DPU

Erhvervsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Skal jeg fortsætte, eller skal jeg droppe ud?

22.02.2017Hvordan kan det være, at nogle unge voksne gentagne gange vælger at afbryde uddannelser, mens andre unge med samme baggrund formår at gennemføre? Et nyt forskningsprojekt ved DPU sætter fokus på perso

Vejled, hvor de unge er

01.12.2013Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet. Spørg ikke unge, hvad de vil være, men snarere hvad de mindst kan forestille sig at være. Sådan lyder nogle a

Video

Ida Juul: Håndværkets erhvervsuddannelsernes comeback

Viden og værktøjer om erhvervsuddannelser

Rapporter som e-bøger

Lokale partnerskaber for udsatte unge – på tværs af produktionsskole, virksomheder og civilsamfund

Line Lerche Mørck, Charlotte Johannsen, Karina Byskov Kristensen, David Roberto Andreasen  og Christian Christrup Kjeldsen

114 sider * ISBN:  978-87-7684-747-0  * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


 

Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


 

Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i erhvervsuddannelserne

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard

88 sider * ISBN 978-87-7684-866-8 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


 

Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


 

Teams på godt og ondt. Forventninger til og vurderinger af indførelsen af lærerteams i erhvervsuddannelsessektoren - en dokumentationsanalyse. Et bidrag til TIT-projektet Juni 2014

Ida Juul

35 sider * ISBN: 978-87-7684-817-0 * Working paper udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014


Team var svaret - men hvad var spørgsmålet? En dokumentationsanalyse af baggrunden for indførelsen af team i erhvervsskolesektoren. Et bidrag til TIT-projektet Juni 2014

Ida Juul

39 sider * ISBN: 978-87-7684-817-0 * Working paper udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014

Temanummer af CURSIV om erhvervsuddannelser

CURSIV 3/2008: Tema: Erhvervsuddannelser - mellem politik og praksis

  • Ida Juul: Erhvervsuddannelsernes fremtid
  • Peter Koudahl: Et feltanalytisk blik på de danske erhvervsuddannelser
  • Pia Cort: Transcending the Nation State
  • Ida Juul: Kontorarbejdets udvikling fra mandefag til kvindefag
  • Marianne Søgaard Sørensen: Faglig praksis i erhvervsuddannelserne
  • Vibe Aarkrog: Det hjælper ikke at være i værkstedet, når man skal lære areal og rumfang

Nyhedshistorier fra DPU

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

22.11.2011 |

Forskere får pris for undersøgelse af erhvervsuddannelser

Da Uddannelsesforbundet for første gang uddelte en pris, gik den til hele holdet af forskere på Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet. Det sker, fordi forskerne har fokus på mødet mellem

14.10.2010 |

Elever i handelsgymnasiet giver deres uddannelse topkarakterer

Elever på landets handelsgymnasier er glade for deres uddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet. De unge finder fagene spændende og meningsfulde

08.02.2010 |

Ny undersøgelse: Det store flertal af eleverne på erhvervsskolerne er tilfredse med uddannelserne

En ny landsdækkende undersøgelse bryder med myten om, at de unge kun vælger erhvervsuddannelserne, fordi de ikke tror, de kan klare gymnasiet.

Viser resultater 5 til 8 ud af 8

Forrige 1 2

Artikler fra magasinet Asterisk

Er uddannelse en adgangsbillet til arbejdsmarkedet?

01.06.2013Der er næsten global enighed om, at der er en direkte sammenhæng mellem læring og beskæftigelsesmuligheder; mellem uddannelsesniveau og samfundsvækst. En ny rapport om livslang læring og beskæftigelse

Tre bud på bedre employability: 2. Nye øjne på frafald

01.09.2012Unge handler fornuftigt og afklarer deres erhvervsvalg, når de shopper mellem forskellige erhvervsuddannelser. Så frafaldsproblematikken kunne mindskes, hvis man politisk tillod større fleksibilitet o

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Tidens vigtigste valg: Hvilke uddannelsesvalg skal vi træffe?

01.06.2011Politikerne er langt fra enige om, hvordan uddannelsessystemets udfordringer skal gribes an. Måske er det værd at lytte til, hvad forskerne har at sige? Asterisk tv tager fat på fire vigtige valg.

Dumt at tabe de unge

01.06.2011Vi stempler det stigende antal ufaglærte unge som ‘dumme’, mens samfundet får prædikatet ’vidensamfund’. Men det nytter ikke at pege fingre ad de unge, når det er uddannelsessystemet, der fejler.

Viser resultater 6 til 10 ud af 10

Forrige 1 2

Forskere

Ida Juul

Lektor
M
H bygn. B, 339
P +4587163867
P +4593508185

Jens Christian Nielsen

Lektor
M
H bygn. D, 215
P +4587163851
P +4529426724

Rikke Brown

Ph.d.-studerende
M
P +4587163659