DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

13.06.2018Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udv

Når forskning bliver spændt for den politiske stridsvogn

12.03.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 85 fra marts 2018 om viden på spil. Asterisk har talt med to forskere om, hvad der sker med dem og deres forskning, når politikere og

Viser resultater 15 til 3 ud af 3

Forrige 1 2

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

20.06.2017 |

Skolelederen er vigtig, hvis forskning skal gøre gavn i klassen

Når viden om læring og pædagogik skal manifestere sig der, hvor den for alvor gør gavn – nemlig i skolen – så hviler ansvaret primært på skoleledelsen. Lederen skal planlægge og styre processen og vær

08.06.2017 |

Uddannelse vinder over elitesporten

Idrætsklasser skaber rum for, at skole og sport kan gå op i en højere enhed. Alligevel er tendensen, at unge sportstalenter i overgangen til ungdomsuddannelse prioriterer skolen højere end sporten. De

02.05.2017 |

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uhold

01.05.2017 |

Fælles Mål kan skabe retning i undervisningen for både lærere og elever

Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal arbejde med i løbet af året. Arbejdet med Fælles M

Viser resultater 29 til 32 ud af 170

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Skoleelevers faglige præstationer præges markant af klassen

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om klassens effekt på eleverne. En god struktur i klassen er utrolig vigtigt i forhold til, hvordan eleverne kla

Kreativ leg med koder

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering. Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres IT-kompetenc

Skolen er åben – hvad skal vi bruge den til?

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om skolen rolle i samfundet, og hvordan flere og flere parter påvirker skolen som institution.

Fritidspædagogikken er udfordret

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritidpædagogik. Der bliver nødt til at ske noget nyt inden for firtidspædagogikken, hvis den skal have en frem

Har fritid en fremtid?

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid. Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den var engang. Og se

Viser resultater 36 til 40 ud af 145

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Rapporter og e-bøger

    Forskningsprojekter

    1. (Digital) mobning på ungdomsuddannelser

      Kofoed, J. & Hansen, H. R.

      01/05/201601/07/2018

      Projekter: Forskning

    2. Ny viden om anvendelse af forskning i grundskolen

      Dyssegaard, C. B.

      22/12/201522/12/2016

      Projekter: Forskning

    3. Coding and Creativity

      Berthelsen, U. D.

      01/11/201531/12/2017

      Projekter: Forskning

    4. Klasseledelse og lærerautoritet

      Plauborg, H. & Knudsen, H.

      01/10/201531/10/2016

      Projekter: Forskning

    5. Sprog og læring i skolens nye læringsrum

      Maslo, E.

      01/09/201530/06/2018

      Projekter: Forskning

    6. UIU: Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekter: Forskning

    7. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Larsen, M. R., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      Forskningrådet for Kultur og Kommunikation

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    8. Børnefællesskaber og forældresamarbejde

      Kousholt, D.

      01/09/201431/12/2018

      Projekter: Forskning

    9. Tænketeknologi til spatialiseret ledelse af rytmer og ruter

      Juelskjær, M., Falkenberg, H. & Larsen, V.

      01/09/201431/12/2016

      Projekter: Forskning

    10. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekter: Forskning

    11. EVA-SOU: EVALUERING AV FLERÅRIG SKOLEUTVIKLINGSPROSJEKT I UTSATTE OMRÅDER

      Juelskjær, M., Staunæs, D., Stiberg-Jamt, R. & Meltevik, S.

      01/05/201401/03/2017

      Projekter: Forskning

    12. Inklusion og forældresamarbejde

      Knudsen, H. & Khawaja, I.

      01/04/201401/04/2015

      Projekter: Forskning

    13. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2017

      Projekter: Forskning

    14. Den sociale betydning af lektier

      Kryger, N.

      20/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    15. AU ideas project: A study og attention practices

      Carlsson, M. S. & Ljungdalh, A. K.

      Aarhus Universitets Forskningsfond

      01/01/201431/12/2015

      Projekter: Forskning

    16. Afprøvning af de Nye Fælles Mål

      Bremholm, J.

      02/09/201331/03/2014

      Projekter: Forskning

    17. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekter: Forskning

    18. Diagnoser som hæmmende eller retningsgivende for læringsstrategier

      Skovlund, H. & Hedegaard Jacobsen, B.

      01/08/201301/08/2014

      Projekter: Forskning

    19. Miniundersøgelse om børns syn på at gå i 2. klasse

      Broström, S.

      01/06/201315/10/2014

      Projekter: Forskning

    20. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekter: Forskning

    21. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekter: Forskning

    22. Effektmåling af anvendelsen af digitale læremidler

      Bundsgaard, J. & Hansen, T. I.

      01/10/201231/05/2013

      Projekter: Forskning

    23. Hyperansvar

      Knudsen, H., Åkerstrøm Andersen, N. & Henkel, A.

      09/01/201208/08/2014

      Projekter: Forskning

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2018

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Antologi

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    Udgivelser på nettet - Net-publikation

    2017

    Tidsskriftartikel

    Letter/kommentar/debat

    Bog

    Antologi

    Rapport

    Ph.d.-afhandling

    Bidrag til bog/antologi