DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Foto: Colourbox.com

Intensive læringsforløb giver små skolefaglige effekter

26.06.2018Umiddelbart efter at elever har deltaget i særligt tilrettelagte intensive læringsforløb som turboforløb og læringscamps, kan man observere et markant fagligt løft. Men måler man igen et år senere, ha

Kommentar: Opdragelse er ikke kun forældrenes sag

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udgangspunktet for den verserende opdragelsesdebat er forkert – opdragelsesansvaret og -opgaven er ikke kun

fre 17 aug
14:00-16:00 | Lokale D170, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Seksualitet, skole og samfund: kritiske perspektiver på seksualundervisning
Bogreception med faglige indlæg i anledning af udgivelsen af ”Seksualitet, skole og samfund – kritiske perspektiver på seksualundervisning” fra Hans Reitzel Forlag.
man 20 aug
09:30-16:00 | DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Undervisnings- og skoleudvikling gennem it
Konference på DPU, Aarhus Universitet i København om forskningsresultater fra tre demonstrationsskoleforsøg inden for it, skoleledelse og fagdidaktik.

Viser resultater 1 til 2 ud af 4

1 2 Næste

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udv

24.04.2018 |

Nyt lys på samarbejde og konflikter i hverdagens skoleliv

Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men de kommer med et forskelligt indblik og forskellige

13.03.2018 |

Nyt Asterisk: Pædagogikken efter sandheden

Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk søger at komme tættere på sandheden om pædagogikken i en tid, hvor al viden lader til at få samme status. Det kræver et kritisk blik for, hvordan og for hvem v

05.03.2018 |

Succesfuld opgaveløsning i PPR kræver tværfagligt samarbejde

Viden om inklusion og inkluderende fællesskaber er vigtigere end nogensinde for PPR. Det viser en kortlægning fra Aarhus Universitet, der samtidig peger på, at samarbejde mellem forskellige faggrupper

Viser resultater 1 til 4 ud af 164

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Forskydning af problemer fastlåser konflikter i skolen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når børn oplever problemer i skolen, er der for meget fokus på placering af skyld og ansvar, og det låser ko

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Kommentar: Den politiske retoriks arsenik

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retori

Viser resultater 1 til 5 ud af 145

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. (Digital) mobning på ungdomsuddannelser

      Kofoed, J. & Hansen, H. R.

      01/05/201601/07/2018

      Projekter: Forskning

    2. AU ideas project: A study og attention practices

      Carlsson, M. S. & Ljungdalh, A. K.

      Aarhus Universitets Forskningsfond

      01/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    3. Afprøvning af de Nye Fælles Mål

      Bremholm, J.

      02/09/201331/03/2014

      Projekter: Forskning

    4. Børnefællesskaber og forældresamarbejde

      Kousholt, D.

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    5. Coding and Creativity

      Berthelsen, U. D.

      01/11/201531/12/2017

      Projekter: Forskning

    6. Den sociale betydning af lektier

      Kryger, N.

      20/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    7. Diagnoser som hæmmende eller retningsgivende for læringsstrategier

      Skovlund, H. & Hedegaard Jacobsen, B.

      01/08/201301/08/2014

      Projekter: Forskning

    8. EVA-SOU: EVALUERING AV FLERÅRIG SKOLEUTVIKLINGSPROSJEKT I UTSATTE OMRÅDER

      Juelskjær, M., Staunæs, D., Stiberg-Jamt, R. & Meltevik, S.

      01/05/201401/03/2017

      Projekter: Forskning

    9. Effektmåling af anvendelsen af digitale læremidler

      Bundsgaard, J. & Hansen, T. I.

      01/10/201231/05/2013

      Projekter: Forskning

    10. EPNoSL: European Policy Network on School Leadership

      Moos, L.

      01/08/201131/07/2015

      Projekter: Forskning

    11. Hyperansvar

      Knudsen, H., Åkerstrøm Andersen, N. & Henkel, A.

      09/01/201208/08/2014

      Projekter: Forskning

    12. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekter: Forskning

    13. Inklusion og forældresamarbejde

      Knudsen, H. & Khawaja, I.

      01/04/201401/04/2015

      Projekter: Forskning

    14. Klasseledelse og lærerautoritet

      Plauborg, H. & Knudsen, H.

      01/10/201531/10/2016

      Projekter: Forskning

    15. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Larsen, M. R., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      Forskningrådet for Kultur og Kommunikation

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    16. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekter: Forskning

    17. Miniundersøgelse om børns syn på at gå i 2. klasse

      Broström, S.

      01/06/201315/10/2014

      Projekter: Forskning

    18. Ny viden om anvendelse af forskning i grundskolen

      Dyssegaard, C. B.

      22/12/201522/12/2016

      Projekter: Forskning

    19. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekter: Forskning

    20. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekter: Forskning

    21. Sprog og læring i skolens nye læringsrum

      Maslo, E.

      01/09/201530/06/2018

      Projekter: Forskning

    22. Tænketeknologi til spatialiseret ledelse af rytmer og ruter

      Juelskjær, M., Falkenberg, H. & Larsen, V.

      01/09/201431/12/2016

      Projekter: Forskning

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport
    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi