DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Fra universiteternes til skrammellegepladsernes historie

20.11.2018Barndommens, skolernes og uddannelsesinstitutionernes historie har i mere end 30 år været fokus for Ning de Coninck-Smiths forskning. Nu udnævnes hun til professor i uddannelseshistorie ved DPU, Aarhu

Kommentar: Opdragelse er ikke kun forældrenes sag

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udgangspunktet for den verserende opdragelsesdebat er forkert – opdragelsesansvaret og -opgaven er ikke kun

ons 21 nov
09:00-16:00 | Danish School of Education, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen
Education disrupted?
Human Futures and Future Technology, Culture and Learning invite to a conference on disruption in education. Perspectives from researchers, teachers, consultants and policy makers
tor 29 nov
09:30-16:00 | DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Leg er ikke kun for sjov!
DPU, Aarhus Universitet og Interacting Minds Centre inviterer til legekonference med internationalt anerkendte legeforskere. Næppe før har forventningerne til leg været større. Leg skal have lov til a

Viser resultater 1 til 2 ud af 3

1 2 Næste

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

14.11.2018 |

Hvad ved vi om unge i bander?

Der er omfattende viden om, hvilke unge der risikerer at bevæge sig ind i bandegrupperinger. Men der er forsket meget lidt i, hvordan man kan forebygge det, eller hjælpe de unge ud af banderne igen. D

09.11.2018 |

Fra Grundtvig til Google

Rousseau, Kant, Løgstrup og Grundtvig. Sådan lød listen over pædagogiske fyrtårne engang. I dag er det navne som Microsoft, Apple og Google, der udvikler uddannelser. Og mens de belæste mænd formede u

05.11.2018 |

Når psykologiske test dominerer i PPR

Der er forskel på, hvordan pædagogisk-psykologisk udredning foregår i Danmark. Nogle steder vægter man psykologiske test meget højere end den viden, lærerne og forældrene har om barnet. Det bliver afg

22.10.2018 |

Nyt forskningsprojekt skal reducere antallet af svage læsere

Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov

Viser resultater 1 til 4 ud af 171

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Forskydning af problemer fastlåser konflikter i skolen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når børn oplever problemer i skolen, er der for meget fokus på placering af skyld og ansvar, og det låser ko

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Kommentar: Den politiske retoriks arsenik

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retori

Viser resultater 1 til 5 ud af 145

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Rapporter og e-bøger

    Forskningsprojekter

    1. (Digital) mobning på ungdomsuddannelser

      Kofoed, J. & Hansen, H. R.

      01/05/201601/07/2018

      Projekter: Forskning

    2. Ny viden om anvendelse af forskning i grundskolen

      Dyssegaard, C. B.

      22/12/201522/12/2016

      Projekter: Forskning

    3. Coding and Creativity

      Berthelsen, U. D.

      01/11/201531/12/2017

      Projekter: Forskning

    4. Klasseledelse og lærerautoritet

      Plauborg, H. & Knudsen, H.

      01/10/201531/10/2016

      Projekter: Forskning

    5. Sprog og læring i skolens nye læringsrum

      Maslo, E.

      01/09/201530/06/2018

      Projekter: Forskning

    6. UIU: Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekter: Forskning

    7. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Larsen, M. R., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      Forskningrådet for Kultur og Kommunikation

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    8. Børnefællesskaber og forældresamarbejde

      Kousholt, D.

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    9. Tænketeknologi til spatialiseret ledelse af rytmer og ruter

      Juelskjær, M., Falkenberg, H. & Larsen, V.

      01/09/201431/12/2016

      Projekter: Forskning

    10. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekter: Forskning

    11. EVA-SOU: EVALUERING AV FLERÅRIG SKOLEUTVIKLINGSPROSJEKT I UTSATTE OMRÅDER

      Juelskjær, M., Staunæs, D., Stiberg-Jamt, R. & Meltevik, S.

      01/05/201401/03/2017

      Projekter: Forskning

    12. Inklusion og forældresamarbejde

      Knudsen, H. & Khawaja, I.

      01/04/201401/04/2015

      Projekter: Forskning

    13. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekter: Forskning

    14. Den sociale betydning af lektier

      Kryger, N.

      20/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    15. AU ideas project: A study og attention practices

      Carlsson, M. S. & Ljungdalh, A. K.

      Aarhus Universitets Forskningsfond

      01/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    16. Afprøvning af de Nye Fælles Mål

      Bremholm, J.

      02/09/201331/03/2014

      Projekter: Forskning

    17. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekter: Forskning

    18. Diagnoser som hæmmende eller retningsgivende for læringsstrategier

      Skovlund, H. & Hedegaard Jacobsen, B.

      01/08/201301/08/2014

      Projekter: Forskning

    19. Miniundersøgelse om børns syn på at gå i 2. klasse

      Broström, S.

      01/06/201315/10/2014

      Projekter: Forskning

    20. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekter: Forskning

    21. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekter: Forskning

    22. Effektmåling af anvendelsen af digitale læremidler

      Bundsgaard, J. & Hansen, T. I.

      01/10/201231/05/2013

      Projekter: Forskning

    23. Hyperansvar

      Knudsen, H., Åkerstrøm Andersen, N. & Henkel, A.

      09/01/201208/08/2014

      Projekter: Forskning

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2018

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Antologi

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    Udgivelser på nettet - Net-publikation

    2017

    Tidsskriftartikel

    Letter/kommentar/debat

    Bog

    Antologi

    Rapport

    Ph.d.-afhandling