DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Hvad kan man udsætte udsatte børn for?

23.03.2017Styrkeforbedrende pædagogik vinder frem, når det gælder indsatsen over for udsatte børn. De har ret til mere end blot beskyttelse, og særligt skolen kan styrke deres livsduelighed ved at møde dem med

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Den mest effektive måde at gøre børn til gode elever i folkeskolen på er at lade dem lege i dagtilbuddet. For leg er ikke kun sjov og ballade, men en vigtig forudsætning for at blive en livsduelig per

man 12 jun
14:00-16:00 | Aarhus University, Center for Teaching Development and Digital Media, Paludan Müllers Vej 48, 8200 Aarhus N (streamed at Campus Emdrup in room D118)
Digital Backgrounds, Active Foregrounds: Teaching Large Classes in Late Modernity
CHEF talk by visiting scholar Associate Professor Martin Forsey
ons 27 sep
09:00-17:00 | The Danish School of Education, Aarhus University, Campus Copenhagen, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen, Denmark
Educational Architecture – Pasts, Presents and Futures
International working conference in Copenhagen. The purpose of this conference is to bring together international scholars working in the field of educational architecture in the broadest sense of th

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

20.03.2017 |

Turbolæring kræver opfølgning

Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de va

15.03.2017 |

Stærkere koordination af uddannelsesforskning vil styrke lærere og pædagogers dømmekraft

Aldrig er der blevet forsket mere i pædagogik og uddannelse end i dag. Men hvordan organiserer og omsætter vi al denne forskning, så den bedst muligt styrker lærere og pædagogers professionelle dømmek

Digital dannelse skal integreres i alle fag i skolen

07.03.2017 |

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Digital dannelse er en opgave for skolen, men det kræver løbende diskussioner og udviklingsforløb, der klæder lærerne på til udfordringen. Det mener professor MSO Jeppe Bundsgaard fra DPU, Aarhus Univ

06.03.2017 |

Nyt Asterisk: På sporet af en profession

Asterisk bringer dig denne gang tæt på lærerens nye rolle. Vi søger svar på, om lærerne har mistet autonomi, eller om de har fået styrket deres faglighed og er kommet nærmere den virkelighed, de under

Viser resultater 1 til 4 ud af 137

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

I Kenya bliver lærergerningen et kald

06.03.2017 Livet på kenyanske lærercolleges er hårdt, og kun de færreste studerende har valgt uddannelsen af lyst. Men i løbet af studietiden vokser glæden ved lærerprofessionen. Hent hele artiklen

Tættere på professionen

06.03.2017Med den seneste reform af læreruddannelsen er der sat nye kompetencemål - det er ikke længere nok at vide noget, man skal også kunne noget med sin viden. Hent hele artiklen

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017 Samarbejde på kryds og tværs af professioner giver en ny fælles hverdag, men ikke automatisk et fællesskab. Der er brug for organisatorisk nytænkning i skolen. Hent hele artiklen

Hvem sidder for bordenden?

06.03.2017 Studier af bekymringssamtaler viser en risiko for, at forskellige fagligheder mødes uden at have nogen til at sidde for bordenden og træffe beslutninger. Hent hele artiklen

Sagt om lærere

06.03.2017 Vi er gået i arkiverne for at se, hvad fremtrædende personer og politikere har sagt om lærerfaget gennem årene. Hent hele artiklen

Viser resultater 1 til 5 ud af 122

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

      Forskernes publikationer

      Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

      2013

      Antologi

      Rapport

      Ph.d.-afhandling

      Bidrag til bog/antologi

      Konferencebidrag i proceedings

      Bidrag til rapport

      • Arnbak, E., Mejding, J., 2013, "Læsning", PISA 2012Bidrag til rapport