DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Nyt lys på samarbejde og konflikter i hverdagens skoleliv

24.04.2018Forældre, lærere, skoleledere og andre har alle en fælles opgave med at sikre gode deltagelsesmuligheder og læringsmuligheder for børn i skolen, men de kommer med et forskelligt indblik og forskellige

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Viser resultater 7 til 4 ud af 4

Forrige 1 2

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

13.10.2017 |

Danskfagets læremidler lever ikke op til fagets formål

Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af

28.09.2017 |

Skolehaver styrker også traditionelle skolefag

Gennem sommerhalvåret har danske skolebørn lært at dyrke jorden og lave mad i landets skolehaver. Men den friske luft og jorden under neglene er ikke kun et pusterum fra hverdagen i klasseværelset. En

18.09.2017 |

Uddannelse bliver markedsgjort

Hvis man vil forstå politiske tiltag som evidensbølgen i uddannelsessystemet eller skolereformens målstyrede undervisning, så er det nødvendigt at få en dybere forståelse for hvad transnationale aktør

12.09.2017 |

Når misundelse gøres til drivkraft

Motivationsredskaber skal skabe lyst til mere læring i skolen, men de skaber også andre ting. Skam, forfængelighed og misundelse kan blive drivkræfter for eleverne. Dorthe Staunæs retter blikket mod i

Viser resultater 13 til 16 ud af 165

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Diagnoser afgør hvilke elever, der får støtte

06.09.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om diagnoser i skolen. En diagnose har meget at skulle have sagt, i forhold til om et barn i skolen kan få støtte.

Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt

06.09.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,

Drengene efter pigerne

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om samvær. Professor Ning de Coninck-Smith forklarer, hvorfor piger ofte får højere karakterer end drenge.

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.

Fællesskabets test

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om fællesskab i skolen. Testkulturen i skolen skaber individualitet, men også konkurrence, der er farligt for fællesskabet.

Viser resultater 16 til 20 ud af 145

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Rapporter og e-bøger

    Forskningsprojekter

    1. (Digital) mobning på ungdomsuddannelser

      Kofoed, J. & Hansen, H. R.

      01/05/201601/07/2018

      Projekter: Forskning

    2. Ny viden om anvendelse af forskning i grundskolen

      Dyssegaard, C. B.

      22/12/201522/12/2016

      Projekter: Forskning

    3. Coding and Creativity

      Berthelsen, U. D.

      01/11/201531/12/2017

      Projekter: Forskning

    4. Klasseledelse og lærerautoritet

      Plauborg, H. & Knudsen, H.

      01/10/201531/10/2016

      Projekter: Forskning

    5. Sprog og læring i skolens nye læringsrum

      Maslo, E.

      01/09/201530/06/2018

      Projekter: Forskning

    6. UIU: Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekter: Forskning

    7. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Larsen, M. R., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      Forskningrådet for Kultur og Kommunikation

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    8. Børnefællesskaber og forældresamarbejde

      Kousholt, D.

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    9. Tænketeknologi til spatialiseret ledelse af rytmer og ruter

      Juelskjær, M., Falkenberg, H. & Larsen, V.

      01/09/201431/12/2016

      Projekter: Forskning

    10. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekter: Forskning

    11. EVA-SOU: EVALUERING AV FLERÅRIG SKOLEUTVIKLINGSPROSJEKT I UTSATTE OMRÅDER

      Juelskjær, M., Staunæs, D., Stiberg-Jamt, R. & Meltevik, S.

      01/05/201401/03/2017

      Projekter: Forskning

    12. Inklusion og forældresamarbejde

      Knudsen, H. & Khawaja, I.

      01/04/201401/04/2015

      Projekter: Forskning

    13. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekter: Forskning

    14. Den sociale betydning af lektier

      Kryger, N.

      20/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    15. AU ideas project: A study og attention practices

      Carlsson, M. S. & Ljungdalh, A. K.

      Aarhus Universitets Forskningsfond

      01/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    16. Afprøvning af de Nye Fælles Mål

      Bremholm, J.

      02/09/201331/03/2014

      Projekter: Forskning

    17. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekter: Forskning

    18. Diagnoser som hæmmende eller retningsgivende for læringsstrategier

      Skovlund, H. & Hedegaard Jacobsen, B.

      01/08/201301/08/2014

      Projekter: Forskning

    19. Miniundersøgelse om børns syn på at gå i 2. klasse

      Broström, S.

      01/06/201315/10/2014

      Projekter: Forskning

    20. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekter: Forskning

    21. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekter: Forskning

    22. Effektmåling af anvendelsen af digitale læremidler

      Bundsgaard, J. & Hansen, T. I.

      01/10/201231/05/2013

      Projekter: Forskning

    23. Hyperansvar

      Knudsen, H., Åkerstrøm Andersen, N. & Henkel, A.

      09/01/201208/08/2014

      Projekter: Forskning

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport
    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi