DPU

Inklusion og specialpædagogik

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om inklusion og specialpædagogik


Nyhedshistorier fra DPU

05.11.2018 |

Når psykologiske test dominerer i PPR

Der er forskel på, hvordan pædagogisk-psykologisk udredning foregår i Danmark. Nogle steder vægter man psykologiske test meget højere end den viden, lærerne og forældrene har om barnet. Det bliver afgørende for de tiltag, der sættes i gang, lyder det fra DPU-forsker.

22.10.2018 |

Nyt forskningsprojekt skal reducere antallet af svage læsere

Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte. Lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov. Og forskerne skal have en dybere forståelse af børns skriftsproglige udvikling. Det er målene for et nyt forskningsprojekt med forskere fra DTU og…

13.08.2018 |

Ny undersøgelse om betydningen af kommunikationsteknologi for unge med handicap

Forældre til børn med handicap spiller en central rolle med at skabe nybrud og dermed forandre de kommunale tilbud. Det gælder eksempelvis omkring adgang til nye teknologier og til udvikling af nye institutioner for deres børn med handicap, viser nyt forskningsprojekt fra DPU, der har undersøgt, hvordan unge med handicap benytter sig af…

Viser resultater 1 til 3 ud af 31

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Vi må værne om specialpædagogisk viden

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik. Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigti

Er inklusion et problembarn?

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om inklusion i skolen. Skolen har siden 1990’erne ekskluderet et stigende antal børn, men nu er kurven knækket. F

Det ensomme liv på inklusionens skyggeside

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om de negative konsekvenser ved inklusion. Hjemløse, udviklingshæmmede og sindslidende. Udsatte voksne skal inklu

Tre bud på inklusion: 3. I skole med far og mor

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer tre. Familieklassen er et redskab til skabe inklusion – med et stort potentiale. Men det er langtfr

Tre bud på inklusion: 2. Giv 1.g'erne plads

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer to. Flere gymnasieelever vil klare sig bedre, hvis lærerne tør fordele pladserne frem for at lade e

Tre bud på inklusion: 1. Omvendt stoleleg

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om bud nummer et. Udsatte børn kan lege sig til de sociale kompetencer, de mangler. Men det kræver, at voksne isc

Rapporter om undervisningsdifferentiering med fokus på elever med særlige behov

Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov Vol. 1

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang‐ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne‐Hansen, Dorte Østergren‐Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

78 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐831‐6 * DPU, Aarhus Universitet 2014


"Undervisningsdifferentiering i dansk og matematik i 5. klasse – med fokus på elever med særlige behov". Vol. 2 - Bilag

Susan Tetler, Kirsten Baltzer, Hilde Ulvseth, Søren Lang-ager, Michael Wahl Andersen, Susanne Arne-Hansen, Dorte Østergren-Olsen, Christian Quvang, Charlotte Christiansen, Kaj Nedergaard Jepsen, Else Skibsted, Helle Bundgaard Svendsen, Kaj Østergaard

214 sider * ISBN: 978‐87‐7684‐830‐9 * DPU, Aarhus Universitet

Skriftserien CURSIV. Temanummer om inklusion