En åben invitation til at blive en anden

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om Friedrich Schiller. Tidens mest påtrængende opgave er at udvikle følelserne, mente den tyske digter Friedrich Sch

Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen. De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på ungdomsuddanne

Fem bud på fremtidens skole

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole. Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,

Et slag for den stolte håndværker

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om det gode håndværk. Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og erh

Får håndværket comeback?

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om håndværket som fag. Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund

Drømmen om transfaglighed

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om faggrænser. Fagene er under pres. Tidens krav om grænseløse kompetencer truer med at rive faggrænserne ned for at s

Tre bud på vendepukter: 2. Højskolen forandrer livet

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om højskoler. Et højskoleophold bliver ofte et vendepunkt, fordi man finder mod og mening i et fællesskab befriet for

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om forskeres kamp for fred. Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske fo

Medier & madpakker

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om medierne i pædagogikken. Det historiske samspil mellem dannelse og medier er en lang og snørklet historie. Aste

Opdragelse til menneske eller til samfundsborger?

01.09.2012Emiles fadder. Immanuel Kants forgænger. Den frie opdragelses fremmeste figur. En af pædagogikkens store inspirationskilder fylder 300 år. Filosof Jørgen Huggler skriver i Asterisk-kommentaren, hvorfo

Viser resultater 21 til 30 ud af 38

Forrige 1 2 3 4 Næste

Nyhedshistorier fra DPU

07.11.2017 |

Danske skoleelever har størst viden om demokrati

Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at ingen lande klarer sig bedre end Danmark, når det kommer til elevernes viden om demokrati, politik og samfundsforhold. Til gengæld er de danske elever de mindst tilbøjelige til at omsætte…

21.09.2017 |

Børn skal lære værdier i dagtilbud

Værdigrundlaget i danske dagtilbud kan virke diffust. Men værdierne er der, og de præger personalets interaktioner med børnene i hverdagen. Derfor bør personalet blive bevidst om værdierne og arbejde målrettet med dem, siger DPU-forsker, der er aktuel med en ny bog om værdier i dagtilbud.

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktører og udviklingen af den globale uddannelsesindustri betyder. Sådan lyder det fra lektor Lejf Moos, der nu træder tilbage efter et kvart århundrede i…

Viser resultater 7 til 9 ud af 16

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste