DPU

Integration, etnicitet og kultur

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om integration, etnicitet og kultur

Nyhedshistorier fra DPU

08.08.2013 |

Undervisningen i skolen afkobler tosprogede børn

Skolen risikerer at afkoble tosprogede børn fra undervisningen, fordi undervisningen mangler fokus på forbindelsen mellem sprog og viden. Det viser en ny ph.d. afhandling fra Aarhus Universitet.

04.12.2012 |

Gratis motion engagerer piger med anden etnisk baggrund

Især piger med anden etnisk baggrund end dansk benytter sig af tilbud om gratis fritidsaktiviteter. Det viser et inklusionsprojekt med fokus på læring om bevægelse og sundhed.

15.10.2010 |

IALEI-study 2010: Reengage with multicultural education

Multiculturalism has receded to the background of societies' priorities. A group of leading international researchers now conclude that education systems around the world need to put multicultural diversity at the forefront of their concerns.

Viser resultater 4 til 6 ud af 8

Forrige 1 2 3 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Der er nye elever i klassen

01.12.2010Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken aner

Ansvar på arabisk hedder indflydelse

01.12.2010Det er aldrig samfundets skyld, når indvandrerdrenge laver ballade. Det er forældrenes ansvar, lyder samfundets dom. Men forældreansvar forudsætter indflydelse - og det har etniske minoritetsforældre

Er demokrati en modgift mod ekstremisme?

01.11.2010Undervisning i demokrati kan ikke forhindre, at unge udvikler antidemokratiske holdninger. Men hvis lærerne tør diskutere demokratiets svagheder og dilemmaer med eleverne, kan det være med til at gøre

Diversitet skærper ens selvbillede

01.09.2010Måske har konfrontationen med de fremmede brudt billedet af et idyllisk Danmark. Til gengæld har den skabt et mere sandfærdigt virkelighedssyn og har udvidet landets kulturelle grænser, skriver profes

Tosprogede har en trumf i ærmet

01.09.2010Hvert år har sine succeshistorier om tosprogede, der scorer topkarakterer til studentereksamen. Og der bliver flere af dem, fortæller professor Anne Holmen. Her er det årets superstudent Amani Meaidi

Hvad gemmer der sig bag tørklædet?

01.09.2010Tørklædet provokerer, skaber konflikt og kalder på stærke følelser. Asterisk har talt med en antropolog og en samfundsforsker, der afslører, hvad der gemmer sig bag tørklædekampen.

Hvid er et usynligt ideal

01.09.2010Salget af hudblegecremer er eksploderet. Hvorfor drømmer så mange om at få lys hud? Hvorfor vil børn hellere lege med hvide dukker end brune? Svaret er, at hvid er et globalt ideal.

Danskhed er flæskesteg, pizza og kebab

01.09.2010Dannebrog. Kongehuset. Flæskesteg. Folkeskolen. Fodbold og øl. En lang række symboler og fortællinger kendetegner danskhed, men det er en myte, at danskerne er en homogen gruppe, fortæller professor R

Min danske drøm

01.09.2010Unge indvandrerkvinder stormer ind på gymnasierne og derfra videre til universiteterne. De unge kvinder er ikke bare mønsterelever, men også mønsterbrydere. Hvorfor når de så langt?

Viser resultater 11 til 19 ud af 19

Forrige 1 2

Ph.d. afhandlinger

2016

  • Lone Krogsgaard Svarstad: Teaching Interculturality – Developing and Engaging in Pluralistic Discourses in English Language Teaching
    Hent afhandling

2015

  • Line Møller Daugaard: Sproglig praksis i og omkring modersmålsundervisning - en lingvistisk etnografisk undersøgelse
    Hent afhandling

Rapporter om integration

Med spredning som muligt svar: Følgeforskning af Københavnermodellen for integration

Med spredning som muligt svar. Følgeforskning af Københavnermodellen for integration

Jette Kofoed samt Peter Allerup, Jane Larsen og André Torre

140 sider * ISBN: 978-87-7430-132-5 * Udgivet af Institut for Læring - Danmarks Pædagogiske Universitetsskole 2010

Forskere

Dorthe Staunæs

Professor
M
H bygn. B, 343
P +4587163925
P +4529427553

Jette Kofoed

Lektor
M
H bygn. B, 343
P +4540433801
P +4540433801

Line Lerche Mørck

Professor MSO
M
H bygn. D, 210
P +4587163769
P +4524446313

Sally Anderson

Lektor
M
H bygn. D, 279
P +4587163648
P +4593508151