DPU

Internationale undersøgelser - PISA, PIRLS, TIMSS, ICCS, ICILS

DPU er med til at gennemføre en række store internationale undersøgelser, der sammenligner skoleelevers færdigheder inden for en række fag og områder.

PISA - læsning, matematik og naturfag

PISA - Programme for International Student Assessment – er en international sammenlignende undersøgelse af 15-åriges færdigheder i læsning, matematik og naturfag, der gennemføres hvert tredje år af OECD. Den seneste PISA, PISA 2015, blev offentliggjort 6. december 2016.


PIRLS - læsning

PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study - er en international sammenlignende undersøgelse af læsning i 4. klasse. Resultaterne af den seneste PIRLS-undersøgelse, PIRLS 2011, blev offentliggjort december 2012. Den næste PIRLS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres december 2017.


ICCS - politisk dannelse

ICCS - International Civic and Citizenship Education Study - er en international sammenlignende undersøgelse af skolens arbejde med de unges politiske dannelse i det 21. århundrede. Den seneste ICCS, ICCS 2009, blev offentliggjort 22. november 2010. Den næste ICCS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres efterår 2017.


TIMSS - matematik og naturfag

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study - er en international sammenlignende undersøgelse i matematik og natur/teknologi, hvor Danmark deltager med elever fra 4. klasse. Resultaterne af den seneste TIMSS, TIMSS 2016, blev offentliggjort 29. november 2016.


ICILS - computer- og informationskompetencer

ICILS -International Computer and Information Literacy study - er en international sammenlignende undersøgelse af skoleelevers computer- og informationskompetence. Resultaterne af den seneste ICILS, ICILS 2013, blev offentliggjort 20. november 2014. Den næste ICILS gennemføres i 2018, og resultaterne offentliggøres vinter 2019.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

11.11.2015 |

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning kortlægger børns tilegnelse af tredje sprog

Et nyt internationalt systematisk review indikerer, at elever, der starter på tilegnelsen af deres tredje sprog senere, opnår bedre sprogfærdighed i deres tredje sprog end de elever, der starter tidligere. Forskerne bag rapporten påpeger dog, at konklusionen næppe er så entydig. Mange faktorer spiller ind: f.eks. kognitiv modenhed,…

01.04.2014 |

PISA Problemløsning 2012: Danske elever på gennemsnittet

Danske elever i grundskolen er middelgode problemløsere. Det viser en ny undersøgelse, der offentliggøres i dag.

03.12.2013 |

PISA resultater: Danmark fastholder sit niveau

Danske skoleelever går tilbage i matematik i årets PISA-undersøgelse, men ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit. I læsning er det gået en anelse fremad. Samlet set ligger vi på samme niveau som ved sidste PISA-undersøgelse i 2009.

Viser resultater 7 til 9 ud af 17

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 21 til 11 ud af 11

Forrige 1 2

Working papers

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Forskere

Peter N. Allerup

Professor
M
H bygn. B, 105b
P +4587163682
P +4521653793

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Jan Mejding

Lektor
M
H bygn. B, 105c
P +4587163857
P +4561669089