DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

13.06.2018Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udv

Kommentar: Opdragelse er ikke kun forældrenes sag

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udgangspunktet for den verserende opdragelsesdebat er forkert – opdragelsesansvaret og -opgaven er ikke kun

tor 04 okt
08:45-17:00 | Danish School of education, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen
Conference: Improving Schools through an international outlook
OECD plays an important role in educational policy and educational practice. The aim of the conference is to throw light on OECD’s ongoing research and development projects within education and on the
ons 21 nov
09:00-16:00 | Danish School of Education, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen
Education disrupted?
Human Futures and Future Technology, Culture and Learning invite to a conference on disruption in education. Perspectives from researchers, teachers, consultants and policy makers

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

24.04.2018 |

Nyt lys på samarbejde og konflikter i hverdagens skoleliv

Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men de kommer med et forskelligt indblik og forskellige

13.03.2018 |

Nyt Asterisk: Pædagogikken efter sandheden

Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk søger at komme tættere på sandheden om pædagogikken i en tid, hvor al viden lader til at få samme status. Det kræver et kritisk blik for, hvordan og for hvem v

05.03.2018 |

Succesfuld opgaveløsning i PPR kræver tværfagligt samarbejde

Viden om inklusion og inkluderende fællesskaber er vigtigere end nogensinde for PPR. Det viser en kortlægning fra Aarhus Universitet, der samtidig peger på, at samarbejde mellem forskellige faggrupper

Professor Lars Qvortrup holdt oplæg om trivselsmålinger ved årets første Asterisk Live.

07.02.2018 |

Asterisk Live gav tid til trivsel

DPU, Aarhus Universitet inviterede indenfor til årets første Asterisk Live under overskriften ’Tid til trivsel’. Temaet blev belyst af tre forskere med hver deres perspektiv på trivsel – og mistrivsel

Viser resultater 1 til 4 ud af 163

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Forskydning af problemer fastlåser konflikter i skolen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når børn oplever problemer i skolen, er der for meget fokus på placering af skyld og ansvar, og det låser ko

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Kommentar: Den politiske retoriks arsenik

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retori

Viser resultater 1 til 5 ud af 145

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. Projekt

    2. Projekt

    3. Projekt

    4. Projekt

    5. Projekt

    6. Projekt

    7. Projekt

    8. Hyperansvar

      Knudsen, H., Andersen, N. Å. & Henkel, A.

      09/01/201208/08/2014

      Projekt

    9. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekt

    10. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    11. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekt

    12. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekt

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport
    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi