DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

DPU’s institutleder Claus Holm skal bidrage til en konstruktiv og nuanceret debat om børneopdragelse i Børne- og socialminister Mai Mercados nystiftede debatpanel med fokus på opdragelse.

DPU-leder Claus Holm udpeget til Børne- og socialministerens debatpanel for opdragelse

31.01.2018Børne- og socialminister Mai Mercado har netop lanceret ’Opdragelsesdebatten’, der skal sætte gang i en bred debat blandt danskerne om børneopdragelse og samtidig gøre debatten mere oplyst. Til at hjæ

Kommentar: Den politiske retoriks arsenik

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Modersmålsundervisning: Politikere ser bort fra al forskning og evidens. For den politiske retori

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

22.06.2017 |

Hver femte skoleelev får støttende undervisning og trives dårligt

En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at ca. hver femte elev har udfordringer i forbindelse med deres skolegang og modtager støttende undervisning. Alligevel har mange elever stadig store v

20.06.2017 |

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og vær

08.06.2017 |

Uddannelse vinder over elitesporten

Idrætsklasser skaber rum for, at skole og sport kan gå op i en højere enhed. Alligevel er tendensen, at unge sportstalenter i overgangen til ungdomsuddannelse prioriterer skolen højere end sporten. De

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uhold

Viser resultater 21 til 24 ud af 163

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Tværprofessionel tænkning ændrer skolens DNA

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om tværfaglighed. Der er inden for professionsbacheloruddannelserne kommet et øget fokus på tværprofessionelt samarbejd

Hvem sidder for bordenden?

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om manglen på ledelse. Der kan herske uklarhed i forhold til, hvem der træffer beslutninger i de tværfaglige samarbejde

Sagt om lærere

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81, marts 2017, om meningen om lærerfaget. Forskellige prominente personers udtalelser om lærergerningen.

Lærerens traditionelle autonomi er tabt

06.03.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om lærernes autonomi. De sidste årtier er der sket ændrede betingelser for lærernes selvbestemmelse. Det skriver Ast

Læreres livsduelighed kræver mere lærdom

06.03.2017Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 81 fra marts 2017 om fokus på præstationer i lærererhvervet.

Viser resultater 26 til 30 ud af 145

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. Projekt

    2. Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekt

    3. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    4. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekt

    5. Projekt

    6. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekt

    7. Projekt

    8. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekt

    9. Projekt

    10. Projekt

    11. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekt

    12. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekt

    13. Projekt

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport
    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi