DPU

Integration, etnicitet og kultur

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om integration, etnicitet og kultur

Nyhedshistorier fra DPU

20.04.2016 |

DPU-forskere kritiserer lovforslag om grundskoleundervisning til udenlandske børn

Et nyt lovforslag om, hvordan kommunerne skal løse opgaven med at lave grundskoleundervisning til udenlandske børn og unge er uhensigtsmæssigt, mener en række forskere fra DPU, Aarhus Universitet.

08.09.2014 |

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at børn med muslimsk baggrund oplever den danske folkeskole som et sted, hvor deres religion ikke er relevant, og hvor de ikke kan være religiøse.

05.09.2013 |

Kan babydukker ruste grønlandske teenagere til forældrerollen?

Babydukker er en fast del af seksualundervisningen i Grønland, hvor skoleelever på de ældste klassetrin passer en dukke – en såkaldt babysimulator – og får feedback på deres ’forældreskab’. Virker dukkepasningen? Forskeren bag evalueringsprojektet fortæller til magasinet Asterisk, at dukkerne både kan gøre skade og gavn. Undervisernes kompetencer…

Viser resultater 1 til 3 ud af 8

1 2 3 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Opdragelse til fællesskabet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Denne artikel fokuserer på forskellige typer af fællesskaber, der legitimeres gennem vores opvækst.

Når modkultur får grobund i skolen

05.12.2016Artikel i magasinet Asterisk far DPU, Aarhus Universitet, nr. 80 fra december 2016 om etniske minoritetsunge. Enhedsskolen bygger på en forudindtaget lighed for alle, men i praksis er den præget af n

Hvem er vi? Hvem er de?

03.06.2016Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 78 fra juni 2016 om flygtningestrømmen, og hvordan den påvirker vores opfattelse i forhold til en "os og dem"-kultur.

Tætte relationer fremmer resiliens hos flygtningebørn

26.02.2016Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Resiliens kommer fra omgivelserne. Førende resiliensforsker og professor Ann Masten forklarer, hvorfor hun er så optag

Nepalesiske studerende er et marked

01.03.2015De mediebårne forestillinger om fattige unge fra Nepal, som søger til Danmark alene i håb om en plads på det ufaglærte arbejdsmarked, er en stor misforståelse. Nepalesiske studerende er et marked for

Skolen har kun plads til afslappede muslimer

01.09.2014Børn med muslimsk baggrund oplever, at der kun er plads til at være muslim på en meget nedtonet måde i den danske folkeskole. Det viser et nyt forskningsprojekt. Selvom folkeskolen har et ideal om at

Forskerens kamp for en mere fredelig verden

01.12.2012Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske forskning kan bidrage væsentligt til at skabe mere demokratiske, fredelige og stabile samfund, fortæller professor P

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Smertemagneten

01.09.2011Hvad siger man, når en stor dreng spørger, om man vil lege mor for ham, fordi hans egen mor har svigtet? Som frivillig på et børnehjem i Honduras har Kathrine Groth oplevet, hvor svært det er at være

Læren fra Lwak

01.09.2011Forskere og pædagoger, der tager til et udviklingsland for at arbejde, skal lægge teorierne væk for et øjeblik og deltage i livet på de lokales vilkår. Det åbner blikket for nye perspektiver. Det er u

Viser resultater 1 til 10 ud af 20

1 2 Næste

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling

2015

  • Line Møller Daugaard: Sproglig praksis i og omkring modersmålsundervisning - en lingvistisk etnografisk undersøgelse
    Hent afhandling

Rapporter om integration

Med spredning som muligt svar: Følgeforskning af Københavnermodellen for integration

Med spredning som muligt svar. Følgeforskning af Københavnermodellen for integration

Jette Kofoed samt Peter Allerup, Jane Larsen og André Torre

140 sider * ISBN: 978-87-7430-132-5 * Udgivet af Institut for Læring - Danmarks Pædagogiske Universitetsskole 2010

Forskere

Dorthe Staunæs

Professor
M
H bygn. B, 343
P +4587163925
P +4529427553

Jette Kofoed

Lektor
M
H bygn. B, 343
P +4540433801
P +4540433801

Line Lerche Mørck

Professor MSO
M
H bygn. D, 210
P +4587163769
P +4524446313

Sally Anderson

Lektor
M
H bygn. D, 279
P +4587163648
P +4593508151