DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

Ning de Coninck-Smith: Fra enhedsskole til heldagsskole. Dansk skolepolitik og skoleudvikling siden 1970

Viden og værktøjer om folkeskolen


Nyhedshistorier fra DPU

30.01.2018 |

Børn skal blive smagsdommere

For 40 år siden var køkkenet de voksnes domæne. Den opfattelse gennemsyrede undervisningen i skolerne, forholdene hjemme i køkkenerne og de kogebøger, der blev udgivet til børn. Siden dengang har der imidlertid i Danmark været en revolution i vores pædagogiske idealer og i synet på børn, familier og madlavning. Det har radikalt ændret…

05.12.2017 |

Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse

Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.

27.11.2017 |

Status over fem års inklusion

For ti år siden var inklusion et teoretisk begreb, der blev arbejdet med i skoleforskningen, og et pædagogisk ideal, som internationalt blev styrende for mange landes skoleudviklingsbestræbelser. Siden 2012 har øget inklusion også været et lovgivningsmæssigt mål for den danske folkeskole. Professor Susan Tetler går nu på pension og gør status over…

Viser resultater 28 til 30 ud af 185

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

3 nye didaktiske arenaer: 1. Forfatterskolen: Skrivelyst uden retskrivning

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om forfatterskolen. I fremtiden skal biblioteker ikke kun stille bøger til rådighed. De kommer fx også til at udvi

Didaktikkens genkomst

01.12.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 72 fra december 2014 om didaktik. Didaktikken er det solide kompas, som praktikere skal navigere efter i en tid, hvor børne- og skolefe

Vi må værne om specialpædagogisk viden

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik. Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigti

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om børn med muslimske rødder. Børn med muslimsk baggrund oplever, at der kun er plads til at være muslim på en me

Fokus på børns alder er forældet

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om fokusset på børns alder. Idéen om at se børns udvikling tæt knyttet til deres alder er gammeldags, mener den a

Skolelederne skal forløse tidsreform

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om undervisnings- og arbejdstid i skolen. Folkeskolen er lige nu kampplads for en ny opfattelse af tid. Både lære

Den tikkende tid presser nuet

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om tidspres. Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring

Fem bud på fremtidens skole

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole. Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere,

Skoler forandrer reformer – sjældent omvendt

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om skolereformer. Trods talrige skolereformer er skolens grundlæggende elementer stort set forblevet de samme, siden d

Spændt ud mellem lærerværelset og kommunen

01.06.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om kommunen og skolelederens forhold. Aldrig har forventningerne til skolelederen været større end i dag, hvor han båd

Viser resultater 91 til 100 ud af 168

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste