DPU

Internationale undersøgelser - PISA, PIRLS, TIMSS, ICCS, ICILS

DPU er med til at gennemføre en række store internationale undersøgelser, der sammenligner skoleelevers færdigheder inden for en række fag og områder.

PISA - læsning, matematik og naturfag

PISA - Programme for International Student Assessment – er en international sammenlignende undersøgelse af 15-åriges færdigheder i læsning, matematik og naturfag, der gennemføres hvert tredje år af OECD. Den seneste PISA, PISA 2015, blev offentliggjort 6. december 2016.


PIRLS - læsning

PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study - er en international sammenlignende undersøgelse af læsning i 4. klasse. Resultaterne af den seneste PIRLS-undersøgelse, PIRLS 2011, blev offentliggjort december 2012. Den næste PIRLS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres december 2017.


ICCS - politisk dannelse

ICCS - International Civic and Citizenship Education Study - er en international sammenlignende undersøgelse af skolens arbejde med de unges politiske dannelse i det 21. århundrede. Den seneste ICCS, ICCS 2009, blev offentliggjort 22. november 2010. Den næste ICCS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres efterår 2017.


TIMSS - matematik og naturfag

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study - er en international sammenlignende undersøgelse i matematik og natur/teknologi, hvor Danmark deltager med elever fra 4. klasse. Resultaterne af den seneste TIMSS, TIMSS 2016, blev offentliggjort 29. november 2016.


ICILS - computer- og informationskompetencer

ICILS -International Computer and Information Literacy study - er en international sammenlignende undersøgelse af skoleelevers computer- og informationskompetence. Resultaterne af den seneste ICILS, ICILS 2013, blev offentliggjort 20. november 2014. Den næste ICILS gennemføres i 2018, og resultaterne offentliggøres vinter 2019.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

05.12.2017 |

Danske 4. klasseelever er blevet dårligere til at læse

Det er gået tilbage med danske 4. klasseelevers læsekompetence. Til gengæld er de bedre til at læse elektroniske tekster. Det viser den internationale læseundersøgelse PIRLS 2016.

21.11.2017 |

Danske elever scorer højt på samarbejde i PISA

Både danske piger og drenge ligger langt over gennemsnittet, når det gælder problemløsning i samarbejde i PISA 2015. Det viser en ny rapport. Kun i 10 ud af 51 lande klarer eleverne sig markant bedre end de danske.

07.11.2017 |

Danske skoleelever har størst viden om demokrati

Danmark indtager førstepladsen i en ny international undersøgelse af 8. klasseelevers politiske dannelse. 24 lande har deltaget i undersøgelsen, der viser, at ingen lande klarer sig bedre end Danmark, når det kommer til elevernes viden om demokrati, politik og samfundsforhold. Til gengæld er de danske elever de mindst tilbøjelige til at omsætte…

Viser resultater 1 til 3 ud af 20

1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

De unge sender oprøret på pension

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Danske 8.-klasse-elever ved mest om demokrati og samfund sammenlignet med unge i 24 andre lande, vis

For ung til politik

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om politik blandt unge. Danske unge er blandt dem i verden, der ved mest om politik, men de udøver det ikke aktivt.

Danske elever er verdensmestre i demokrati

01.11.2015 Danske skoleelever plejer at sakke bagud i internationale undersøgelser, men når det kommer til viden om politik og samfund, er danske 8.-klasse-elever helt i front.

Den tikkende tid presser nuet

01.09.2014Tiden løber. Uret tikker. Hvert minut tæller. Folkeskoleelever skal have flere timer til mere læring, unge skal droppe sabbatåret, og studerende skal hurtigere igennem studierne. De aktuelle uddannels

Hvad optager forskeren?: »Danske elever har rykket sig i min tid«

01.03.2013Bliver eleverne bedre til at læse og skrive med flere dansktimer i skolen? Ikke nødvendigvis, lyder meldingen fra læseforsker Jan Mejding, der er en af eksperterne bag en omfattende læseundersøgelse,

Farvel og tak til naturfagene

01.12.2011Lektor Helene Sørensen takker af efter 24 års arbejde for at fremme interessen for natur og teknik, særligt blandt pigerne. Hun går på pension, men det sker med en vis portion vemod, mest fordi »ingen

Når ’what works’ ikke virker

01.12.2011I takt med at uddannelsessystemet kommer ind i målingens tidsalder, forsvinder debatten om, hvad god uddannelse er. Det mener den førende uddannelsesteoretiker, professor Gert J. J. Biesta, som har in

Er frygten for Kina vores eneste håb?

01.03.2011Man siger, at håbet er lysegrønt, men i det 21. århundrede er håbet rødt som riget i midten. Mens optimismen vinder frem i Asien med Kina som bannerfører, er Vesten ramt af frygt, og det forplanter si

Der er nye elever i klassen

01.12.2010Etniske minoritetsbørn bliver udsat for 'naturlig' forskelsbehandling i de danske skoler, hvor der stadig undervises, som om alle elever hedder Jensen og Petersen. Det er på tide, at pædagogikken aner

PISA er et farligt succesmål

01.06.2010En 5. plads i PISA er regeringens mål for folkeskolen, men brugt forkert er PISA et farligt redskab, især inden for naturfagene, mener institutleder Jens Dolin fra KU, der står bag en undersøgelse om

Viser resultater 1 til 10 ud af 13

1 2 Næste

Working papers

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Forskere

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Jan Mejding

Lektor
M
H bygn. B, 105c
P +4587163857
P +4561669089