DPU

Demokrati, dannelse og medborgerskab

VIDEN og VÆRKTØJER


Viden på video

2017

2016

2015

2014

Korsgaards kamp. Seminar 28. november 2014

Konkurrencestatens krav om dannelse. Konference 20. november 2013

Asterisk TV

Tænkepauser

Web-tv: Medborgerskab og demokrati (2010)

K.E. Løgstrup: Skolens formål (1981)

Artikler fra magasinet Asterisk

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

01.12.2012Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske forskning kan bidrage væsentligt til at skabe mere demokratiske, fredelige og stabile samfund, fortæller professor P

Medier & madpakker

01.12.2012Det historiske samspil mellem dannelse og medier er en lang og snørklet historie. Asterisk giver et indblik. Fra den sokratiske dialog og frem til i dag. Og det handler ikke bare om bøger og iPads, me

Opdragelse til menneske eller til samfundsborger?

01.09.2012Emiles fadder. Immanuel Kants forgænger. Den frie opdragelses fremmeste figur. En af pædagogikkens store inspirationskilder fylder 300 år. Filosof Jørgen Huggler skriver i Asterisk-kommentaren, hvorfo

Mennesket slår igen

01.03.2012 Kan vi redde klimaet, styrke folkesundheden og få gang i væksten uden at medtænke mennesket? Videnskabelige forklaringer og forbedringer af samfundet står og falder med mennesket, der forholder sig

Når ’what works’ ikke virker

01.12.2011I takt med at uddannelsessystemet kommer ind i målingens tidsalder, forsvinder debatten om, hvad god uddannelse er. Det mener den førende uddannelsesteoretiker, professor Gert J. J. Biesta, som har in

En nation af kreativitetsslaver

01.09.2011Fra at være symbol på menneskets frihed er kreativitet blevet en disciplin, vi alle er tvunget til at mestre. Lektor Steen Nepper Larsen giver et rids over kreativitetens idéhistorie og minder om, at

En håbløs pædagogik

01.03.2011Opdragelse og uddannelse har gennem historien været båret af håb om frelse, fremskridt, frihed og lighed. I dag er frygten blevet drivkraften, når dansk uddannelsespolitik udformes til lyden af dommed

Kommentar: Er der en fælles europæisk identitet?

01.11.2010Gennem historiens hårde skole har EU lært, at den nationalromantiske tanke om ét folk og én måde at tænke på fører til had, krige og modborgerskab, skriver lektor Mads Th. Haugsted i kommentaren.

Demokrati er for de mådeholdne

01.11.2010Samfundets stigende individdyrkelse gør det mere aktuelt end nogensinde før at styrke elevers medborgeridentitet. I et demokrati handler det om at sætte sig selv i parentes for at stræbe efter det fæl

Er demokrati en modgift mod ekstremisme?

01.11.2010Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre

Viser resultater 21 til 30 ud af 31

Forrige 1 2 3 4 Næste

Nyhedshistorier fra DPU

16.06.2016 |

DPU-forskere i debat om dannelse på Folkemødet 2016

Almendannelsen indtager tidens offerrolle. Det ser vi, når forskere og filosoffer fortæller os, at skolereformen fører til halvdannelse, og gymnasiereformen fører til misdannelse. Men hvorfor overhovedet gøre almendannelsen til løsning på vores problemer med at holde skole? Tre DPU-forskere diskuterer dannelse på folkemødet på Bornholm.

26.09.2013 |

Skolens historie gør os klogere på nutidens skole

Hvordan har skolen set ud og ændret sig gennem tiden? Hvorfor er den så svær at forandre? Et indblik i skolens historie kan kvalificere nutidens skoledebat. Det mener skolehistorikere fra Aarhus Universitet, som er klar med et forskningsprojekt, der skildrer skolen gennem 500 år.

22.11.2010 |

Danske skoleelever er verdensmestre i demokrati

Ny undersøgelse slår fast, at danske elever i 8. klasse er blandt verdens bedste til at begå sig i et demokratisk samfund. Resultatet er enestående og afspejler, at demokrati er en livsform i Danmark, siger forsker Jens Bruun fra DPU, Aarhus Universitet.

Viser resultater 7 til 9 ud af 10

Forrige 1 2 3 4 Næste