DPU

Erhvervsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Skal jeg fortsætte, eller skal jeg droppe ud?

22.02.2017Hvordan kan det være, at nogle unge voksne gentagne gange vælger at afbryde uddannelser, mens andre unge med samme baggrund formår at gennemføre? Et nyt forskningsprojekt ved DPU sætter fokus på perso

Karakterer dumper som sorteringsværktøj

01.12.2015To statistikforskere vender tommelfingeren nedad til de nye karakterkrav til ungdomsuddannelserne.

Video

Ida Juul: Håndværkets erhvervsuddannelsernes comeback

Viden og værktøjer om erhvervsuddannelser

Rapporter som e-bøger

Lokale partnerskaber for udsatte unge – på tværs af produktionsskole, virksomheder og civilsamfund

Line Lerche Mørck, Charlotte Johannsen, Karina Byskov Kristensen, David Roberto Andreasen  og Christian Christrup Kjeldsen

114 sider * ISBN:  978-87-7684-747-0  * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


 

Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


 

Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i erhvervsuddannelserne

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard

88 sider * ISBN 978-87-7684-866-8 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


 

Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


 

Teams på godt og ondt. Forventninger til og vurderinger af indførelsen af lærerteams i erhvervsuddannelsessektoren - en dokumentationsanalyse. Et bidrag til TIT-projektet Juni 2014

Ida Juul

35 sider * ISBN: 978-87-7684-817-0 * Working paper udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014


Team var svaret - men hvad var spørgsmålet? En dokumentationsanalyse af baggrunden for indførelsen af team i erhvervsskolesektoren. Et bidrag til TIT-projektet Juni 2014

Ida Juul

39 sider * ISBN: 978-87-7684-817-0 * Working paper udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014

Temanummer af CURSIV om erhvervsuddannelser

CURSIV 3/2008: Tema: Erhvervsuddannelser - mellem politik og praksis

  • Ida Juul: Erhvervsuddannelsernes fremtid
  • Peter Koudahl: Et feltanalytisk blik på de danske erhvervsuddannelser
  • Pia Cort: Transcending the Nation State
  • Ida Juul: Kontorarbejdets udvikling fra mandefag til kvindefag
  • Marianne Søgaard Sørensen: Faglig praksis i erhvervsuddannelserne
  • Vibe Aarkrog: Det hjælper ikke at være i værkstedet, når man skal lære areal og rumfang

Nyhedshistorier fra DPU

04.05.2015 |

Nye pædagogiske anbefalinger skal styrke de erhvervsrettede voksenuddannelser

Hvad fremmer motivationen hos voksne, der tager en erhvervsuddannelse? Hvordan kan deres kompetencer inddrages i undervisningen? Hvad får dem til at deltage aktivt? Institut for Uddannelse og Pædagogi

11.03.2014 |

Asterisk Live: Erhvervsuddannelserne til debat

Er adgangskrav en god idé? Gør erhvervsuddannelsesreformen en forskel? Det var nogle af spørgsmålene som et engageret panel og publikum tog fat på til Asterisk Live om erhvervsuddannelsernes fremtid,

03.12.2013 |

Nyt Asterisk om håndværkets comeback

Erhvervsuddannelserne og de praktiske orienterede uddannelser har lidt et voldsomt prestigetab i det kreative vidensamfund, der snarere hylder ånden end hånden. Hvad kan vi gøre ved det? Står vi ved e

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

Viser resultater 1 til 4 ud af 7

1 2 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Vejled, hvor de unge er

01.12.2013Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet. Spørg ikke unge, hvad de vil være, men snarere hvad de mindst kan forestille sig at være. Sådan lyder nogle a

Unge ser skævt på fremtiden

01.12.2013Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad uddannelse som et valg for livet, og det får mange unge til at skrue op for ambitionerne til uddannelse. Forventningerne er urealis

Et slag for den stolte håndværker

01.12.2013Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og erhvervsfolk. Asterisk har sat den ansete amerikanske sociolog Richard Sennett i stævne for at få svar på, hvad

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorligt, for de åbner for en vigtig form for læring, siger Stig Pedersen, der har været med til at få det nye fag ’h

Får håndværket comeback?

01.12.2013Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund kan vi outsource håndværket. Den retorik har været ekstremt skadelig for erhvervsuddannelserne, som har lidt

Viser resultater 1 til 5 ud af 10

1 2 Næste

Forskere

Ida Juul

Lektor
M
H bygn. B, 339
P +4587163867
P +4593508185

Jens Christian Nielsen

Lektor
M
H bygn. D, 215
P +4587163851
P +4529426724

Rikke Brown

Ph.d.-studerende