DPU

Inklusion og specialpædagogik

  • Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Pædagogik på kanten fortsætter

30.11.2016Langtidseffekten af intensive læringsforløb sættes under lup i de kommende tre år. Med en ny bevilling fra LB-Fonden har projektet ’Pædagogik på kanten’ fået forlænget sin levetid.

Vi må værne om specialpædagogisk viden

01.09.2014Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigtig specialpædagogisk viden. Folkeskolens mål om øget inklusion fordrer samarbejde med specialpædagogik, hvis

Viden og værktøjer om inklusion og specialpædagogik

Rapporter om Undervisningsdifferentiering med fokus på elever med særlige behov

Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov Vol. 1

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet 2014


"Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov". Vol. 2 - Bilag

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet

Nyhedshistorier fra DPU

26.02.2016 |

Turboforløb kan gøre danske elever uddannelsesparate

En uge eller to med intensiv læring langt væk fra hverdagen kan være med til at styrke skoleelevers udvikling. Det viser en ny gennemgang af forskningen på området.

27.01.2016 |

Millionbevilling til forskning i kommunikationsteknologi til unge med handicap

Hvordan kan teknologi understøtte unge med et handicap, der gør dem afhængige af kommunikationshjælpemidler? Det bliver fokus i et nyt DPU-forskningsprojekt, som netop har modtaget en NOVA-bevilling fra Aarhus Universitets Forskningsfond.

07.12.2015 |

Nye rapporter giver status på inklusion

Igennem de seneste tre år har Dokumentationsprojektet fulgt udviklingen i inklusionen i tolv kommuner. Nu foreligger de afsluttende rapporter, der peger på, at det går den rigtige vej med inklusionen, men at der fortsat er udfordringer på skolerne.

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Er inklusion et problembarn?

01.09.2013Skolen har siden 1990’erne ekskluderet et stigende antal børn, men nu er kurven knækket. Færre børn går i specialtilbud, viser en ny undersøgelse. Men øget inklusion i skolen lægger massivt pres på is

Det ensomme liv på inklusionens skyggeside

01.09.2013Hjemløse, udviklingshæmmede og sindslidende. Udsatte voksne skal inkluderes i samfundet og bo og arbejde som andre. Det er alle enige om, men over de sidste ti år er der sket en markant kursændring i

Tre bud på inklusion: 3. I skole med far og mor

01.09.2013Familieklassen er et redskab til skabe inklusion – med et stort potentiale. Men det er langtfra altid, at de gode intentioner lykkes, siger lektor Anne Morin.

Tre bud på inklusion: 2. Giv 1.g'erne plads

01.09.2013Flere gymnasieelever vil klare sig bedre, hvis lærerne tør fordele pladserne frem for at lade eleverne selv vælge stol, siger ph.d. Susanne Murning, der gør op med »frit valg på alle pladser«.

Tre bud på inklusion: 1. Omvendt stoleleg

01.09.2013Udsatte børn kan lege sig til de sociale kompetencer, de mangler. Men det kræver, at voksne iscenesætter aktiviteter uden konkurrenceelementer, lyder det fra psykolog Anne Bovbjerg.

Skriftserien CURSIV. Temanummer om inklusion

Forskningspublikationer

2016

Tidsskriftartikel

Kommentar/debat

Bog

Rapport

Bidrag til bog/antologi

Encyclopædiartikel

Forord/efterskrift

  • Hamre, B., Larsen, V., 2016, "Indledning", Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejdeForord/efterskrift

Konferenceabstrakt til konference

Net-publikation

2015

Tidsskriftartikel

Bog

Antologi

Rapport

Bidrag til bog/antologi