DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Pædagogers faglighed kan udvikle skolen

14.08.2017Med skolereformen kom pædagogerne for alvor ind i skolen. Men hvis børns trivsel og udvikling skal styrkes, så er det afgørende i endnu højere grad at få inddraget pædagogernes faglighed og skabt et t

Fællesskabets test

02.06.2017 Når skolen tester eleverne individuelt, ophæver den midlertidigt klassefællesskabet og overlader hver elev til sin egen testskæbne. Men samtidig griber klassefællesskabet ind i testen, når eleverne o

ons 27 sep
09:00-17:00 | The Danish School of Education, Aarhus University, Campus Copenhagen, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen, Denmark
Educational Architecture – Pasts, Presents and Futures
International working conference in Copenhagen. The purpose of this conference is to bring together international scholars working in the field of educational architecture in the broadest sense of th

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

05.07.2017 |

DPU-forsker: Den danske læreruddannelse skal op på kandidatniveau

Flere timer og uddannelse på kandidatniveau er med til at øge kvaliteten af den finske læreruddannelse. Det kan vi med fordel tage ved lære af i Danmark, lyder det fra DPU-forsker Frans Ørsted Anderse

26.06.2017 |

It-støtte giver ordblinde bedre læseforståelse

It-støtte har en gavnlig effekt på ordblinde skoleelevers læseforståelse og stavning. Men mange ordblinde, der har fået tildelt it-støtte i form af ordforslag ved skrivning og oplæsning ved tekstlæsni

22.06.2017 |

Hver femte skoleelev får støttende undervisning og trives dårligt

En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at ca. hver femte elev har udfordringer i forbindelse med deres skolegang og modtager støttende undervisning. Alligevel har mange elever stadig store v

08.06.2017 |

Uddannelse vinder over elitesporten

Idrætsklasser skaber rum for, at skole og sport kan gå op i en højere enhed. Alligevel er tendensen, at unge sportstalenter i overgangen til ungdomsuddannelse prioriterer skolen højere end sporten. De

Viser resultater 1 til 4 ud af 144

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Den mest effektive måde at gøre børn til gode elever i folkeskolen på er at lade dem lege i dagtilbuddet. For leg er ikke kun sjov og ballade, men en vigtig forudsætning for at blive en livsduelig per

I Kenya bliver lærergerningen et kald

06.03.2017 Livet på kenyanske lærercolleges er hårdt, og kun de færreste studerende har valgt uddannelsen af lyst. Men i løbet af studietiden vokser glæden ved lærerprofessionen. Hent hele artiklen

Tættere på professionen

06.03.2017Med den seneste reform af læreruddannelsen er der sat nye kompetencemål - det er ikke længere nok at vide noget, man skal også kunne noget med sin viden. Hent hele artiklen

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017 Samarbejde på kryds og tværs af professioner giver en ny fælles hverdag, men ikke automatisk et fællesskab. Der er brug for organisatorisk nytænkning i skolen. Hent hele artiklen

Hvem sidder for bordenden?

06.03.2017 Studier af bekymringssamtaler viser en risiko for, at forskellige fagligheder mødes uden at have nogen til at sidde for bordenden og træffe beslutninger. Hent hele artiklen

Viser resultater 1 til 5 ud af 123

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. Projekt

    2. Projekt

    3. Projekt

    4. Projekt

    5. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekt

    6. Hyperansvar

      Knudsen, H., Andersen, N. Å. & Henkel, A.

      09/01/201208/08/2014

      Projekt

    7. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekt

    8. Projekt

    9. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2016

      Projekt

    10. Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekt

    11. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    Besvarelse af spørgsmål/høringer

    2015

    Tidsskriftartikel