DPU

Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Diagnoser afgør hvilke elever, der får støtte

06.09.2017 Meget tyder på, at det kræver en diagnose at få tildelt støtte i skolen. Spørgsmålet er, om det får lærere og forældre til bevidst at opsøge diagnoserne. Og om nogle af diagnoserne i virkeligheden er

Danske skoleelever har størst viden om demokrati

07.11.2017Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at ingen lande klarer sig bedre end Danmark,

Viden og værktøjer om folkeskolen

Nyhedshistorier fra DPU

13.10.2017 |

Danskfagets læremidler lever ikke op til fagets formål

Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af sin art i Danmark.

28.09.2017 |

Skolehaver styrker også traditionelle skolefag

Gennem sommerhalvåret har danske skolebørn lært at dyrke jorden og lave mad i landets skolehaver. Men den friske luft og jorden under neglene er ikke kun et pusterum fra hverdagen i klasseværelset. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at skolehaverne også gavner undervisningen i matematik, natur- og sprogfag.

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktører og udviklingen af den globale uddannelsesindustri betyder. Sådan lyder det fra lektor Lejf Moos, der nu træder tilbage efter et kvart århundrede i…

Viser resultater 1 til 3 ud af 152

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt

06.09.2017 Mediernes skrækhistorier om nøgenbilleder, der er blevet delt via sociale medier, har ifølge mobbeforsker Jette Kofoed ført til moralsk panik. Løsningen er ikke at forbyde de unge at dele billeder di

Drengene efter pigerne

02.06.2017Så langt kilderne rækker, tilbage til omkring 1. verdenskrig, har pigerne fået de højeste karakterer i skolen. Men gennem historien har forklaringerne skiftet. Skolehistoriker og professor MSO Ning de

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Det er ikke nok, at børn kan ramme skraldespanden. Vi skal sætte barren højere, hvis kommende generationer skal have en mere bæredygtig tilgang til affald, mener professor MSO Jeppe Læssøe. Han har sa

Fællesskabets test

02.06.2017 Når skolen tester eleverne individuelt, ophæver den midlertidigt klassefællesskabet og overlader hver elev til sin egen testskæbne. Men samtidig griber klassefællesskabet ind i testen, når eleverne o

For ung til politik

02.06.2017 Danske unge er blandt de mest vidende i verden om politik og samfundsforhold. Selvom de i skolen øver sig på demokratisk dialog og lærer at være del af et fællesskab, er de politisk passive. Portræ

Opdragelse til fællesskabet

02.06.2017 Daginstitutioner arbejder målrettet på at lære børn at indgå i fællesskaber fra den dag, de starter i vuggestue. Men nogle børn og unge har svært ved at finde sig til rette inden for fællesskabets ra

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Den mest effektive måde at gøre børn til gode elever i folkeskolen på er at lade dem lege i dagtilbuddet. For leg er ikke kun sjov og ballade, men en vigtig forudsætning for at blive en livsduelig per

I Kenya bliver lærergerningen et kald

06.03.2017 Livet på kenyanske lærercolleges er hårdt, og kun de færreste studerende har valgt uddannelsen af lyst. Men i løbet af studietiden vokser glæden ved lærerprofessionen. Hent hele artiklen

Tættere på professionen

06.03.2017Med den seneste reform af læreruddannelsen er der sat nye kompetencemål - det er ikke længere nok at vide noget, man skal også kunne noget med sin viden. Hent hele artiklen

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017 Samarbejde på kryds og tværs af professioner giver en ny fælles hverdag, men ikke automatisk et fællesskab. Der er brug for organisatorisk nytænkning i skolen. Hent hele artiklen

Viser resultater 1 til 10 ud af 129

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Forskere

PURE fejl
PURE serveren er i øjeblikket ikke tilgængelig.