DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Reformer gør andet, end de lover

17.09.2018Reformer er opreklamerede. Alligevel virker de – især hvis man tager med, at en stor del af virkningen er uintenderet. DPU’s magasin Asterisk har set nærmere på, hvordan reformer tager form og ændrer

Kommentar: Opdragelse er ikke kun forældrenes sag

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udgangspunktet for den verserende opdragelsesdebat er forkert – opdragelsesansvaret og -opgaven er ikke kun

tor 04 okt
08:45-17:00 | DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Hvilken rolle spiller OECD egentlig i Folkeskolen?
OECD deler vandene, når det kommer til uddannelsespolitik. Sælger OECD ud af skolens sjæl, eller ruster de snarere vores børn og unge til at klare sig i fremtiden? Med konferencen ’Improving schools t
ons 21 nov
09:00-16:00 | Danish School of Education, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen
Education disrupted?
Human Futures and Future Technology, Culture and Learning invite to a conference on disruption in education. Perspectives from researchers, teachers, consultants and policy makers

Viser resultater 1 til 2 ud af 4

1 2 Næste

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

Foto: Colourbox.com

26.06.2018 |

Intensive læringsforløb giver små skolefaglige effekter

Umiddelbart efter at elever har deltaget i særligt tilrettelagte intensive læringsforløb som turboforløb og læringscamps, kan man observere et markant fagligt løft. Men måler man igen et år senere, ha

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udv

24.04.2018 |

Nyt lys på samarbejde og konflikter i hverdagens skoleliv

Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men de kommer med et forskelligt indblik og forskellige

13.03.2018 |

Nyt Asterisk: Pædagogikken efter sandheden

Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk søger at komme tættere på sandheden om pædagogikken i en tid, hvor al viden lader til at få samme status. Det kræver et kritisk blik for, hvordan og for hvem v

Viser resultater 1 til 4 ud af 165

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Forskydning af problemer fastlåser konflikter i skolen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når børn oplever problemer i skolen, er der for meget fokus på placering af skyld og ansvar, og det låser ko

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Kommentar: Den politiske retoriks arsenik

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retori

Viser resultater 1 til 5 ud af 145

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Rapporter og e-bøger

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2016

    Bidrag til bog/antologi

    • Bundsgaard, J., 11.2016, "Er dansk (stadig) et dannelsesfag?", Sammenlignende fagdidaktik IVBidrag til bog/antologi
    • Simovska, V., 2016, "EduCare", Pædagogen, professoren, personlighedenBidrag til bog/antologi
    • Hansen, J. H., 2016, "Co-teaching", InklusionsvejlederenBidrag til bog/antologi

    Besvarelse af spørgsmål/høringer

    2015

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Antologi

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi