DPU

Didaktik

Almen didaktik og fagdidaktik

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

13.10.2017 |

Danskfagets læremidler lever ikke op til fagets formål

Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af sin art i Danmark.

28.09.2017 |

Skolehaver styrker også traditionelle skolefag

Gennem sommerhalvåret har danske skolebørn lært at dyrke jorden og lave mad i landets skolehaver. Men den friske luft og jorden under neglene er ikke kun et pusterum fra hverdagen i klasseværelset. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at skolehaverne også gavner undervisningen i matematik, natur- og sprogfag.

26.06.2017 |

It-støtte giver ordblinde bedre læseforståelse

It-støtte har en gavnlig effekt på ordblinde skoleelevers læseforståelse og stavning. Men mange ordblinde, der har fået tildelt it-støtte i form af ordforslag ved skrivning og oplæsning ved tekstlæsning, bruger ikke hjælpemidlerne i hverdagen. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der giver anbefalinger til, hvordan ordblinde…

Viser resultater 1 til 3 ud af 24

1 2 3 4 5 6 7 8 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Pædagoger har taget læreplaner til sig i hverdagen

03.06.2016 Næsten ni ud af ti pædagoger oplever, at læreplaner spiller en afgørende rolle for det, de er sammen med børnene om. De fleste pædagoger oplever læreplaner som nyttige, men også ressourcekrævende. En

En kamp om kernen

03.06.2016 Den pædagogiske verden elsker at rode i værktøjskassen, og nye redskaber og pædagogiske koncepter lanceres ofte som en åbenbaring. Cooperative Learning, PALS eller LP-modellen. Hvad gør redskaberne v

Intelligent medborgerskab kræver, at vi behersker matematikken

01.12.2015Den internationalt anerkendte amerikanske professor i matematikkens didaktik, Jeremy Kilpatrick, besøgte i august DPU, Aarhus Universitet.

Tidsrejse i den didaktiske Bermudatrekant

01.12.2014Gudinden Athene var blandt de første, der praktiserede den: fagdidaktikken. Siden har den stolte disciplin overlevet mangen en elev og underviser. Ekstern lector Finn Holst tager os med på en fagdidak

Farvel til forelæsningen?

01.12.2014Den klassiske forelæsning er udfordret, men stadig en central del af universiteternes selvforståelse. Bør vi aflive den traditionsrige genre, hvor forskeren øser autoritativt af sin viden i bunden af

3 nye didaktiske arenaer: 2. Rør og gør er det nye museum

01.12.2014Knogler og flinteøkser i glasmontrer med alenlange tekster fanger ikke længere børns interesse. I dag formidler museer oplevelser, og det kræver didaktiske overvejelser at få læring ud af besøget, så

3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning

01.12.2014I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvikle nye læringsformer og undervise i digital dannelse, så børn lærer at søge viden og vurdere deres handli

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefeltet vader i daglige udfordringer, krav fra folkeskolereform og læreplaner og halvtomme tilbud om n

Vi må værne om specialpædagogisk viden

01.09.2014Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigtig specialpædagogisk viden. Folkeskolens mål om øget inklusion fordrer samarbejde med specialpædagogik, hvis

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorligt, for de åbner for en vigtig form for læring, siger Stig Pedersen, der har været med til at få det nye fag ’h

Viser resultater 1 til 10 ud af 12

1 2 Næste

Rapporter

Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

54 sider * ISBN 978-87-7684-628-2 * DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

Bent B. Andresen

Lektor
M
H bygn. B, 336
P +4587163972
P +4521255236

Ulf Dalvad Berthelsen

Adjunkt, Campus leder
M
H bygn. 1483, 544
P +4587163753
P +4593508165

Jesper Bremholm

Adjunkt
M
H bygn. B, 324b
P +4593508143
P +4593508143

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Tomas Højgaard

Lektor
M
H bygn. B, 325
P +4587163596
P +4520567003

Lena Lindenskov

Lektor
M
H bygn. B, 305
P +4526306681
P +4526306681

Karen Lund

Lektor
M
H bygn. B, 316
P +4587163826
P +4593508141

Christina Matthiesen

Adjunkt
M
H bygn. 1483, 522
P +4528442820
P +4528442820

Frederik Pio

Lektor
M
H bygn. B, 309
P +4587163906
P +4521287848

Anna Karlskov Skyggebjerg

Lektor
M
H bygn. B, 322
P +4587163991
P +4521653910