DPU

Forskning i grundskolen

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Danskfagets læremidler lever ikke op til fagets formål

13.10.2017Læremidlerne i dansk i grundskolen vægter det faglige indhold skævt og understøtter ikke fagets dannelsesmæssige formål. Det viser en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, der er den første af

Intimitet og tillid er på spil, når unge deler billeder digitalt

06.09.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om Intimitet. Medierne har ihærdigt omtalt deling af nøgenbilleder blandt unge. Mobbeoffer Jette Kofoed mener,

Viser resultater 15 til 4 ud af 4

Forrige 1 2

Artikler, nyheder, publikationer og video om grundskolen

Nyheder

08.12.2016 |

Sprog og social interaktion er nøglen til abstrakt tænkning

Lektor Theresa Schilhab er kognitionsforsker i krydsfeltet mellem neurobiologi og filosofi. Tirsdag den 13. december forsvarer hun en doktordisputats ved DPU, Aarhus Universitet om, hvordan vi som me

06.12.2016 |

PISA 2015: Stor fremgang for danske elever i matematik

For første gang ligger danske elever over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: læsning, naturfag og matematik. Især i matematik har de danske 15-årige klar

30.11.2016 |

Pædagogik på kanten fortsætter

Langtidseffekten af intensive læringsforløb sættes under lup i de kommende tre år. Med en ny bevilling fra LB-Fonden har projektet ’Pædagogik på kanten’ fået forlænget sin levetid.

29.11.2016 |

Danske 4. klasseelever er bedre end gennemsnittet til matematik og natur/teknologi

En ny undersøgelse af 4. klasseelevers præstationer i fagene matematik og natur/teknologi viser, at danske elever klarer sig godt internationalt set, og at vi i Danmark har mange elever, der er meget

Viser resultater 29 til 32 ud af 159

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Bag om redskabet

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om redskaber på skolerne. Funktionalitet er en vigtig faktor, når der udvikles redskaber til uddannelsesinstitutioner.

En kamp om kernen

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om pædagogikkens redskaber. Der skrives om en række forskellige metoder og modeller, der benyttes inden for pædagogikken

Det stærke skandinaviske fællesskab styrker social resiliens

26.02.2016Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Resiliens er ikke kun en individuel størrelse – den skabes også i fællesskabet. Og det har vi meget af i Skandinavien.

Masser af succes

26.02.2016Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om succes. I skolen kobles robusthed ofte med selvtillid og succesoplevelser. Men den formel er for usikker og svær at gennemskue, v

Hvor kommer modstandkraften fra?

26.02.2016Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om børn o udsatte miljøer. Fra mønsterbrydere og mælkebøttebørn til livsduelige størrelser. Forskning i resiliens har i de seneste å

Viser resultater 36 til 40 ud af 135

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Viden på video

Konference: Folkeskolens formål til eftersyn

Se forelæsninger, foredrag og oplæg fra konferencer og seminarer på DPU om grundskolen/folkeskolen

 

2017

2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2007

    Forskningsprojekter

    1. Projekt

    2. Udsyn i udskolingen

      Thomsen, R., Hagmayer, I. A., Skovhus, R. B., Buhl, R. & Dimsits, M.

      01/12/201431/12/2016

      Projekt

    3. Konflikter om børns skoleliv

      Kousholt, D., Staunæs, D., Testmann, L., Højholt, C., Røn Larsen, M., Busch Jensen, P., Mardahl Hansen, T. & Jørgensen, S.

      01/09/201431/08/2017

      Projekt

    4. SmagForLivet

      Mouritsen, O. G., Wistoft, K., Leer, J., Højlund, S. & Povlsen, K. K.

      01/07/201430/06/2018

      Projekt

    5. Madkamp i skolen - didaktiske studier og evaluering

      Christensen, J. & Wistoft, K.

      01/02/201431/01/2016

      Projekt

    6. Projekt

    7. Indfaldsvinkler til vellykket inklusion

      Skovlund, H. & Holmboe, A.

      02/09/201304/08/2014

      Projekt

    8. Projekt

    9. Projekt

    10. Udviklingsprojekter med demonstrationsskoleforsøg

      Bundsgaard, J., Lindenskov, L., Holst, F., Fougt, S. S., Lund, K., Jensen, H. S., Hasse, C., Allerup, P. N., Bremholm, J., Iversen, O. S., Dohn, N. B., Grønbæk, K., Jankvist, U. T., Jessen, C., Lorentzen, R. F., Hanghøj, T., Misfelt, M., Sølberg, J., Hansen, T. I., Graf, S. T., Skott, C. K., Georgsen, M., Brahe, T., Pettersson, M. & Puck, M. R.

      01/06/201331/12/2015

      Projekt

    11. PIRLS 2016

      Mejding, J., Neubert, K. & Larsen, R.

      04/03/201301/03/2018

      Projekt

    12. Projekt

    Forskernes publikationer

    Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

    2017

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport
    • Mejding, J., Neubert, K., Larsen, R., 5.12.2017, "PIRLS 2016"Rapport

    Bidrag til bog/antologi

    2016

    Tidsskriftartikel

    Bog

    Rapport

    Bidrag til bog/antologi