DPU

Integration, etnicitet og kultur

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om integration, etnicitet og kultur

Nyhedshistorier fra DPU

20.04.2016 |

DPU-forskere kritiserer lovforslag om grundskoleundervisning til udenlandske børn

Et nyt lovforslag om, hvordan kommunerne skal løse opgaven med at lave grundskoleundervisning til udenlandske børn og unge er uhensigtsmæssigt, mener en række forskere fra DPU, Aarhus Universitet.

08.09.2014 |

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at børn med muslimsk baggrund oplever den danske folkeskole som et sted, hvor deres religion ikke er relevant, og hvor de ikke kan være religiøse.

05.09.2013 |

Kan babydukker ruste grønlandske teenagere til forældrerollen?

Babydukker er en fast del af seksualundervisningen i Grønland, hvor skoleelever på de ældste klassetrin passer en dukke – en såkaldt babysimulator – og får feedback på deres ’forældreskab’. Virker dukkepasningen? Forskeren bag evalueringsprojektet fortæller til magasinet Asterisk, at dukkerne både kan gøre skade og gavn. Undervisernes kompetencer…

Viser resultater 1 til 3 ud af 8

1 2 3 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016 Når etniske minoritetsunge understreger en fælles identitet som muslimer eller samler sig omkring en modkultur til skolen, skaber det bekymring og frygt for radikalisering. Fokus rettes ofte mod elev

Hvem er vi? Hvem er de?

03.06.2016 Flygtningesituationen udfordrer hele vores måde at tænke pædagogik og uddannelse på. Hent hele artiklen

Tætte relationer fremmer resiliens hos flygtningebørn

26.02.2016Resiliens kommer fra omgivelserne. Førende resiliensforsker og professor Ann Masten forklarer, hvorfor hun er så optaget af det almindelige hverdagsliv og de tætte relationer.

Nepalesiske studerende er et marked

01.03.2015De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb om en plads på det ufaglærte arbejdsmarked, er en stor misforståelse. Nepalesiske studerende er et marked for

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

01.09.2014Børn med muslimsk baggrund oplever, at der kun er plads til at være muslim på en meget nedtonet måde i den danske folkeskole. Det viser et nyt forskningsprojekt. Selvom folkeskolen har et ideal om at

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

01.12.2012Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske forskning kan bidrage væsentligt til at skabe mere demokratiske, fredelige og stabile samfund, fortæller professor P

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Smertemagneten

01.09.2011Hvad siger man, når en stor dreng spørger, om man vil lege mor for ham, fordi hans egen mor har svigtet? Som frivillig på et børnehjem i Honduras har Kathrine Groth oplevet, hvor svært det er at være

Læren fra Lwak

01.09.2011Forskere og pædagoger, der tager til et udviklingsland for at arbejde, skal lægge teorierne væk for et øjeblik og deltage i livet på de lokales vilkår. Det åbner blikket for nye perspektiver. Det er u

Er multikulturel uddannelse en styrke eller en trussel?

01.03.2011I flere årtier var multikulturel uddannelse et mantra i lande som Australien, Canada og Storbritannien, men nu er begrebet sat i skammekrogen. Førende uddannelsesforskere advarer mod at fordømme multi

Viser resultater 1 til 10 ud af 19

1 2 Næste

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling

2015

  • Line Møller Daugaard: Sproglig praksis i og omkring modersmålsundervisning - en lingvistisk etnografisk undersøgelse
    Hent afhandling

Rapporter om integration

Med spredning som muligt svar: Følgeforskning af Københavnermodellen for integration

Med spredning som muligt svar. Følgeforskning af Københavnermodellen for integration

Jette Kofoed samt Peter Allerup, Jane Larsen og André Torre

140 sider * ISBN: 978-87-7430-132-5 * Udgivet af Institut for Læring - Danmarks Pædagogiske Universitetsskole 2010

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Bidrag til bog/antologi

2016

Tidsskriftartikel

Net-publikation

2015

Tidsskriftartikel

Anmeldelse

Bog

Antologi

Bidrag til bog/antologi

Bidrag til rapport

Encyclopædiartikel

Working paper

Net-publikation

2014

Tidsskriftartikel

Bog

Forskere

Dorthe Staunæs

Professor
M
H bygn. B, 343
P +4587163925
P +4529427553

Jette Kofoed

Lektor
M
H bygn. B, 343
P +4587163837
P +4524592724

Line Lerche Mørck

Professor MSO
M
H bygn. D, 210
P +4587163769
P +4524446313

Sally Anderson

Lektor
M
H bygn. D, 279
P +4587163648
P +4593508151