DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt Asterisk: Pædagogikken efter sandheden

13.03.2018Det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk søger at komme tættere på sandheden om pædagogikken i en tid, hvor al viden lader til at få samme status. Det kræver et kritisk blik for, hvordan og for hvem v

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Viser resultater 7 til 4 ud af 4

Forrige 1 2

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

28.09.2017 |

Skolehaver styrker også traditionelle skolefag

Gennem sommerhalvåret har danske skolebørn lært at dyrke jorden og lave mad i landets skolehaver. Men den friske luft og jorden under neglene er ikke kun et pusterum fra hverdagen i klasseværelset. En

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktør

12.09.2017 |

Når misundelse gøres til drivkraft

Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter for eleverne. Dorthe Staunæs retter blikket mod i

08.09.2017 |

Nyt Asterisk: Konkurrencens stille liv i skolen

Vi taler helst ikke om den, men konkurrence er ikke til at komme uden om i et uddannelsessystem. I det nye nummer af DPU’s magasin Asterisk kan du læse om de spændinger, som uvægerligt opstår i klasse

Viser resultater 13 til 16 ud af 164

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Diagnoser afgør hvilke elever, der får støtte

06.09.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om diagnoser i skolen. En diagnose har meget at skulle have sagt, i forhold til om et barn i skolen kan få støtte.

Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt

06.09.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,

Drengene efter pigerne

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om samvær. Professor Ning de Coninck-Smith forklarer, hvorfor piger ofte får højere karakterer end drenge.

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

Fællesskabets test

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om fællesskab i skolen. Testkulturen i skolen skaber individualitet, men også konkurrence, der er farligt for fællesskabet.

Viser resultater 16 til 20 ud af 145

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. (Digital) mobning på ungdomsuddannelser

      Kofoed, J. & Hansen, H. R.

      01/05/201601/07/2018

      Projekt

    2. Approaching Inclusion

      Hansen, J. H., Hedegaard-Sørensen, L., Morin, A., Molbæk, M. & Schmidt, M. C. S.

      01/01/201631/12/2019

      Projekt

    3. Ny viden om anvendelse af forskning i grundskolen

      Dyssegaard, C. B.

      22/12/201522/12/2016

      Projekt

    4. Coding and Creativity

      Berthelsen, U. D.

      01/11/201531/12/2017

      Projekt

    5. Klasseledelse og lærerautoritet

      Plauborg, H. & Knudsen, H.

      01/10/201531/10/2016

      Projekt

    6. Kvartersprojektet - en undersøgelse af børneliv i et københavnsk boligkvarter

      Clemensen, N., Kryger, N., Holm, L., Laursen, H. P., Dannesboe, K. I., Jørgensen, N. J., Mogensen, N. D., Kjær, B. & Winther, I. W.

      01/10/201501/12/2017

      Projekt

    7. Ph.d. Udsyn i udskolingen: Organisering og samarbejde

      Thomsen, R. & Poulsen, B. K.

      01/09/201501/09/2019

      Projekt

    8. Sprog og læring i skolens nye læringsrum

      Maslo, E.

      01/09/201530/06/2018

      Projekt

    9. Sexuality, Subjectivity and Society - the Role of Sexuality Education in School

      Roien, L. A., Simovska, V. & Graugaard, C.

      01/09/201530/01/2019

      Projekt

    10. Skolepsykiatriens opkomst i forbindelse med skolens differentieringsprocesser

      Hamre, B.

      01/08/201501/09/2017

      Projekt

    11. Skoler og institutioner som læringsrum for genanvendelse af husholdningsaffald

      Læssøe, J., Madsen, K. D., Jørgensen, N. J. & Jensen, A. S.

      25/05/201530/12/2016

      Projekt

    12. Ledelse i og af den målstyrede folkeskole efter reformen

      Juelskjær, M.

      08/04/201503/04/2017

      Projekt

    13. School Based Sexuality Education - a Review of Literature

      Roien, L. A. & Simovska, V.

      15/01/201504/01/2018

      Projekt

    14. Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekt

    15. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    16. Tænketeknologi til spatialiseret ledelse af rytmer og ruter

      Juelskjær, M., Falkenberg, H. & Larsen, V.

      01/09/201431/12/2016

      Projekt

    17. Børnefællesskaber og forældresamarbejde

      Kousholt, D.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    18. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekt

    19. EVALUERING AV FLERÅRIG SKOLEUTVIKLINGSPROSJEKT I UTSATTE OMRÅDER

      Juelskjær, M., Staunæs, D., Stiberg-Jamt, R. & Meltevik, S.

      01/05/201401/03/2017

      Projekt

    20. På sporet af den kapable lærer/kompetencenomade i didaktisk og organisatorisk omskiftelige spillerum: Tænketeknologier til kvalificering af didaktisk intentionalitet

      Iskov, T., Krejsler, J. B. & Lund, J. H.

      01/05/201431/12/2016

      Projekt

    21. Inklusion og forældresamarbejde

      Knudsen, H. & Khawaja, I.

      01/04/201401/04/2015

      Projekt

    22. Testing and school reform in Danish education: An analysis informed by the use of ‘the dispositive’

      Hamre, B., Kousholt, K., Staunæs, D. & Krejsler, J. B.

      01/04/201406/03/2016

      Projekt

    23. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekt

    24. Den sociale betydning af lektier

      Kryger, N.

      20/01/201431/12/2015

      Projekt

    25. fra husgerning, over hjemkundskab til madkundskab, fagområdets historie, filosofi og didaktik

      Benn, J.

      02/01/201430/12/2014

      Projekt

    26. AU ideas project: A study og attention practices

      Carlsson, M. S. & Ljungdalh, A. K.

      01/01/201431/12/2015

      Projekt

    27. Resiliens blandt danske skolebørn - gennem fredelig konfliktløsning, nysgerrighed og kreativitet

      Berliner, P., Nielsen, A. M., Kolmos, M. & Bovbjerg, A.

      01/01/201401/01/2017

      Projekt

    28. Følgeforskningsprojekt: Rekontekstualisering af skoleforskning – Fællesskabende læring, der overskrider dis-engagement, fravær og marginale elevpositioner

      Mørck, L. L., Rasmussen, M. S. & Hansen Lund, J.

      01/01/201423/12/2016

      Projekt

    29. IT-hjælpemidlers betydning for elevers læse-, skrive- og staveudvikling – med særligt fokus på elever med svage sproglige forudsætninger

      Petersen, D. K. & Arnbak, E.

      01/01/201401/01/2018

      Projekt

    30. Studier af betingelser for unges skabelse af (relativ) autonomi i relation til voksen-verdenen

      Kryger, N.

      01/10/201331/10/2015

      Projekt

    31. Panelundersøgelse om elevers inklusion og udvikling

      Dyssegaard, C. B. & Egelund, N.

      01/10/201301/11/2016

      Projekt

    32. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekt

    33. Afprøvning af de Nye Fælles Mål

      Bremholm, J.

      02/09/201331/03/2014

      Projekt

    34. Inklusion og det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere set i lyset af inklusionslovgivningen og Skolereformen

      Hamre, B.

      01/09/201301/12/2015

      Projekt

    35. Diagnoser som hæmmende eller retningsgivende for læringsstrategier

      Skovlund, H. & Hedegaard Jacobsen, B.

      01/08/201301/08/2014

      Projekt

    36. Elevernes egenproduktion og elevinddragelse

      Bremholm, J., Sørensen, B. H. & Levinsen, K. T.

      01/08/201301/01/2016

      Projekt

    37. Miniundersøgelse om børns syn på at gå i 2. klasse

      Broström, S.

      01/06/201315/10/2014

      Projekt

    38. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekt

    39. Programme for International Student Assessment 2015

      Dohn, N. B.

      20/05/2013 → …

      Projekt

    40. Learning-to-learn, dansk forsknings- og udviklingsprojekt

      Andersen, F. Ø., Klewe, L., Thousig, E. & Mejding, J.

      03/04/201325/11/2015

      Projekt

    41. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekt

    42. Anvendelse af kompenserende IT-hjælpemidler i folkeskolen: udbredelse og konsekvenser

      Petersen, D. K. & Arnbak, E.

      04/03/201304/09/2016

      Projekt

    43. Idrætsklasser - plads til idrætstalenter i den danske folkeskole

      Nielsen, J. C., Stilling Olesen, J. & Allerup, P. N.

      28/02/201330/09/2017

      Projekt

    44. PROMOTING HEALTHY EATING AND PHYSICAL ACTIVITY IN LOCAL COMMUNITIES

      Simovska, V. & Carlsson, M. S.

      19/02/201330/11/2018

      Projekt

    45. Undersøgelse af kommunernes omstillingsproces til øget inklusion i folkeskolen

      Tetler, S., Egelund, N., Dyssegaard, C. B., Hedegaard-Sørensen, L. & Morin, A.

      24/01/201318/03/2015

      Projekt

    46. Kvalitative forsøg med undervisningsdifferentiering - herunder undervisning af elever med særlige behov i den almindelige undervisning

      Langager, S., Tetler, S. & Baltzer, K.

      01/01/201331/01/2014

      Projekt

    47. Projekt 'Kvalitative forsøg med undervisningsdifferentiering - herunder undervisning af elever med særlige behov i den almindelige undervisning'

      Tetler, S.

      01/01/201321/01/2013

      Projekt

    48. Diagnostisering - på tværs af almenskole, PPR og psykiatri

      Morin, A.

      01/01/201301/01/2015

      Projekt

    49. Effektmåling af anvendelsen af digitale læremidler

      Bundsgaard, J. & Hansen, T. I.

      01/10/201231/05/2013

      Projekt

    50. 4-10 konsortiets følgeforskning vedr. faglig kvalitetsløft i matematik: Sociomatematiske normers relation til læringskulturen i matematik - Fagligt kvalitetsløft gennem et aktionsforsknings- og læringsprojekt

      Schmidt, M. C. S., Lindenskov, L. & Beck Tonnesen , P.

      01/05/201201/12/2013

      Projekt

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport
    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi