DPU

Internationale undersøgelser - PISA, PIRLS, TIMSS, ICCS, ICILS

DPU er med til at gennemføre en række store internationale undersøgelser, der sammenligner skoleelevers færdigheder inden for en række fag og områder.

PISA - læsning, matematik og naturfag

PISA - Programme for International Student Assessment – er en international sammenlignende undersøgelse af 15-åriges færdigheder i læsning, matematik og naturfag, der gennemføres hvert tredje år af OECD. Den seneste PISA, PISA 2015, blev offentliggjort 6. december 2016.


PIRLS - læsning

PIRLS - Progress in International Reading Literacy Study - er en international sammenlignende undersøgelse af læsning i 4. klasse. Resultaterne af den seneste PIRLS-undersøgelse, PIRLS 2011, blev offentliggjort december 2012. Den næste PIRLS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres december 2017.


ICCS - politisk dannelse

ICCS - International Civic and Citizenship Education Study - er en international sammenlignende undersøgelse af skolens arbejde med de unges politiske dannelse i det 21. århundrede. Den seneste ICCS, ICCS 2009, blev offentliggjort 22. november 2010. Den næste ICCS gennemføres i 2016, og resultaterne offentliggøres efterår 2017.


TIMSS - matematik og naturfag

TIMSS - Trends in International Mathematics and Science Study - er en international sammenlignende undersøgelse i matematik og natur/teknologi, hvor Danmark deltager med elever fra 4. klasse. Resultaterne af den seneste TIMSS, TIMSS 2016, blev offentliggjort 29. november 2016.


ICILS - computer- og informationskompetencer

ICILS -International Computer and Information Literacy study - er en international sammenlignende undersøgelse af skoleelevers computer- og informationskompetence. Resultaterne af den seneste ICILS, ICILS 2013, blev offentliggjort 20. november 2014. Den næste ICILS gennemføres i 2018, og resultaterne offentliggøres vinter 2019.

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

03.12.2013 |

PISA resultater: Danmark fastholder sit niveau

Danske skoleelever går tilbage i matematik i årets PISA-undersøgelse, men ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit. I læsning er det gået en anelse fremad. Samlet set ligger vi på samme niveau som ved sidste PISA-undersøgelse i 2009.

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

08.08.2013 |

Læseeksperter samlet til konference om international læseundersøgelse

Den 28., 29. og 30. juli var 13 internationale læseeksperter samlet til en tredages konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, i Emdrup. Ekspertgruppen står bag den internationale læseundersøgelse PIRLS, der tester 4. klasseselevers læsekompetencer.

Viser resultater 10 til 12 ud af 18

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Viser resultater 31 til 12 ud af 12

Forrige 1 2

Working papers

Disciplinary Climate and Student Achievement: Evidence from Schools and Classrooms

Bent Sortkær og David Reimer

Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2016

Forskere

Peter N. Allerup

Professor
M
H bygn. B, 105b
P +4587163682
P +4521653793

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Niels Egelund

Centerleder
M
H bygn. D, 125
P +4587163715
P +4540291669

Jan Mejding

Lektor
M
H bygn. B, 105c
P +4587163857
P +4561669089