DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse

05.12.2017Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.

De unge sender oprøret på pension

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, vis

fre 02 mar
09:30-16:30 | Lokale A220/ Festsalen, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København N.
Matematikdidaktikkens dag 2018
Konferencen adresserer matematikundervisning på tværs af uddannelsesniveauer og uddannelsesinstitutioner.
ons 11 apr
10:00-16:00 | DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV.
Årlig konference i Nationalt Center for Skoleforskning
Med de seneste 10 års øgede politiske og forskningsmæssige fokus på betydningen af høj kvalitet i skole og dagtilbud følger et stigende behov for at diskutere og undersøge hvad kvalitet er, hvordan vi

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

27.11.2017 |

Status over fem års inklusion

For ti år siden var inklusion et teoretisk begreb, der blev arbejdet med i skoleforskningen, og et pædagogisk ideal, som internationalt blev styrende for mange landes skoleudviklingsbestræbelser. Side

21.11.2017 |

Danske elever scorer højt på samarbejde i PISA

Både danske piger og drenge ligger langt over gennemsnittet, når det gælder problemløsning i samarbejde i PISA 2015. Det viser en ny rapport. Kun i 10 ud af 51 lande klarer eleverne sig markant bedre

07.11.2017 |

Danske skoleelever har størst viden om demokrati

Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at ingen lande klarer sig bedre end Danmark,

13.10.2017 |

Danskfagets læremidler lever ikke op til fagets formål

Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af

Viser resultater 1 til 4 ud af 155

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Når klasseledelse skaber trivsel

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Det sociale og det faglige hænger uløseligt sammen i skolen. Derfor skal didaktikken tænkes ind i kl

Er stress den nye børnesygdom?

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Hvis vi skal forstå børns stress – og hvor den kommer fra – må vi tænke ud over både skolereform og

Datavarehuset er åbnet

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Resultaterne af trivselsmålinger bliver offentliggjort og vurderet af professionelle såvel som foræl

Trivsel kan blive et tyranni

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Vi skal være opmærksomme på, at trivselsundersøgelser kan fremme bestemte normer og øge presset på d

Trivselsmålinger viser børns forventninger

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Professor Lars Qvortrup, der leder en stor, landsdækkende måling af folkeskolereformens virkning på

Viser resultater 1 til 5 ud af 135

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

      Forskernes publikationer

      Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

      2014

      Bidrag til bog/antologi

      Konferenceabstrakt til konference

      Paper

      Working paper

      2013

      Tidsskriftartikel

      Anmeldelse

      Bog