DPU

Grundskolen - Folkeskolen

  • Viden og værktøjer fra DPU

ARRANGEMENTER


tir 26 mar
09:30-16:30 | DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Skoleelevers basale færdigheder
Opmærksomheden på danske elevers basale færdigheder er tårnhøj. Men er det de gutenbergske færdigheder i at læse, skrive og regne, der skal trænes og testes? Eller risikerer vi at forsømme det digital
fre 29 mar
09:30-15:45 | Bygning 1252-310 Jeppe Vontilius, Søauditorierne, Vennelyst Blvd. 8, 8000 Aarhus
Turbolæring
NCS konference om intensive læringsforløb: Effekter og alternativer
tir 02 apr
09:30-16:30 | Festsalen (lokale A220) DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Talentudvikling og højtbegavede børn og unge
Konference om højtbegavede og talentfulde børn og unge. Konferencen sætter fokus på talentudvikling, på hvordan man spotter talenter, og hvad man kan gøre i praksis, for at talentet kan udfolde sig i

Viser resultater 1 til 3 ud af 8

1 2 3 Næste

Nyheder

26.02.2019 |

Grundlæggende uddannelsesforandringer fløj under radaren

Hele uddannelsesområdet fra dagtilbud til universiteter er blevet fundamentalt forandret i de seneste tre årtier. Men udviklingen kom glidende og blev derfor ikke bemærket. Ny bog fra forskere ved DPU

Eva Gulløv

23.01.2019 |

Ny professor MSO på DPU: Hold øje med børnene

Vi kan lære meget om både samfund og kultur ved at studere børn. Det fortæller Eva Gulløv, der er nytiltrådt professor MSO på DPU, Aarhus Universitet.

08.01.2019 |

Elevers sociale relationer vinder, når telefonerne bliver i tasken

Børns brug af mobiltelefoner i skolen er et af tidens mest omdiskuterede emner. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet af danske skolers mobilregler viser, at selvom de fleste skoler indfører

07.01.2019 |

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger hæmmes i skolen

Pædagoger skal være med til at give børn, som ikke klarer sig godt i skolen, et løft i deres trivsel og udvikling. Men på mange skoler kommer pædagogernes særlige faglighed slet ikke i spil. Strukture

Viser resultater 1 til 4 ud af 177

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Evaluering af læreruddannelsen: De ambitiøse falder fra

08.03.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 89 fra marts 2019 med temaet Tidlig indsats. Tag kvalificeret faglighed alvorligt og giv som andre nordiske lande slip på den skrabed

Kommentar: Der er brug for en oplyst debat om værdien af trivselsmålinger

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Debatten om trivselsmålinger skal ikke kun handle om anonymitet og grænser

‘Jer fra ghettoen’: Minoritetsdrenge fortæller om deres skolegang

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Lærer-elev-relationen har stor betydning for, hvordan minoritetsdrenge opl

Skolen skal løfte elevernes etiske blik

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Skoleelevers viden og sprog om moral og etik er forbavsende ringe.

Skolen er langt fremme i de forkerte it-sko

03.12.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 88 fra december 2018 med temaet Tilbage til traditionerne. Digitalisering er en politisk mærkesag, og de danske skoler har været lang

Viser resultater 1 til 5 ud af 160

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

2019

2018

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Rapporter og e-bøger