DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Familie, opdragelse og hverdagsliv

Viden og værktøjer om familie, opdragelse og hverdagsliv


Rapporter og e-bøger

Artikler fra magasinet Asterisk

Samtale fra Tårnet: Har det engagerede arbejdsliv sejret ad helvede til?

01.09.2011Samtale fra Tårnet tager denne gang fat på bagsiden af det moderne arbejdsliv: Stress. Gæsterne er lektor Kirsten Marie Bovbjerg og politiker Pernille Rosenkrantz-Theil.

Kommentar: Nervøse forældre i en forandringstid

01.12.2010Forældrerollen har skiftet karakter i løbet af den seneste generation. Stadig flere forældre gør forældrerollen til det centrale i deres eget liv og afholder sig fra nemme løsninger som kravlegårde, d

Ansvar på arabisk hedder indflydelse

01.12.2010Det er aldrig samfundets skyld, når indvandrerdrenge laver ballade. Det er forældrenes ansvar, lyder samfundets dom. Men forældreansvar forudsætter indflydelse - og det har etniske minoritetsforældre

Opkomsten af den ansvarstagende familie

01.12.2010Engang gik grænsen mellem skole og hjem ved skolens port. I dag outsourcer skolen stadig mere ansvar til forældre. Er det godt for skolen, eller trækker det handlekraften ud af lærerne? Og hvor går gr

Hvem peger flaskehalsen på?

01.12.2010Forældre, pædagoger, lærere og andre aktører skal blive bedre til at dele opgaverne imellem sig og udvide de ofte alt for snævre idealer for det gode børneliv og det gode forældreskab. Det mener to DP

Forældre: Almægtige eller afmægtige opdragere?

03.03.2009Dorte Kousholt og Lars Dencik om vor tids forældre, deres børn og hverdagens dilemmaer. Hvad vil forældre gerne give videre til deres børn ? og hvori består forældreansvaret i dag?

Viser resultater 31 til 36 ud af 36

Forrige 1 2 3 4

Nyhedshistorier fra DPU

10.01.2018 |

Teknologi skal få flere børn ud i naturen

Når børn og unge i dag sjældnere og sjældnere søger ud i naturen, bliver teknologien ofte gjort til syndebuk: Den får børn til at sidde passive indendørs med blikket rettet mod skærmen. Nu skal et nyt forskningsprojekt med forskere fra DPU, Aarhus Universitet i spidsen vise, hvordan teknologien også rummer et kæmpe potentiale til at gøre børn…

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…

21.01.2016 |

Børn skal ikke styres til at spise sundt

’Nudging’ kan ikke lære børn om sunde madvaner, viser ny forskning fra DPU, Aarhus Universitet. Forældre skal skrue ned for styringen og op for læringen, hvis deres børn skal udvikle en kritisk bevidsthed om mad og sund levevis på sigt.

Viser resultater 10 til 12 ud af 21

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

FORSKERE


Laura Gilliam

Lektor
M
H D, 288
P +4587163784

Eva Gulløv

Professor MSO
M
H D, 293
P +4587163916
P +4593508147

Dorte Kousholt

Lektor
M
H D, 227
P +4561304990
P +4561304990

Theresa Schilhab

Lektor
M
H J, 115
P +4587163612

Ida Wentzel Winther

Lektor
M
H D, 266
P +4587163865
P +4593508860