DPU

Evidens

Viden og værktøjer

Nationalt Center for Skoleforskning (NCS)

Nyhedshistorier fra DPU

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktører og udviklingen af den globale uddannelsesindustri betyder. Sådan lyder det fra lektor Lejf Moos, der nu træder tilbage efter et kvart århundrede i…

20.06.2017 |

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og være tydelig og tilgængelig for sine medarbejdere hele vejen igennem. Det viser en ny rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU,…

03.03.2017 |

Socialt udsatte børn og unge lærer mere, når forældrene er involveret

Forældresamarbejde i dagtilbud, på skoler og i hjemmet øger socialt udsatte børn og unges læring, udvikling og trivsel. Det viser en ny forskningskortlægning fra DPU, Aarhus Universitet.

Viser resultater 1 til 3 ud af 10

1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla

Data kan støtte lærerens dømmekraft

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om datainformation i skolerne, og hvordan det hjælper lærerne.

Det evidensbaserede liv

01.03.2014Hvor mange stykker frugt om dagen? Hvor mange timers søvn? Hvor meget sex? Og hvilken type partner passer bedst til mig? I det aftraditionaliserede samfunds overskud af handlemuligheder har vi brug fo

Viser resultater 1 til 3 ud af 10

1 2 3 4 Næste

Rapporter og working papers

Jeppe Bundsgaard : Rapport om data i danske læremidler. Survey blandt læremiddelproducenter i ”Udviklingsprojekt om data om elevernes læring og progression”

29 sider * ISBN: 978-87-7684-662-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Bent Sortkær og David Reimer: Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

34 sider *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Camilla Brørup Dyssegaard, Anja Bondebjerg, Hanna Bjørnøy Sommersel & Stinna Vestergaard: Litteraturstudie om intensive læringsforløb

130 sider *ISBN: 978-87-7684-726-5 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016


Trine KløveagerNielsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Neriman Tiftikci, Stinna Vestergaard, Michael Søgaard Larsen, Tomas Ellegaard, Jan Kampmann, Thomas Moser, Sven Persson, Niels Ploug:

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2012 i institutioner for de 0-6-årige

272 sider * ISBN 978-87-7684-838-5 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard: Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i de gymnasiale uddannelser

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard: Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i erhvervsuddannelserne

88 sider * ISBN 978-87-7684-866-8 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Hanna Bjørnøy Sommersel, Stinna Vestergaard & Michael Søgaard Larsen: Kvalitet i barnehager I skandinavisk forskning 2006-2011. En systematisk forskningskartlegging

46 sider * ISBN 978-87-7684-909-2 * Danish Clearinghouse for Educational Research, 2013


Camilla Brørup Dyssegaard & Michael Søgaard Larsen: Evidence on Inclusion

55 sider * ISBN 978-87-7684-921-4 * Danish Clearinghouse for Educational Research
Department of Education, Aarhus University 2013


Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg: Skoleparathed. Systematisk forskningskortlægning

148 sider * ISBN 978-87-7684-895-8 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2013


Malene Rode Larsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Michael Søgaard Larsen Evidence on Dropout Phenomena at Universities

53 sider * ISBN 978-87-7684-916-0 * Danish Clearinghouse for Educational Research, Department of Education, Aarhus University 2013


Michael Søgaard Larsen, Kasper Pihl Kornbeck, Rune Müller Kristensen, Malene Rode Larsen og Hanna Bjørnøy Sommersel: Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done by the Universities to Prevent or Reduce it? A systematic review

235 sider * ISBN 978-87-7684-917-7 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2013


Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt, Hanna Bjørnøy Sommersel og Kasper Steenberg: Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2011 i institutioner for de 0-6 årige

175 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2013


Camilla Brørup Dyssegaard og Michael Søgaard Larsen: Viden om inklusion

55 sider * ISBN 978-87-7684-937-5 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2013


Camilla Brørup Dyssegaard, Michael Søgaard Larsen og Neriman Tiftikçi: Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen. Systematisk review

159 sider * ISBN 978-87-7684-976-4 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012


Michael Søgaard Larsen, Camilla Brørup Dyssegaard og Neriman Tiftikçi: Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen.Forskningskortlægning

125 sider * ISBN 978?87?7684?976?4 * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012


Michael Søgaard Larsen Kasper Pihl Kornbeck Rune Müller Kristensen Malene Rode Larsen: A Research Mapping of Dropout Phenomena at Universities: What is Dropout? Why does Dropout Occur? What Can be Done at Universities to Prevent or Reduce it?

159 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012


Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug og Dorte Kousholt: Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2010 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen)

131 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, 2012


Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Anders Holm, Peter Berliner og Niels Ploug: Programmer for 0-6årige med forældreinvolvering i dagtilbud: En forskningskortlægning

144 sider * ISSN 19045255 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo: Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Inge Johansson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt: Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2009 i institutioner for de 0-6 årige

137 sider * ISSN  1904525 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Sven Erik Nordenbo, Anders Holm, Eyvind Elstad, Jaap Scheerens, Michael Søgaard Larsen, Michael Uljens, Per Fibæk Laursen, Trond Eiliv Hauge: Input, Process, and Learning in primary and lower secondary schools. A systematic review carried out for The Nordic Indicator Workgroup (DNI)

249 sider * ISBN 978-87-7684-323-6 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2010


Forskere

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Stinna Vestergaard

AC-fuldmægtig