DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Ning de Coninck-Smith: Fra enhedsskole til heldagsskole. Dansk skolepolitik og skoleudvikling siden 1970

Viden og værktøjer om folkeskolen


Nyhedshistorier fra DPU

09.11.2018 |

Fra Grundtvig til Google

Rousseau, Kant, Løgstrup og Grundtvig. Sådan lød listen over pædagogiske fyrtårne engang. I dag er det navne som Microsoft, Apple og Google, der udvikler uddannelser. Og mens de belæste mænd formede uddannelsessystemet med ideer nedfældet i digre værker, former tech-giganterne det med produkter.

05.11.2018 |

Når psykologiske test dominerer i PPR

Der er forskel på, hvordan pædagogisk-psykologisk udredning foregår i Danmark. Nogle steder vægter man psykologiske test meget højere end den viden, lærerne og forældrene har om barnet. Det bliver afgørende for de tiltag, der sættes i gang, lyder det fra DPU-forsker.

22.10.2018 |

Nyt forskningsprojekt skal reducere antallet af svage læsere

Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov. Og forskerne skal have en dybere forståelse af børns skriftsproglige udvikling. Det er målene for et nyt forskningsprojekt med forskere fra DTU og…

Viser resultater 16 til 18 ud af 185

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Sagt om lærere

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om meningen om lærerfaget. Forskellige prominente personers udtalelser om lærergerningen.

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast

Læreres livsduelighed kræver mere lærdom

06.03.2017Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om fokus på præstationer i lærererhvervet.

Kommentar: Kig på børn frem for diagnoser

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab har efterlyst, at politikerne kommer med en børne- og

Robotter er hårdt arbejde

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om børn med diagnoser. Skoler skal også investerer i at få personalet til at forstå den robotteknologi, der er til

Pædagogik kan forebygge radikalisering

05.12.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 forebyggelse af radikalisering. pædagogikken kan bruges aktivt mod radikalisering, fortæller forsker.

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n

Ville du gøre som Omar?

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om radikalisering. Radikalisering kan også være positivt i et demokrati.

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla

Kreativ leg med koder

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering. Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres IT-kompetenc

Viser resultater 51 til 60 ud af 168

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste